РЕФЛЕКСИВНО-РОЛЬОВИЙ АНАЛІЗ САМОРОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-5Ключові слова:
професійна компетентність, різновиди рефлексії, рефлексивно-рольова ідентичність, інтерсуб’єктна взаємодія, діалогАнотація
Статтю присвячено висвітленню цілісності особистості, яка розглядається в єдності внутрішніх (диспозиційних) ознак та їх зовнішніх проявах у рольових позиціях і реалізується репертуаром рольової поведінки. Методи дослідження: категоріально-понятійний аналіз, структурно-функціональний аналіз, систематизація, узагальнення; методики: «Хто Я?» М. Куна і Т. Макпартленда (вербальна форма «Twenty statements self test»), методика «Рівень вираженості та направленості рефлексії» М. Гранта, Методика «Шкала професійної самоефективності» Б. Шинс та Г. фон Коллані, опитувальник метакогнітивної залученості в діяльність.Теоретично обґрунтовано ідею використання рефлексивно-рольового аналізу інтегральної цілісності особистості як важливого складника самоусвідомлення студентом показників саморозвитку професійної компетентності. Сутність цього підходу ґрунтується на ідеї про єдність рефлексії як внутрішнього механізму структурування складників диспозицій із зовнішнім способом її прояву в рольовій позиції Автори пропонують визначати два різновиди рефлексії за організацією миследіяльності: 1) конструктивна рефлексія – екзистенційна конструкція, яка виявляється здатністю діяти щодо себе так, як і стосовно інших, проявом творчого мислення в проблемній ситуації; 2) деструктивна рефлексія характеризується мало усвідомленим самоаналізом власного Я, перевагою емоційного переживання, яке провокує до примітивних захисних механізмах інфантильного Я.Виявлено, що різновиди рефлексії структуруються на взаємопов’язаних уявленнях про власне Я, які детермінують рольову поведінку в комунікації. Обґрунтовано доцільність подальшої роботи з розвитку позитивної рефлексії як передумови переосмислення змістовно-смислового значення ідентичності рольової поведінки. Тобто рефлексивно-рольовий аналіз дає змогу студенту розвивати здібність аналізувати роль та відповідність виду рефлексивного аналізу.
Посилання
Гапоненко Л. О. Єдність рефлексивного спілкування та діалогу: теорія і практика. Проблема сучасної психології. 2016. Вип. 33. С. 116–127.
Гапоненко Л. О. Рефлексія ідентичності як фундаментальні механізми розвитку діалогічного спілкування. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 11(39). С. 1704–1715.
Горностай П. П. Рольовий підхід в соціальній психології особистості. Київ : Інтерпрес ЛТД, 2007. 312 с.
Губа Н. О. Рефлексія: проблематика формулювання концепту. Наукові записки. Серія Психологія. 2024. Вип. 3(5). С. 13–19.
Дьяконов Г. В. Основи діалогічного підходу в психологічній науці і практики. Монографія. Кіровоград : РИО КДПУ ім. В. Винниченко, 2007. 847 с.
Максименко С.Д. Ґенеза здійснення особистості. Київ : Видавництво ТОВ «КММ», 2006. 240 с.
Максименко С.Д. Концепція саморозвитку особистості. Проблеми сучасної психології 2016. Випуск 33. С. 7–23.
Олпорт Г. Становлення особистості. URL: https://surl.li/lspbbj (дата звернення: 27.01. 2025).
Хекхаузен Х. Мотивація і діяльність. URL: https://surl.gd/yvluba (дата звернення: 12.01.2025).
Хомуленко Б. В. Психодіагностика рольової структури особистості психолога. Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. Серія «Психологія». 2014. Вип. 49. С. 165–175.
Bryant, F. B., & Veroff, J. The structure of psychological well-being: A sociohistorical analysis. Journal of Personality and Social Psychology. 1982. 43(4), Р. 653–673. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.43.4.653
Harre R. Personality and public performance. Journal for the Theory of Social Behaviour. 2021. 51(2). DOI:10.1111/jtsb.12285
Mead G.H. The genesis of the self and social control. Internation Jornal of Ethic.V.35. 1925 P. 251–277. URL: https://surl.li/yucsrj (date of access: 06.02.2025).
Nolen-Hoeksema Susan. Abnormal Psychology. Edition. 2023. URL.: https://surl.gd/hyfsca (date of access: 12.01.2025).
Tucker Ch.W. Some Methodological Problems of Kuhn’s Self Theory. The Sociological Quarterly. 1966. Vol. 7, №. 3 (Summer, 1966), Р. 345–358. URL: https://surl.gd/nzngqz (date of access: 02.02.2025).