ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ САМОДОСТАТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-17

Ключові слова:

самодостатність, автономія, психологічна зрілість, самооцінка, життєвий цикл, емоційна зрілість, самореалізація, соціалізація, особистісний розвиток

Анотація

У статті досліджено вікові особливості розвитку самодостатності особистості, що є ключовим складником її психологічного благополуччя й адаптивності. Розглянуто основні компоненти самодостатності, зокрема автономію, внутрішню цілісність і самооцінку, а також їх роль у формуванні самостійності й життєстійкості особистості на різних етапах життєвого циклу. Особливу увагу приділено віковим аспектам розвитку самодостатності: від дитинства, де формуються базові елементи автономії під впливом виховання та соціалізації, до похилого віку, коли самодостатність розглядається в контексті переосмислення життєвого досвіду й зниження фізичних і соціальних ресурсів. Проаналізовано зв’язок самодостатності з такими поняттями, як самореалізація, самоповага й емоційна зрілість, що дає змогу краще зрозуміти її місце в структурі особистості. Наведено огляд сучасних теорій, які висвітлюють визначення самодостатності та її ключові компоненти, а також запропоновано нові підходи до аналізу цього явища. Метою роботи є систематизація наукових даних щодо розвитку самодостатності й висвітлення її вікових аспектів, що сприяє визначенню пріоритетів у психологічній практиці та педагогічній діяльності. У результаті дослідження сформульовано висновки про значення самодостатності для особистісного розвитку та її роль у гармонізації міжособистісних взаємин. Наукова новизна статті полягає в комплексному підході до вивчення вікових аспектів розвитку самодостатності, ураховуючи вплив соціальних, психологічних та емоційних чинників. Отримані результати можуть стати основою для подальших досліджень у сфері розвитку особистості, а також для розробки практичних рекомендацій щодо формування самодостатності в різних вікових групах.

Посилання

Бігун Н.І. Феномен самодостатності особистості у класичній психології. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 12 «Психологічні науки». 2017. Вип. 6. С. 17–25. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_012_2017_6_4.

Гречаник О.Є. Психологічні аспекти розвитку автономії у дітей дошкільного віку. Практична психологія та соціальна робота. 2020. № 5. С. 20–25.

Еріксон Е. Дитинство і суспільство. Київ : Основи, 1994. 432 с.

Чебикін О.Я., Павлова І.Г. Становлення емоційної зрілості в підлітковому та юнацькому віці. Наука і освіта : науково-практичний журнал. 2005. № 5–6. С. 180–186.

Marcia J.E. Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology. 1966. № 3 (5). Р. 551–558.

Lerner R.M. Developmental Science: An Advanced Textbook. Psychology Press, 2015.

Maslow A.H. Motivation and Personality. Harper & Row, 1954.

Bandura A. Self-Efficacy: The Exercise of Control. W.H. Freeman, 1997.

Piaget J. The Psychology of Intelligence. Routledge, 2001.

Ryan R.M., Deci E.L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 2000. № 55 (1). Р. 68–78.

Frankl V.E. Man’s Search for Meaning. Beacon Press, 1959.

Rogers C.R. On Becoming a Person: A Therapist’s View of Psychotherapy. Houghton Mifflin Harcourt, 1961.

Lerner H. The Dance of Anger: A Woman’s Guide to Changing the Patterns of Intimate Relationships. Harper & Row, 1985.

Farrell L. Leadership in Action: Building Resilience and Self-Sufficiency. Wiley, 2012.

Baltes P.B., Staudinger U.M. Wisdom: A Metaheuristic to Orchestrate Mind and Virtue. American Psychologist, 1993.

Rowe J.W., Kahn R.L. Successful Aging. Pantheon Books, 1998.

Carstensen L.L. Aging Well: Social Relationships in Old Age. Annual Review of Psychology, 1995.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Чиж , О., Дроздовська , А., & Бігун , Н. (2024). ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ САМОДОСТАТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ. Наукові записки. Серія: Психологія, (4), 116–123. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-17