ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ КУРСУ ЗАГАЛЬНОЇ ПСИХОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-14Ключові слова:
психологічна компетентність, компетентнісний підхід у навчанні, інтегративний підхід, формування психологічної компетентності майбутніх учителівАнотація
У статті висвітлюються умови формування психологічної компетентності майбутніх учителів у процесі їх професійної підготовки в межах курсу «Загальна психологія». Визначено, що основною проблемою формування психологічної компетентності в учителів є труднощі з набуттям практичного досвіду й особистісних зрушень у професійній свідомості. З метою вирішення проблеми запропоновано застосувати в навчанні майбутніх педагогів інтегративний підхід, який поєднує академічний, технологічний, особистісний і рефлексивний складники роботи з навчальним матеріалом. У межах курсу «Загальна психологія» інтегративний підхід реалізовувався шляхом вирішення таких завдань: 1) формування в студентів навичок критичного мислення, а також здатності аналізувати факти з погляду різних теоретичних концепцій; 2) формування практичних навичок емоційної саморегуляції, навичок створення безпечного середовища; 3) розвиток умінь самодослідження й самоаналізу власних особистісних утворень; 4) розвиток здатності до особистісної та професійної рефлексії. Відповідно, основним завданням роботи на лекційних заняттях визначено не накопичення теоретичної інформації, а оволодіння студентами навичками аналізу теоретичних знань і навичками рефлексії. Практичні завдання курсу також максимально сприяли оволодінню практичними навичками й уміннями. Результатом курсу були позитивні зрушення в особистісній і професійній сферах першокурсників: суттєво збільшився їхній рівень усвідомленості власних внутрішніх процесів і, як наслідок, зросла здатність до особистісної та професійної рефлексії. Більшість студентів змогли усвідомити природу внутрішніх суперечностей, що перешкоджали їхній успішній навчальній діяльності. Окремим позитивним зрушенням варто вважати той факт, що більшість студентів бачить себе в ролі вчителя.
Посилання
Бакаленко О.А. Психологічна компетентність як ключова компетентність сучасного фахівця. Вісник Харківського університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». 2018. Вип. 58. С. 132–138. DOI: https://doi.org/10.26565/2306-6687-2018-58-22 (дата звернення: 19.12.2024).
Дметерко Н.В., Аматьєва О.П. Основні напрямки розвитку психологічної компетентності педагогів. Габітус : науковий журнал. 203. Вип. 52. С. 66–70. URL: http://habitus.od.ua/journals/2023/52-2023/11.pdf (дата звернення: 19.12.2024).
Кошелева Н. Визначення змісту і структури психологічної компетентності майбутніх викладачів української мови і літератури. Молодий вчений. 2019. № 10 (74). С. 547–551. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-10-74-115 (дата звернення: 19.12.2024).
Кулаков Р. Психологічна компетентність сучасного педагога: поняття та структура. Психологія: реальність і перспективи : збірник наукових праць РДГУ. 2023. Вип. 20. С. 90–98. DOI: https://doi.org/10.35619/prap_rv.v1i20.323 (дата звернення: 10.12.2024).
Пасічніченко А. Психологічна компетентність у структурі професійної підготовки майбутніх вихователів здо. Інноваційний потенціал професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі дошкільної освіти. Полтава : Видавництво Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, 2024. С. 375–413. DOI: 10.33989/pnpu.520.c1631 (дата звернення: 19.12.2024).
Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти» : Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024 № 1225. URL:https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/646-ilovepdf_merged.pdf (дата звернення: 19.12.2024).
Ракітіна В.М. Створення психологічного комфорту у навчальному закладі засобами транзакційного аналізу. Системний підхід у наданні допомоги суб’єктам освіти : матеріали обл. наук.-практ. інтернет-конф., м. Черкаси, 10.02–17.03. 2014 р. Черкаси : ЧОІПОПП, 2014. С. 43–49. URL: http://library.ippro.com.ua/attachments/article/347/%D0%A1%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4d.pdf.
Семиченко В. Проблема формування ключових компетентностей у процесі професійної підготовки майбутніх практичних психологів. Вісник Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка. Психологія». 2018. Вип. 13 (1). С. 145–157. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/39953.
Sartor M. Education to Dialogue: Eric Berne’s Transactional Analysis as a Framework in Teacher Education. An Explorative Study. Free University of Bolzano, 2019. URL: https://bia.unibz.it/esploro/outputs/doctoral/Education-to-Dialogue-Eric-Bernes-Transactional/991005773719901241#file-0.