ПСИХОЛОГІЧНЕ КОНСУЛЬТУВАННЯ СТУДЕНТІВ У ПЕРІОД АДАПТАЦІЇ ДО УМОВ НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Ксенія Андросович Заклад вищої освіти «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая» https://orcid.org/0000-0002-4121-270X
  • Тамара Кривоніс Заклад вищої освіти «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая» https://orcid.org/0000-0001-6060-7152
  • Оксана Войцеховська Заклад вищої освіти «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая» https://orcid.org/0000-0001-9567-5083
  • Інга Полілуєва Заклад вищої освіти «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая» https://orcid.org/0000-0003-3673-5212

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-3

Ключові слова:

психологічне консультування, студенти, кризові умови, початковий період навчання

Анотація

У статті розглядається проблема соціально-психологічної адаптації до навчання в закладах вищої освіти (ЗВО) студентів молодших курсів. Консультування в університетах і функціонування студентських служб передбачає розуміння закономірностей навчання, зростання й розвитку студентів. Перший рік навчання у виші стає серйозним випробуванням для студентів через велику кількість змін у звичному житті, до яких необхідно швидко пристосовуватися. Процес адаптації торкається кількох сфер життя вчорашнього школяра й вимагає від нього значних зусиль і психофізіологічних витрат. Індивідів, які не впоралися з труднощами перехідного періоду, відрізняє байдужість до навчання та суспільного життя, девіантна поведінка, сумніви щодо правильності обраного професійного шляху, труднощі у взаєминах з однокурсниками й наставниками. Унаслідок цього в таких студентів спостерігаються високий рівень емоційного напруження, підвищена тривожність, занижена самооцінка, апатія, песимізм, депресивні розлади, які ускладнюють їхній професійний та особистісний розвиток. У зв’язку з цим дослідження соціально-психологічних проблем студентів-першокурсників з метою надання їм якісної психологічної допомоги в адапnації до нових умов є актуальним, оскільки сприяє підвищенню їхньої самооцінки, духовному та професійному зростанню особистості, а отже, ефективності системи вищої освіти загалом. Реалізацію Програми адаптації учнів першого курсу у ЗВО можна вважати успішною та ефективною, якщо досягнуто таких результатів: створено єдине адаптаційне середовище університету, що сприяє оптимізації процесу адаптації учнів першого курсу до умов навчання в ЗВО; здійснено інтеграцію учнів у соціокультурне середовище; учнів залучено до молодіжної політики; знижено процеси дезадаптації різного рівня; досягнуто стійких результатів у навчальній діяльності; підвищено показники безпеки контингенту; створено гармонійну систему соціальних взаємин у студентських колективах.

Посилання

Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2023/2024 навчальному році : Лист МОН України від 21.08.2023 № 1/12492-23. URL: https://www.ips.ligazakon.net.

Формування безпечного освітнього простору закладу освіти в діяльності працівників психологічної служби / за наук. ред. Н.В. Лунченко, І.І. Ткачук. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2023. 111 с.

Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти у 2022/2023 навчальному році : Додаток до Листа МОН України від 02.08.2022 № 1/8794-22. URL: https://mon.gov.ua/public.

Boesch R., Cimbolic R. Black students' use of college and university counseling centers. Journal of College Student Development. 1994. Vol. 35. Р. 212–216.

Brown T., Helms J. The relationship between psychological development issues and anticipated selfdisclosure. Journal of College Student Personnel. 1986. Vol. 27. Р. 136–141.

Carrese M.A. Managing stress for college success through self-hypnosis. Journal of Humanistic Education and Developmen. 1998. Vol. 36. Р. 134–142.

Canon H.J. Nevitt Sanford: Gentle prophet, Jeffersonian rebel. Journal of Counseling and Developmen. 1988. Vol. 66. Р. 451–457.

Clay D.L., Anderson W.P., Dixon W.A. Relationship between anger expression and stress in predicting depression. Journal of Counseling and Development. 1993. Vol. 72. Р. 91–94.

Gerdes H., Mallinckrodt B. Emotional, social, and academic adjustment of college students; A longitudinal study of retention. Journal of Counseling and Development. 1994. Vol. 72. Р. 281–288.

Grites T.J. Between high school counselor and college advisor. Personnel and Guidance Journa. 1979. Vol. 58. Р. 200–204.

Holmes T.H., Rahe R.H. The social readjustment rating scale. Journal of Psychosomatic Research. 1967. Vol. 11. Р. 213–218.

Loxley J.C., WhiteleyJ.M. Character development in college students. Alexzndria VA. American Counseling Association, 1986.

Lynch R.T., Gussel L. Disclosure and self-advocacy regarding disability-related needs: Strategies to maximize integration in postsecondary education. Journal of Counseling & Development. 1996. Vol. 74. Р. 352–357.

Mathiasen R.E. Attitudes and needs of the college student-client. Journal of College Student Personnel. 1984. Vol. 25. Р. 214–215.

Pace D., Stamler V.L, Yarns E., June L. Rounding out the Cube: Evolution to a global model for counseling centers. Journal of Counseling & Development. 1996. Vol. 74. Р. 321–325.

Ponzetti J.J., Jr. & Gate R.M. The relationship of personal attributes and friendship variables in predicting loneliness. Journal of College Student Development. 1988. Vol. 29. Р. 292–298.

Tate D.S., Schwartz С.L. Increasing the retention of American Indian students in professional programs in higher education. Journal of Indian Education. 1993. Vol. 32. Р. 21–31.

Winston R.B., Jr. & Creamer D.G. Improving staffing practices in student affairs. San Francisco : Jossey-Bass, 1997.

Williamson E.G. Student personnel services in colleges and universities. New York : McGraw-Hill, 1961.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Андросович , К., Кривоніс , Т., Войцеховська , О., & Полілуєва , І. (2024). ПСИХОЛОГІЧНЕ КОНСУЛЬТУВАННЯ СТУДЕНТІВ У ПЕРІОД АДАПТАЦІЇ ДО УМОВ НАВЧАННЯ. Наукові записки. Серія: Психологія, (4), 19–25. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-3