ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ТРИВОЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО КОНФЛІКТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-3-7Ключові слова:
підлітковий вік, тривожність, особистісна тривожність, ситуативна тривожність, загальна тривожність, шкільна тривожність, самооцінна тривожність, міжособистісна тривожністьАнотація
Стаття присвячена актуальній для сучасної української психології проблемі особливостей тривожності підлітків в умовах воєнного конфлікту. Метою стало емпіричне дослідження особливостей переживання тривожності підлітків в умовах воєнного конфлікту в Україні. Для аналізу особливостей тривожності у підлітків було застосовано «Шкали соціально-ситуаційної тривоги» Кондаша (1973) та «Шкала тривоги Спілбергера-Ханіна». Відповідно, було продіагностовано та виявлено особливості загальної, шкільної, самооцінної та міжособистісної тривожності, а також рівень реактивної та особистісної тривожності у підлітків. У результаті проведеного емпіричного дослідження було виявлено, що найбільше у підлітків проявляється шкільна тривожність, у значної кількості підлітків виявлено завищений рівень загальної та самооцінної тривожності, і менш вираженою є міжособистісна тривожність. У значної кількості підлітків виявлено надмірно спокійний рівень загальної та міжособистісної тривожності, що також може бути негативним явищем і потребує додаткового дослідження психологів. Емпірично доведено, що у більшості українських підлітків спостерігається значне підвищення ситуативної тривожності, тоді як рівень особистісної тривожності залишається в цілому невисоким. На основі проведеного дослідження було зроблено висновки про те, що проблема тривожності підлітків в умовах воєнного конфлікту в Україні є вкрай актуальною. Подальшою перспективою повинні стати науково достовірні дослідження, які б розкривали всі аспекти психологічних особливостей тривожності дітей підліткового віку в умовах воєнного конфлікту. Актуальним питанням є розробка теоретико-експериментальної та методичної бази для профілактики та корекції тривожності підлітків в умовах воєнного конфлікту.
Посилання
Joshi P., O’Donnell D. Consequences of child exposure to war and terrorism. Clinical Child and Family Psychology Review. 2003. 6(4). P.279–291.
Smith D. Children in the heat of war. APA Monitor, 2001. 32(8). Р. 29
Журба К.О. Війна як чинник впливу на смисложиттєву сферу сучасних підлітків. Нова педагогічна думка, 2022. № 2 (110). С. 105–109.
Палько Т.В., Травіна К.В. Вплив війни на психоемоційний стан підлітків. Перспективи та інновації науки. Серія «Психологія». 2024. Вип. № 8(42) С. 832–844.