СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-2

Ключові слова:

професійне самовизначення, освітня діяльність, професійно-ціннісні орієнтації, рефлексивні навички, професійна ідентичність

Анотація

У статті проаналізовано особливості професійного становлення майбутніх фахівців в умовах навчання в закладах вищої освіти (ЗВО). Професіоналізація розглядається водночас як процес і як результат пошуку та набуття суб’єктом своєї моделі професійної діяльності. Розглянуто підходи зарубіжних і українських дослідників, які акцентують увагу на складності та багатокомпонентності структури професійного самовизначення майбутнього фахівця. Результати дослідження показали, що важливою умовою професійного самовизначення є активність особистості, спрямованої на знаходження смислів і цінностей у своїй професійній діяльності, що передбачає рефлексивну роботу, спрямовану на осмислення власних професійних уподобань і можливостей їх реалізації. Освіта об’єктивно містить значні резерви та потенціали для активізації особистісного зростання здобувачів. Під час навчання в закладах вищої освіти відбувається формування професійно важливих якостей майбутнього спеціаліста, становлення структури його професійних цінностей, закладається вектор особистісного та професійного саморозвитку. Відбувається складний процес опосередкованого пізнання себе як професіонала, починаючи від поодиноких ситуативних взірців до цілісного самоуявлення. Проведений аналіз дав змогу виокремити ключові психологічні чинники професійного самовизначення майбутніх фахівців і згрупувати їх за принципом учинковості так: професійна спрямованість, навички професійної рефлексії та саморегуляції, афективно-оцінкове ставлення до себе як до професіонала, професійна свідомість (образ Я-у-професії). З’ясовано, що включення студентів у процес цілеспрямованого здобуття інтегрованого знання засобами-джерелами, які відображають професійний контекст, сприяє формуванню професійної самосвідомості студентів, розвитку їхньої здатності до самоаналізу, самоконтролю, професійної рефлексії та саморегуляції, набуттю цілісного образу себе як професіонала.

Посилання

Аверіна К.С. Специфіка професійного самовизначення майбутніх фахівців cоціономічних професій. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія «Педагогіка». 2020. № 2 (25). С. 99–104.

Бех І.Д. Виховання особистості : навчально-методичний посібник : у 2-х т. Т. 1 : Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ : Либідь, 2003. 280 с.

Боднар А.Я., Рибалочка К.А. Особливості професійного самовизначення сучасних студентів. Психологія та психосоціальні інтервенції. 2020. Т. 3. С. 3–10.

Гриньова М.В., Кононова М.М. Саморегуляція навчальної діяльності та професійний розвиток студентської молоді : монографія. Полтава : Астрая, 2021. 384 с.

Клепікова О.В. Індивідуально-психологічні орієнтири професійного самовизначення майбутніх психологів. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2021. № 2. С. 129–133.

Кревська О.О. Мотиваційні чинники професійної самоефективності особистості : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Луцьк, 2018. 213 с.

Шатілова О.С. Західні теорії кар’єрного розвитку. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 4. С. 151–158.

Meta‐analysis of the relationship between the five‐factor model of personality and Holland’s occupational types / M.R. Barrick et al. Personnel psychology. 2003. № 56 (1). P. 45–74.

Self-concept clarity: Measurement, personality correlates, and cultural boundaries / J.D. Campbell et al. Journal of personality and social psychology. 1996. № 70 (1). P. 141–156.

Patton W., Lokan J. Perspectives on Donald Super’s construct of career maturity. International Journal for Educational and Vocational Guidance. 2001. № 1. P. 31–48.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-25

Як цитувати

Бугерко, Я. М., & Гірняк, Г. С. (2024). СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 18–24. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-2