ТИПОЛОГІЯ МОВНИХ ПОМИЛОК У МОТИВАЦІЙНИХ ЛИСТАХ АБІТУРІЄНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.1-32Ключові слова:
мотиваційний лист, помилка, анорматив, тавтологія, плеоназм, калька, морфологічні норми, синтаксичні норми, правописАнотація
У статті проведено аналіз типових мовних помилок, що трапляються в мотиваційних листах абітурієнтів, які вступали до Волинського національного університету імені Лесі Українки у 2023–2024 роках. У фокусі уваги автора – значний корпус текстів, поданих на популярні спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», 017 «Фізична культура і спорт», 014 «Середня освіта (Фізична культура)» і 035 «Філологія». Для детального аналізу й інтерпретації мовного матеріалу, вичленованого з мотиваційних листів, використано методи лінгвістичного спостереження, дистрибутивного й контекстуального аналізу, а також описовий метод, що дозволили систематизувати й типологізувати виявлені помилки.Проведене дослідження засвідчило неточності у слововживанні, змішування паронімів, зловживання канцеляризмами й кальками (зокрема з російської мови), зафіксовано випадки плеоназмів і тавтології, обмеженість лексичного арсеналу й труднощі в абітурієнтів із точним висловлюванням думок, що часто призводить до використання слів у невластивому значенні. Виявлено типові помилки в написанні слів, частини з яких можна було б уникнути під час самоперевірки остаточного варіанта тексту. Значна кількість листів містила пропущені або, навпаки, зайві розділові знаки, що ускладнювало й спотворювало сприйняття тексту. Досліджено морфологічні й синтаксичні девіації, як-от: некоректне вживання прийменників, порушення традиційного логічного порядку слів у реченні, нелогічну побудову конструкцій, неузгодженість граматичних форм та однорідних членів речення. Звернено увагу на недотримання фонетичних норм української мови.Низька якість мовного оформлення такого специфічного жанру, як мотиваційний лист, указує на прогалини у формуванні навичок офіційно-ділового та академічного письма на попередніх етапах шкільної мовно-літературної освіти. Перспективу подальших досліджень вбачаємо у виявленні, систематизації та фаховому філологічному коментуванні типових помилок на матеріалі ширшого корпусу текстів. Ефективним і важливим кроком вважаємо розробку навчально-методичних рекомендацій культуромовного спрямування, які допоможуть майбутнім абітурієнтам удосконалити навички академічного письма й підвищити якість своїх мотиваційних листів.
Посилання
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://surl.lt/zrvcmc (дата звернення: 24.06.2025).
Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти : Закон України від 18.12.2019 № 392-ІХ. URL: https://surli.cc/yfgrhe (дата звернення: 25.06.2025).
Порядок прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2025 році. URL: https://salo.li/e9a7D2E (дата звернення: 23.06.2025).
Репозитарій мотиваційних листів. URL: https://salo.li/15A3726 (дата звернення: 06.06.2025).
Словник української мови : в 11 т. Київ : Наукова думка, 1970–1980.
Великий тлумачний словник сучасної мови. URL: https://slovnyk.me/dict/vts (дата звернення: 18.06.2025).
Тлумачний словник української мови у 20-ти томах. URL: https://sum20ua.com/?wordid=0&page=0 (дата звернення: 20.06.2025).
Український правопис. URL: https://salo.li/5e66927 (дата звернення: 13.06.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






