НЕОРОМАНТИЧНА ОБРАЗНІСТЬ ПОЕМ ПРО ГОЛОДОМОР
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-27Ключові слова:
геноцид, двоєсвіття, конфлікт, ліричний суб’єкт, нація, персонаж, художній напрямокАнотація
Стаття присвячена аналізу неоромантичного буття героїв ліро-епосу про Великий голод на основі змістових і формальних маркерів стилю у творах. Засадничим принципом розвідки слугує концепція рекурентності явищ мистецького процесу, де романтичність – основа неоромантизму – розглядається як позачасовий складник метаобразного конструкту, опизитивний аналітичному погляду реаліста на світ і в загальних рисах споріднений із ціннісною парадигмою української ментальності. Тож у дослідженні на перший план виходять кордоцентричні, волюнтаристичні, індивідуалістичні, але альтруїстично спрямовані пориви персонажів, ліричних суб’єктів і нараторів, породжені потужними емоційними спалахами від переживання катастрофи 1932–1933 рр. у різних площинах. Передусім ідеться про бунтівні, жертовні, героїчні та стоїчні вчинки протагоністів, які в умовах голоду й політичних репресій, коли психіка пригнічена базовими інстинктами й первинними страхами, досягли трансценденції над приземленим існуванням через служіння вищим ідеалам: Богу, нації, свободі, родині, своїй землі, чистоті душі тощо. У зв’язку із цим, повсякдення персонажів прирівнюється до святого подвигу, котрий виходить за межі раціонального існування, сягаючи своїм поривом метафізичних висот. Для увиразнення описаного використовується традиційний для неоромантизму прийом контрасту. Тому табір антагоністів представлений демонічними чиновниками, які ув’язнили народ в «лещатах» системи й нищать «паростки» волі в українській душі. Герої-мученики їм протистоять, іноді – фізично, а частіше – у духовному вимірі, де боротьба смислів ведеться особливо запекло. Тут же виявляється й основний неоромантичний конфлікт, довкола якого центрується інша площина переживання Великого голоду – інтенції ліричних героїв. Вони з болем в душі спостерігають за злочином геноциду, вклоняються перед міцністю співвітчизників, трепетно бережуть миттєвості з їхнього мученицього життя, прагнуть згуртувати людей проти національної амнезії. А на помежів’ї двох площин постає характерний колорит локацій, наділених одухотвореною суттю. Так вимальовується неоромантична іпостась мистецького світу поем про Голодомор.
Посилання
Лучук О. М. У пошуках «Поезії Юрія Клена»: наукова нотатка в жанрі детективу. Слово і Час : наук.-теор. журн. Київ : Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України. 2021. № 6. С. 82–85.
Франко І. Я. Мойсей. Франко І. Я. Зібрання творів : у 50-ти т. / за ред. М. Д. Бернштейна та ін. Київ : Наукова думка, 1976. Т. 5. С. 201–264.
Руденко М. Д. Хрест : поема. Балтимор–Торонто : Смолоскип, 1977. 31 с.
Виноградська Н. І. Голодомор : поема. Поетичні Майстерні. URL: https://maysterni.com/publication.php?id=4205 (дата звернення: 08.02.2025).
Бенедишин Л. Є. Червоне пекло. Поетичні Майстерні. URL: http://maysterni.com/publication.php?id=54423 (дата звернення: 08.02.2025).
Моренець В. П. Неоромантизм (уривок з авторської студії «Стильові пошуки української поезії другої половини XX століття»). На пошану пам’яті Віктора Кутастого : зб. наук. пр. Київ : ВД «Києво-Могилянська Академія», 2004. С. 146–163.
Качуровський І. В. Село в безодні : поема / передм. І. М. Дзюби. Київ : ВД «Києво-Могилянська Академія», 2006. 85 с.
Баклай Н. М. Лубни : поема. Глобине : Поліграфсервіс, 2004. 46 с.
Кірімов І. З. Біль : поезії. Ужгород : ІВА, 2004. 96 с.
Бурґгардт О.-Е. Прокляті роки. Львів : Краків, 1943. 40 с.
Наливайко Д. С. Українські неокласики і класицизм. Наукові записки НаУКМА.Філологія : наук. зб. Київ : ВД «Києво-Могилянська Академія». 1998. Т. 4. С. 3–12.
Юрій Шерех. Поезія Юрія Клена. Слово і Час : наук.-теор. журн. Київ : Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України. 2021. № 6 (720). С. 85–104.
Радзієвський В. А. Мала проза Леоніда Мосендза і дискурс вісниківського неоромантизму : дис. … канд. філол. н. : 10.01.01. Вінниця, 2019. 196 с.
Поети празької школи: Срібні сурми. Антологія / упор. М. М. Ільницький. Київ : Смолоскип, 2009. 916 с.
Леся Українка. Повне академічне зібрання творів : у 14-ти т. / за ред. В. Агеєвої та ін. Луцьк : Волинський національний університет ім. Лесі Українки, 2021. Т. 1.: Драматичні твори (1896–1906). 512 с.
Кавушевська Я. В. Особливості символістського дискурсу у слов’янських країнах. Слово і Час : наук.-теор. журн. Київ : Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України. 2004. № 11. С. 59–66.
Рубчак Б. Розмови літа з вереснем. Світо-вид : літ.-мист. зб. Київ–Нью-Йорк : Видавництво М. П. Коць. 1990. Вип. 2. С. 101–119.
Костенко Л. В. Триста поезій. Вибрані вірші. Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2016. 416 с.
Юрій Шерех. Не для дітей: літературно-критичні статті і есеї. Нью-Йорк : Пролог. 1964, 416 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






