GERMAN LANGUAGE ACQUISITION OF UKRAINIAN REFUGEES IN THE CONTEXT OF INTERCULTURAL COMMUNICATION AND INTEGRATION POTENTIAL

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-204-9

Ключові слова:

німецька мова, оволодіння мовою, колокації, соціокультурна компетенція, міжкультурна комунікація, інтеграція

Анотація

Опинившись у непередбачуваних складних життєвих обставинах починаючи з кінця лютого 2022 р., українські біженці в Німеччині стикнулися з бар’єром мовного характеру, а отже, соціального і культурного. Для вирішення багатьох нагальних життєвих завдань та задоволення потреб і максимального інтегрованого функціонування в німецькомовному середовищі постало питання вивчення не лише німецької мови, а й культури через мову. Стаття розглядає актуальну ситуацію, пов’язану з вивченням німецької мови українськими біженцями в Німеччини, та окреслює труднощі вивчення на прикладі окремих мовних колокацій, сталих виразів та фразеологізмів на початковому етапі вивчення німецької мови як іноземної відповідно до рівневих критеріїв Європейського мовного стандарту з метою успішного розуміння та засвоєння німецької як іноземної мови в контексті інтеграційних процесів. Дослідження містить дані опитування та тестувань українських біженців у Німеччині, які стосуються окремих реалій етнокультурного рівня, сталих словосполучень, колокацій та ідеоматичних, фразеологічних виразів, виявляють приклади труднощів у вивченні та засвоєнні німецької мови, що потребують трансформацій або перемикання мовних кодів у процесі вивчення іноземної мови. Опитування та його результати спрямовують увагу на етнолінгвістичні компоненти у вигляді ідеоматичних виразів, які не мають відповідників у рідній мові, їх значення переносне, передбачає володіння етнокультурною інформацією та може також бути зрозумілим завдяки лінгвістичній здогадці та попередньому досвіду. Сталі вирази у вигляді колокацій містять типові поєднання в комбінаціях німецької мови, які не є не характерними для носіїв української. Розуміння та засвоєння вищезазначених категорій мови є запорукою успішного формування соціокультурної компетенції задля міжкультурної комунікації в контексті інтеграційних процесів.

Посилання

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / за ред. С.Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 2003. 261 с.

Модельна навчальна програма «Іноземна мова 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / В.Г. Редько та ін. ; Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795).

Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов, 10–11 класи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/inozemni-movi-10-11-19.09.2017.pdf (дата звернення: 20.02.2023).

Wildemann, A., Bien-Miller, L. & Akbulut, M. (2020). Mehrsprachigkeit und Sprachbewusstheit – empirische Befunde und Unterrichtskonzepte. In: Gogolin, I., Hansen, A., McMonagle, S. & Rauch. D. (Hrsg.): Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung, Springer VS, 119–123.

Bredella, Lothar (2010): Fremdverstehen und interkulturelles Verstehen. In: HALLET, Wolfgang / KÖNIGS, Frank (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Kallmeyer, Klett: S. 120–125.

Evans S., Pude A., Specht F. (2016) „MENSCHEN“, Deutsch als Fremdsprache, Kursbuch, A1, Hueber Verlag. 192 s.

Ruoff Arne: Häufigkeitswörterbuch gesprochener Sprache. Niemeyer, Tübingen 1981. 2. unveränderte Auflage 1990.

Umfrage unter Ukraine-Geflüchteten: Jeder Dritte will länger bleiben. Tagesschau. 15.12.22. URL: https://www.tagesschau.de/inland/fluechtlinge-ukraine-deutschland-105.html (дата звернення: 20.02.2023).

Geflüchtete aus der Ukraine in Deutschland (IAB-BiB/FReDA-BAMF-SOEP-Befragung) Geflüchtete aus der Ukraine in Deutschland: Flucht, Ankunft und Leben. 18 s. URL: https://www.bib.bund.de/Publikation/2022/pdf/Gefluechtete-aus-der-Ukraine-in-Deutschland-Flucht-Ankunft-und-Leben.pdf?__blob=publicationFile&v=5 (дата звернення: 20.02.2023).

Regierung von Oberfranken. URL: https://www.regierung.oberfranken.bayern.de/mam/service/migration_integration/asyl_ofr_statistik.pdf (дата звернення: 20.02.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

Степаненко, А. В. (2023). GERMAN LANGUAGE ACQUISITION OF UKRAINIAN REFUGEES IN THE CONTEXT OF INTERCULTURAL COMMUNICATION AND INTEGRATION POTENTIAL. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (204), 64–70. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-204-9