АПОКАЛІПТИЧНІСТЬ ПСИХОСВІТУ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ (НА МАТЕРІАЛІ ПСИХОАВТОБІОГРАФІЧНОЇ ПОВІСТІ «ПЛАН ДО ДВОРУ»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-204-1

Ключові слова:

психопоетика, психосвіт, апокаліптичність, емоційна сфера, психоавтобіографічна повість, особистість автора

Анотація

У статті осмислено апокаліптичність психосвіту Тодося Осьмачки на матеріалі психоавтобіографічної повісті «План до двору». Проаналізовано здобутки психологів у сфері емоційного буття людини. Виокремлено афективні стани як аспекти методології дослідження афекту, що доповнять психологоспрямовані технології, націлені на наближення до розуміння психічних рис творчої особистості, внутрішніх джерел художності та психофізіологічних процесів, які супроводжують творчий акт. На основі дослідження Ю. Лесняк «Голос і поетика афекту» виділено три рівні впливу афектів на художній твір Тодося Осьмачки «План до двору». На першому рівні – етапі рецепції – прослідковано психоавтобіографічність сюжету повісті. На другому етапі, який характеризується як низка складних переживань та емоцій, простежено неабияку емоційну напругу автора під час опису мотивів написання художнього твору. Безпосередній аналіз «Плану до двору» на третьому рівні – роль і місце самого афекту у структурі художнього твору – сприяв увиразненню світобачення та особливостей художнього стилю митця. Проаналізовано апокаліптичний поруйнований радянською владою український світ та породжену цим емоційну напругу героїв повісті. Виявлено, що постійними та яскравими образами-деталями «Плану до двору» є: клепання заліза об залізо, кладовище, хрести, круки, пустка, мовчання. На основі дослідження з’ясовано, що в образі Івана Нерадька Тодось Осьмачка реалізує власний пережитий стан афекту. Мовчання як свідома реакція на страх художньо трансформується в образі головного героя повісті «План до двору». А в «Ротонді душогубців» цей стан уже переростає у рефлекс утечі, що, врешті-решт, трансформується в гострослів’я та беззастережну відвертість, яка виявлялася в симуляції письменником божевілля.

Посилання

Бойко В.В. Дотепність Тодося Осьмачки: особисте і художнє. Науковий журнал Львівського державного університету безпеки життєдіяльності «Львівський філологічний часопис». 2022. № 11. С. 14–20.

Зборовська Н.В. «Танцююча зірка» Тодося Осьмачки. Київ : МСП «Козаки», 1996. 63 с.

Carroll E. Izard. The Psychology of Emotions (Emotions, Personality, and Psychotherapy). Springer; 1991st edition (October 31, 1991). 472 p.

Лесняк Ю.В. Голос і поетика афекту. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2018. Вип. 1(28). С. 29–32.

Михайлишин У.Б. Теоретико-методологічні основи визначення емоційних станів у сучасній психології. Pedagogical and psychological sciences: regularities and development trends : Collective monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2020. С. 170–187.

Михида С.П. Психопоетика українського модерну: Проблема реконструкції особистості письменника : монографія. Кіровоград : Поліграф–Терція, 2012. 362 с.

Осьмачка Т.С. План до двору : повість. Торонто : Видавництво Українського Канадського легіону, 1951. 184 с.

Фройд З. Вступ до психоаналізу / пер. з нім. П. Таращук. Київ : Основи, 1998. 709 с.

Шерех Ю. Не для дітей: літературно-критичні статті і есеї / вступ. ст. Ю. Шевельова. Мюнхен : Пролог, 1964. 414 c.

Brenkman J. Mood and Trope: The Rhetoric and Poetics of Affect. Chicago : Chicago UP, 2020. 304 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

Бойко, В., & Михида, С. (2023). АПОКАЛІПТИЧНІСТЬ ПСИХОСВІТУ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ (НА МАТЕРІАЛІ ПСИХОАВТОБІОГРАФІЧНОЇ ПОВІСТІ «ПЛАН ДО ДВОРУ»). Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (204), 7–12. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-204-1