МІФОЛОГІЧНІ СЮЖЕТИ У П’ЄСІ ВІЛЬЯМА ШЕКСПІРА «БУРЯ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-50Ключові слова:
Ренесанс, міфологізм, античність, п’єса, сюжет, мотивАнотація
У статті розглянуто звернення до античних міфологічних сюжетів у англійській літературі епохи Відродження. Особливу увагу звернено на відображення міфологічних сюжетів, мотивів та образів у трагікомедії Вільяма Шекспіра «Буря». У творчості В.Шекспіра міфологізм присутній у різних формах: як на рівні окремих образів, імен, колориту, так і запозичено цілі сюжети з античної міфології. Наприклад, на міфологічний сюжет написана поема «Венера і Адоніс». Але звертаючись до міфологічних сюжетів, В.Шекспір часто по-своєму переосмислює їх. В його інтерпретації вони набувають нового значення. Наприклад, як у п’єсі «Троїл і Крессіда». Д. Затонський пише, що цю п’єсу спочатку «зараховували до трагедій, тепер частіше згадують серед комедій. Кінець там і справді безкровний, але тільки для головних героїв. А найблагородніший, найбездоганніший герой – Гектор (згідно з міфологічним сюжетом) гине. Але оцінки Троянської війни аж ніяк не узгоджуються з міфологічним сюжетом. Гомер тут ніби перелицьований. Найвеличніша на людській пам’яті війна здається безглуздим, марним, фарсовим смертоубивством. Проте «Троїл і Крессіда» – зовсім не пародія на «Іліаду», не травестія, не бурлеск. Все, що відбувається у Шекспіра, в принципі не смішне, а страшне, безмежно сумне. Проте і страх, і сум тут прозаїчні, знижені» [10]. При розгляді трагікомедії «Буря» з першої сторінки п’єси зустрічаємо рфзноманітних міфологічних персонажів. Весь художній світ твору знаходиться на межі реального та нереального. Поряд з людськими персонажами його населяють різноманітні потойбічні істоти, духи та міфологічні персонажі. Особливу роль у «Бурі» відводиться природній стихії, яка непідвладна простій людині і навіть чинить над нею правосуддя. Дуже часто природні сили виступають персоніфікованими, що є також відображенням міфологічного світосприйняття.
Посилання
Борискіна К. В. Англійський Ренесанс і античні історики: специфіка культурного діалогу. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки, 2011. № 11. С. 8–13.
Вишина М. Ю. Парадигма ключових понять міфологічного аналізу художнього тексту. Вісник Житомирського державного університету. Випуск 55. Філологічні науки. С. 140–143.
Гладій О.Б. До проблеми поняття «міф» у сучасному літературознастві. Вісник Запорізького державного університету. Філологічні науки. №. 3. 2002. С. 45–49.
Греченко В. А., Чорний І. В., Кушнерук В. А., Режко В. Історія світової та української культури. Підруч. для вищ. закл. освіти. К.: Літера, 2000. 464 с.
Давиденко Г.Й., Акуленко В. Л. Історія зарубіжної літератури середніх віків та доби Відродження: Навч. посібник. К.: Центр учбової літератури, 2007. 248 с.
Затонський Д. Вільям Шекспір : Твори в 6 томах. Т. 1. К.: Дніпро, 1986. С. 5–43.
Зварич І. Міфи в літературі : Лексикон загального та порівняльного літературознавства / за ред. А. Волкова,. О. Бойченка та ін. Чернівці: Золоті литаври, 2001. С. 335–338.
Кун М.А. Легенди і міфи стародавньої Греції. К., 1996.
Михайлов О.Г. Тантал : Антична література / за ред. С. В. Семчинського. К.: Либідь, 1993. С. 272.
Рихло П. Античні сюжети : Лексикон загального та порівняльного літературознавства / за ред. А. Волкова,. О. Бойченка та ін. Чернівці: Золоті литаври, 2001. С. 32–34.
Скорина Л.П. Персефона : Антична література / за ред. С.В. Семчинського. К.: Либідь, 1993. С. 220–221.
Стоян С. П. Міфологічна традиція в літературній творчості ХХ століття. Автореф дис. на здобуття наук. ступ. канд. філос. наук. Київ, 2002.
Шаповалова М.С. Історія зарубіжної літератури: Середні віки та Відродження. Львів: «Вища школа», 1982. 440 с.
Шекспір В. Твори в 6 томах. Т. 1. К.: Дніпро, 1984.