ЛІНГВОПРАГМАТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЗАГОЛОВКІВ КУЛІНАРНИХ ВІДЕОРЕЦЕПТІВ (НА МАТЕРІАЛІ УКРАЇНОМОВНИХ YOUTUBE-БЛОГІВ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-12

Ключові слова:

блогер, відеорецепт, заголовок, глядач, прагматика, YouTube-блог

Анотація

Статтю присвячено аналізу лінгвопрагматичних особливостей заголовків відеорецептів україномовних кулінарних YouTube-блогів. Особливу увагу приділено структурно-семантичній організації заголовків у відеорецептах. Безпосереднім об’єктом дослідження є заголовки відеорецептів сучасних україномовних кулінарних YouTube-блогів – «Закарпатська господиня», «Євген Клопотенко», «Лілія Цвіт», «Наші бесаги» та деяких інших. Матеріалом для вивчення слугували 460 заголовків, відібраних методом суцільної вибірки. Важливу роль у дослідженні спрямовано на опис прагматики заголовків. У статті проаналізовано лексико-семантичні групи заголовків відеорецептів, зокрема, проведено дослідження використання блогерами низки стилістичних фігур у заголовках. Важливе місце відведено засобам увиразнення заголовків відеорецептів. Також приділено особливу увагу структурній організації цього компоненту YouTube-блога. Заголовок у відеорецептах – елемент, який з’єднує автора та глядача на відеоплатформі YouTube. Кожен заголовок презентує для аудиторії автора відеоблога, знання, досвід, сприйняття світу ведучого, його розуміння глядачів тощо. Блогер, створюючи відео приготування будь-якої страви, свідомо обирає специфічні мовні знаки задля впливу на аудиторію. Для реалізації цієї мети потрібні лексичні, семантико-стилістичні, морфологічні та синтаксичні засоби. Встановлено, що для заголовків відеорецептів важливими є такі ознаки, як інформативність, лаконічність, точність, ясність, клішованість та експресивність. Для привернення уваги глядацької аудиторії відеоблогери використовують у заголовках відеорецептів розмовну та запозичену лексику, фразеологізми, різні види повторів, топоніми, діалектизми, метафори, епітети тощо. Структурно заголовки представлені через використання відеоблогерами різних видів простих і складних речень. Кожен проаналізований заголовок відеорецепту сформований за допомогою різнорівневих мовних засобів, поєднує в собі кілька лексичних і граматичних особливостей, спрямованих на увагу та зацікавлення глядацької аудиторії.

Посилання

Антонович М. М. Функції газетних заголовків, виражених сполученням типу NNN. Іноземна філологія. 1992. № 103. С. 103–110.

Деркач Л. А. Риторичні функції газетних заголовків. Типологія та функції мовних одиниць: наук. журн. / редкол.: Н. М. Костусяк (гол. ред.) та ін.; Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк, 2014. № 1. С. 76–85.

Євграфова А. О. Заголовок як актуалізатор текстової інформації. Стиль і текст: зб. наук. ст. / за ред. В. В. Різуна; Ін-т журналістики КНУ імені Тараса Шевченка. Київ, 2003. № 4. С. 141–147.

Зайцева В. В. Функції газетного заголовка. URL: http://surl.li/prfpg (дата звернення: 26.01.2024).

Збіглей І., Мусурівська О. Стилістичні особливості заголовків у публіцистичному та науковому стилях. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія «Германська філологія». 2015. №751. С. 79–86.

Коваленко А. М. Заголовок англомовного журнального мікротексту-повідомлення: структура, семантика, прагматика (на матеріалі тижневика Newsweek): дис. канд. філол. наук: 10.02.04 / Київський національний лінгвістичний ун-т. Київ, 2002. 187 с.

Нечаюк І. О. Функціонально-стилістичні особливості заголовків англомовних новинних медіатекстів політичного дискурсу. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Перекладознавство та міжкультурна комунікація. 2016. Вип. 5. С. 27–30.

Пердейчук Т. І., Садовник-Чучвага Н. В. Семантико-стилістичний аналіз заголовків англомовних статей про Україну. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2014. Випуск 44. С. 226–229.

Ревенко В. Прагматичні особливості заголовків сучасних британських і американських інтернет-видань. Південний архів. Філологічні науки. 2018. Вип. 73. С. 125–129.

Савчук І. С., Стрюк Н. В. Структурно-граматичні особливості заголовків в англійськомовному публіцистичному дискурсі (на матеріалі видання «National Geographic»). Вісник студентського наукового товариства Донецького національного університету імені Василя Стуса. Сер.: Філологія. 2022. Вип. 14. Том 1. С. 185–188.

Фадєєва О. В. Функції та засоби прагматизації газетних заголовків. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2017. №27. Том 2. С. 135–139.

Цимбаліста М. М., Котвицька В. А., Лазебна О. А. Структурно-семантичне наповнення й комунікативно-прагматичні характеристики новинних заголовків сучасної німецькомовної преси. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2019. № 41. Том 2. С. 101–105.

Юлдашева Л. П. Лексико-семантичні особливості заголовків сучасної літератури. Вісник Донецького національного університету. Серія Б: Гуманітарні науки. Вінниця: ДонНУ ім. Василя Стуса, 2015. № 1–2. С. 327– 331.

Юлдашева Л. П. Структурно-семантичні та прагматичні особливості заголовків художніх творів кінця XX – початку XXI ст.: дис. канд. філол. наук: 10.02.01. Черкаси, 2018. 271 с.

Kintsch W. S. The role of rhetorical structure in text comprehension / W. S. Kintsh, J. Yarborough. Journal of Educational Psychology. 1982. Vol. 74, № 6. P. 828–834.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-26

Як цитувати

Волощенко, Є. І. (2024). ЛІНГВОПРАГМАТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЗАГОЛОВКІВ КУЛІНАРНИХ ВІДЕОРЕЦЕПТІВ (НА МАТЕРІАЛІ УКРАЇНОМОВНИХ YOUTUBE-БЛОГІВ). Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (208), 91–98. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-12