ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ: ТЕХНОЛОГІЯ «МОЗКОВОГО ШТУРМУ» В ПРАКТИЦІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ Й ЛІТЕРАТУРИ В ЗЗСО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-13

Ключові слова:

особистісно орієнтоване навчання, урок української мови, урок української літератури, інноваційні методики, брейншторм, технологія «мозкового штурму».

Анотація

Публікація присвячена описові практики застосування однієї з технологій інтерактивного особистісно орієнтованого навчання – «мозкового штурму». У ній розглядається коротка передісторія виникнення технології й основні закономірності її використання в освітньому процесі навчання української мови й літератури в закладі загальної середньої освіти. Автор проаналізував сучасні досягнення у сфері вивчення підходів до організації особистісно орієнтованого навчання, а також інноваційних інтерактивних практик. У розвідці пропонуються варіанти застосування брейншторму на уроках української мови в шостому класі (під час вивчення теми «Словотвір), у сьомому класі (під час опрацювання теми «Дієприслівник як форма дієслова), у дев’ятому класі (на уроці української літератури під час аналізу образу Катерини з однойменної поеми Тараса Шевченка). Також у роботі представлено варіанти зорових опор, які апробовані автором у процесі власної практичної діяльності як учителя та репетитора з української мови й літератури. У статті наведено конкретні рекомендації щодо застосування технології «мозкового штурму», крім того, проаналізовано як методичні зиски від її реалізації, так і проблемні моменти, що можуть виникнути в ході опрацювання окремих мовно-літературних тем за допомогою цієї технології. Наукова публікація окреслює перспективи досліджень у сфері особистісно орієнтованих підходів до навчання здобувачів освіти в сучасній школі загалом, з-поміж яких, зокрема, на особливу увагу заслуговує реалізація інтерактивної технології брейншторму на інтегрованих уроках у школі. Це дослідження може бути цікавим для викладачів методик української мови й літератури, а також для вчителів-філологів закладів загальної середньої освіти, оскільки воно містить своєрідні алгоритми структурування етапів уроків різних типів із застосуванням технології «мозкового штурму».

Посилання

Козинець І.І. Мозковий штурм як одна з форм колективного обговорення проблем. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2015. Вип. 1. С. 99–103. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/ nzbdpufn_2015_1_18.pdf.

Котун К.В. Педагогічна освіта Фінляндії у контексті європейського виміру. Київ : Вид. Ін-ту обдарованої дитини, 2014. 60 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/154283958.pdf).

Кричун Л.П. Використання кейс-методу як інтерактивного методу навчання на уроках української мови. URL: https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_citation&hl=uk&user=F64OVbMAAAA J&citation_for_view=F64OVbMAAAAJ:_FxGoFyzp5QC.

Кричун Л.П. Шляхи до євроінтеграції в освіті: розвивальні й проблемні технології як способи реалізації особистісно орієнтованого навчання з української мови та літератури в сучасній школі. URL: https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_citation&hl=uk&user=F64OVbMAAAAJ&citation_ for_view=F64OVbMAAAAJ:_FxGoFyzp5QC).

Ніколаєнко Н.О. Методика проведення мозкового штурму під час семінарських занять з політології. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія «Педагогічні науки». 2014. Вип. 1.44. С. 64–68. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nvmdup_2014_1.44_16.pdf.

Освітні технології : навч.-метод. посібник / О.М. Пєхота та ін. ; за заг. ред. О.М. Пєхоти. Київ : А.С.К., 2001. 256 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-07

Як цитувати

Кричун, Л. (2023). ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ: ТЕХНОЛОГІЯ «МОЗКОВОГО ШТУРМУ» В ПРАКТИЦІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ Й ЛІТЕРАТУРИ В ЗЗСО. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (205), 92–98. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-13