SYNERGY OF VERBAL AND NON-VERBAL MEANS IN ENGLISH- LANGUAGE MULTIMODAL TELEVISION FOOD ADVERTISING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.1-22

Keywords:

multimodality, mode, semiotics, television advertising, linguistic and non-linguistic means, multimodal analysis, food products

Abstract

The article examines verbal and non-verbal means of English-language television advertising of food products. Advertising discourse in the modern media space clearly demonstrates its polycoded nature, where each semiotic resource performs a specific communicative function. Multimodality is understood as the interaction of different modes that ensure the integrity of the advertising message and give it the ability to influence the emotional perception of the advertising recipient more effectively. Therefore, the analysis of the correlation between verbal and nonverbal components requires careful study. The research material consisted of English-language television commercials for food products, which are a vivid example of the use of various strategies for the interaction of linguistic and non- linguistic elements. A number of scientific works in the field of multimodal linguistics have been studied, and the concept of “multimodal advertising” and its main “modes” have been defined. The work analyses and describes verbal means, which are one of the integral components of an advertising message. A traditional advertising message consists of several elements, including a headline, slogan (advertising slogan or motto), and main text. A number of scientific works in the field of multimodal linguistics have been studied, and the concept of “multimodal advertising” and its main “modes” have been defined. The purpose of the study is to identify the patterns of interaction between the semiotic modes of advertising, analyze their impact on increasing communicative effectiveness and creating emotional associations in consumers. The work analyzes and describes verbal means, which are one of the integral components of an advertising message. A traditional advertising message consists of several elements, including a headline, slogan (advertising slogan or motto), and main text. The characteristic features of these structural units are their metaphorical essence, rhythm, and conciseness, as well as the use of various stylistic devices, phraseological means, and imagery to convey the advertising idea and make it easy to remember. Nonverbal means are used to attract the attention of potential consumers and reveal the semantic component in combination with the text. The main nonverbal components include video sequences, compositional solutions, colour combinations, font, spatial organization of the frame, and auditory elements. Content analysis became the methodological basis of the study and allowed us to identify patterns in the use of linguistic and extralinguistic means, assess their interconnection and influence on the perception of the advertising message. The research found that the multimodal approach is an effective method that allows for a comprehensive analysis of the interaction of different semiotic systems in television advertising and the identification of mechanisms of advertising product perception and their impact on mass consciousness. Thus, the work is a valuable contribution to the development of theoretical and practical aspects of modern advertising in the field of multimodal linguistics.

References

Колегаєва І. М. Полімодальність відчуттів у дзеркалі полікодовості тексту, або ще раз про антропоцентризм у лінгвістиці. Записки з романо-германської філології. 2015. Вип. 2(35). С. 105–112.

Рогач Ю.І. Засоби реалізації полікодовості в англомовному газетному дискурсі (на матеріалі друкованої преси Австралії): автореф. дис…канд. філол. наук: спец. 10.02.04. «Германські мови». Одеса, 2019. 24 с.

Kress G., Van Leeuwen T. Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Arnold Publishers, 2001. 142 pp.

O’Halloran K. L. Multimodal Discourse Analysis. Companion to Discourse. London; New York : Continuum, 2011. P. 120–137.

Van Leeuwen T.Multimodality. The Routledge Handbook of Applied Linguistics / еd. J. Simpson. New York: Routledge, 2011. Р. 668–682.

Gibbons A. Multimodality, Cognition and Experimental Literature. New York ; London : Routledgе. 2012. 251 р.

Бистров Я.В. Взаємодія вербального і графічного модусів у художньому тексті (мультимодальний підхід). Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Перекладознавство та міжкультурна комунікація. Херсон, 2018. Вип. 4. С. 7–12.

Івасишин М. Р. Мультимодальність англомовного коміксу: лінгвальний та екстралінгвальний виміри : дис… канд. філол. наук : 10.02.04 «Германські мови». Івано-Франківськ, 2019. 404 с.

Макарук Л. Л. Мультимодальність сучасного англомовного масмедійного комунікативного простору : автореф. дис. … док. філол. наук. : 10.02.04 «Германські мови». Запоріжжя, 2019. 635 с.

Матіїшин А. Лінгвопоетика візуальних частин психонаративу (на матеріалі графічного роману Вілла Айснера «Життя на іншій планеті»). Folium: Спецвипуск. 2023. с. 117–123.

Bystrov Y., Bilyk O., Ivanotchak N., Malyshivska I., Pyliachyk N. Visual, Auditory, and Verbal Modes of the Metaphor: A Case Study of the Miniseries Chernobyl. Lublin Studies in Modern Languages and Literature. 2023. Vol. 47, no. 1. P. 109–120. http://dx.doi.org/10.17951/lsmll.2023.47.1.109-120

Bystrov Y., Livingstone D. 'What a weird word it is': typographic meaning-making in Robert Nye's The Late Mr. Shakespeare from a multimodal perspective. Brno Studies in English. 2024. No. 2. P. 35–49. https:// doi.org/10.5817/BSE2024-2-2

Городецька І. В. Рекламний заголовок та стилістичні засоби в ньому. Нова Філологія: збірник наукових праць. Запоріжжя: ЗНУ, 2014. № 62. С. 144–148. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Novfil_2014_62_34

Коваленко Н. Л. Лінгвістична позначеність слогана в структурі рекламного тексту : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.01 «Українська мова». Дніпро, 2006. 20 с. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-031-5-8

Марченко В.В. Структурні особливості полікодового рекламного тексту. Молодий вчений. 2018. № 7. С. 436–439.

Град Н. Сучасні мультимодальні дослідження: модальна лінгвістика та мультимодальна стилістика. Одеський лінгвістичний бюлетень, 2014. № 4. 51 с. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/olinv_2014_4_15.

Halliday M. A. K. Language as Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning. Sydney: Edward Arnold, 1978. P. 256.

Баллі Ш. Синтаксис експліцитної модальності. Мовознавство, 2021. № 3. С. 52–59. https://doi.org/10.33190/0027-2833-318-2021-3

Макарук Л. Л. Універсальність мультимодальної лінгвістики. Сучасні тенденції фонетичних досліджень : збірник матеріалів IV Круглого столу з 131 міжнародною участю (23 квітня 2020 р.). Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. С. 16–19. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/35406

Siefkes M. Living Linguistics How Semiotic Modes Work Together in Multimodal Texts: Defining and Representing Intermodal Relations, Media Linguistics, 2015. 113 pp.

Щербак О. В. Впливова динаміка лінгвосеміотичних кодів у рекламному дискурсі: дис. … канд. філол. наук: 10.02.01 «Українська мова». Одеський національний університет імені І. І. Мечникова. 2018. 24 с.

Пушкар Т. М., Осацька О. В. Взаємодія вербальних та невербальних засобів в англомовній рекламі: теоретичний аспект. In: Innovative development of science and education : the 3rd International scientific and practical conference. Scientific Publishing Center “Sci-conf.com.ua”, Athens, Greece, 2020. С. 426–430. URL: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35487

Clow K., Baack D. Integrated Advertising, Promotion, and Marketing Communication. Harlow: Pearson Education Limited, 2015. 464 pp.

Hamlin K. The Importance of Ad Slogans. International Journal of organizational leadership, 2014. URL: http://smallbusiness.chron.com/importance-ad-slogans-31343.html (дата звернення: 17.06.2025).

SLN! Media Group. McDonald's Ident 2016, 2016. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=mMput3vK1oQ (дата звернення: 27.06.2025).

South Coast TV. Cadbury | "There's a glass and a half in everyone" Commercial – (22.03.2021), 2021. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=FNk5jEX3jvY&t=14s (дата звернення: 27.06.2025).

Miller J. Case study: How fame made Snickers' 'You're not you when you're hungry' campaign a success. Campaign. 2016. URL: https://www.campaignlive.co.uk/article/case-study-fame-made-snickers-youre-not-when-youre-hungry-campaign-success/1410807 (дата звернення: 27.06.2025).

1. STAY TUNED Forgotten TV Media. 1988 Kit Kat Commercial Give Me A Break, 2022. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=fc-RZZFfveA (дата звернення: 27.06.2025).

Прилуцька А. Є. Візуальний компонент в структурі рекламно-інформаційного повідомлення. Харків: ХАІ, 2014. 39 с.

Хрушкова О. А. Невербальні елементи рекламних текстів. Український смисл. 2016. № 2016. С. 230–241. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usmysl_2016_2016_27 (дата звернення: 27.06.2025).

UK TV Archive Collecton. Snickers UK Advert – Mr T. (2007), 2025. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=fiWH6QsO5h0 (дата звернення: 27.06.2025).

The One Club for Creativity. "Moldy Whopper" by INGO, DAVID Miami & Publicis Bucharest for Burger King | The One Show 2020, 2020. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=f9B9HGQsx0k (дата звернення: 27.06.2025).

Published

2025-10-16

How to Cite

Bystrov, Y. V., & Myronyk, M. Y. (2025). SYNERGY OF VERBAL AND NON-VERBAL MEANS IN ENGLISH- LANGUAGE MULTIMODAL TELEVISION FOOD ADVERTISING. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, 1(214), 179–187. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.1-22