MILITARY SYMBOLISM OF UKRAINE (2022–2025): FOLKLORIC GENESIS, TYPOLOGY, AND FUNCTIONAL SIGNIFICANCE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-16Keywords:
wartime symbolism, folklore, archetype, meme, cultural genesis, function, hybrid war, contemporary Ukrainian literature, war poetryAbstract
The article offers an interdisciplinary analysis of wartime symbolism that has emerged in the Ukrainian cultural space during the Russian–Ukrainian war of 2022–2025. The study proposes to consider this symbolic system as a complex semiotic structure that arises in response to national trauma while drawing on deeply rooted folkloric archetypes. The transformation of key symbolic figures is examined – such as the Ghost of Kyiv, Saint Javelin, Patron the Dog, memetic figures (NAFO, tarot divinations), popular wartime songs (“Bayraktar”), and iconic toponyms (Snake Island, Azovstal, Bakhmut) – in terms of their ontological nature, functional roles, and cultural genealogy.The article introduces a three-layer typology of wartime symbols: (1) by ontology (anthropomorphic, zoomorphic, technomorphic, phytomorphic, artefactual, geotoponymic, verbal); (2) by function (therapeutic, mobilizing, sacred, commemorative, educational, parodic-defensive); (3) by cultural origin (traditional, digital, hybrid). This approach allows for structuring a large body of empirical material and reveals how symbols function as rapid responses to social and military crises.Particular attention is paid to parallels between new symbolic figures and traditional folklore imagery (e.g., the Ghost of Kyiv as a charakternyk warrior; Saint Javelin as a protector akin to the Virgin Mary; Patron as a totemic guardian; Bayraktar as a sacralized weapon; Azovstal as a mythologized place of power). In the study, methods of content analysis of digital media (TikTok, YouTube, Telegram) and analysis of contemporary literary works representing war symbolism are combined with folkloristic, semiotic, and cultural studies approaches. It traces patterns of image circulation, their memetic dissemination, ritualization in digital space, and institutionalization in public culture (stamps, murals, embroidery, official emblems).This is the first attempt to present a systematic map of wartime symbolism as a hybrid cultural phenomenon that synthesizes traditional folk heritage, digital media practices, and emotional-therapeutic functions. The article emphasizes the role of folklore in contemporary information warfare, collective coping mechanisms, symbolic trauma processing, and the formation of cultural memory in times of prolonged military conflict.
References
Lévi-Strauss C. Structural Anthropology. New York: Basic Books, 1963. 324 p.
Malinowski B. Magic, Science and Religion and Other Essays. Boston: Beacon Press, 1948. 274 p.
Lotman Y. The Semiosphere. Translated by Ann Shukman. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1976. 106 p.
Привид Києва. Як народилась легенда, яка підняла дух українців.BBC News Україна. 02.05.2022. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-61291455
Грицаюк Ю. Козаки-характерники: магія крізь реальність. Матеріали X Всеукраїнської студентської науково-технічної конференції, Том 2. Тернопіль : ТНТУ імені Івана Пулюя, 2017. С. 200–201. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/21746/2/X_VSNTK_2017v2_Hrytsaiuk_Yu-The_cossacks_sorcerers_200-201.pdf
Картечева Ю. Психологічний образ характерників [Текст] : етно-національний зріз. Дніпропетровськ : Грані, 2014. № 6. С. 61–65.
Соловйова Ю. Козацький ідеал як засіб формування національної свідомості (на матеріалі історичних пісень та балад). Традиційна культура в умовах глобалізації. Харків : Точка, 2015. С. 211–215.
Гориславець В. Я вірю, Привид Києва живий! Електронний ресурс. Чернігівська обласна бібліотека для дітей. 08.09.2023. URL: https://chernihiv-lib.org.ua/news/koli_dusha_bolit_za_ukrajinu_virshi_vijni_dobirka_virshiv_narodzhenikh_z_pochatkom_rosijsko_ukrajinskoji_vijni/2023-09-08-4023
Дмитрів К. Привид у небі. Електронний ресурс. Поетичний клуб. URL:: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=945766
Бугай Н. Білим Янголом називаю… Електронний ресурс. Чернігівська обласна бібліотека для дітей. 12.09.2022. URL: https://chernihiv-lib.org.ua/news/koli_dusha_bolit_za_ukrajinu_virshi_vijni_dobirka_virshiv_narodzhenikh_z_pochatkom_rosijsko_ukrajinskoji_vijni/2022-09-12-3367
Washington Post. How the St. Javelin meme raised a million dollars for Ukraine. 18.09.2022. URL: https://www.washingtonpost.com/world/2022/09/18/ukraine-war-meme-fundraising/
Гордієнко Д. Становлення та розвиток культу Покрови Пресвятої Богородиці в Середньовічній Україні. УІНП «Історія Української Православної Церкви», Харків : Фоліо, 2019.
Нікітенко М. На зорі християнського Києва. Лаврський альманах: Києво-Печерська лавра в контексті української історії та культури. Вип.10, спецвипуск 4. Наукова монографія. К. : ВІПОЛ, 2003. 104 с.
Калитко К. А що ж тобі Богородиця говорила Електронний ресурс. URL: http://maydan.drohobych. net/?p=128823
Байрактар – українська військова пісня. [YouTube-відео]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=YrWqw-wAFxA&ab_channel=PavloBlazhkevych
100 найвідоміших образів української міфології / В. Завадська, Я. Музиченко, О. Таланчук, О. Шалак. Київ : Орфей, 2002.
Темченко А. Міфологема подорожі в локативних конструкціях лікувальних текстів українців. Народна творчість та етнологія, 2020, № 3. С. 45–62.
Милорадович В. Українська відьма: нариси з укр. демонології / упоряд., пер., передм. О. Таланчук ; худ. оформ. І. Вишинського. Київ : Веселка, 1993. 61 с.
Весна О. Віщий сон. Електронний ресурс. URL: https://oksanavesna.com/virshi
Горова Л. Буде тобі, враже. Електронний ресурс. URL: http://maydan.drohobych.net/?p=122224
Гнатюк В. Знадоби до української демонології. Львів : НТШ, 1904.
Сорочук Л. Міфологічний простір в етнокультурі українців. Українознавчий альманах. 2011. Вип. 5. С. 175–178.







