ANTHROPOCENTRIC VECTOR OF THE SEMANTICS OF IMAGONYMS OF UKRAINIAN AVANT-GARDE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-1Keywords:
imagonym, semantics, lexeme, anthropocentricity, concept «human», subconcept «woman»Abstract
The purpose of the study is to identify the semantic content of the titles of works of painting and graphics by tracing the connections of their semantics with the dominant concept of the ontological discourse «human» and its subconcepts based on the material of Ukrainian avant-garde imagonymy of the early 20th century. Given the ambiguity of the perception of the language of avant-garde pictorial and graphic works, the grouping of imagonyms was carried out in order to analyze their semantic load in the aspect of one of the general philosophical concepts – anthropocentrism.The study establishes the significance of the analyzed imagonyms in the linguistic and cultural aspect through the use of the method of contextual-interpretative analysis. To highlight the connections between the semantics of imagonyms and the dominant concept of ontological discourse, a descriptive method was used. Using the linguistic- statistical method, the number of imagonyms classified by the contained anthropolexemes was determined.Imagonyms are grouped by the types of anthropolexems contained in them within the framework of the connections of their semantics with the concept «human» and subconcepts reflecting various manifestations of physical and spiritual being. The presence of variants of combining lexemes in the titles of works of avant-garde painting and graphics indicates the multilevel nature of manifestations of anthropocentrism. The implicit nature of the anthropocentric semantics of imagonyms, objectified by their locative and temporal components, is demonstrated.It’s observed that imagonyms, performing nominative and stylistic functions, compensate for the semantic blurring of abstract images inherent in avant-gardism.It’s noted that the anthropocentric vector of imagonym semantics is implemented through the paradigm of anthropolexemes. Analyzing the connections between the semantics of imagonyms and the conceptual space of ontological discourse contributes to the positioning of Ukrainian imagonyms as a component of the linguistic picture of the world.
References
Торчинський М. М. Власні назви нематеріальних об’єктів: структура, диференційні ознаки, перспективи дослідження. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Сер.: Мовознавство. 2017. № 1 (27). С. 299–303.
Цілина М. М. Ікононіми періоду Київської Русі. Мова і культура (науковий журнал). 2015. Вип. 18. Т. I (176). С. 75–80.
Цілина М. М. Українські ідеоніми ХХ ст. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство). 2017. Вип. 7. С. 134–142.
Крупеньова Т. І. Структурно-семантичні особливості одеських муралів. Записки з українського мовознавства: зб. наук. праць. 2019. Вип. 26, т. 1. С. 231–238.
Хаджилій Т. О. Структурні особливості англомовних піктонімів. Записки з українського мовознавства: зб. наук. праць. 2024. № 31. С. 151–159.
Торчинський М. М. Структура онімного простору української мови: монографія. Хмельницький : Авіст, 2008. 550 с.
Козловська Д. В. Імажоніми українського авангарду: семантика, зв’язок з концептами мистець- кого дискурсу. Наукові записки. Серія: Філологічні науки. 2025. № 2 (213). С. 90–97. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-11.
Рудюк Т. В. Вербалізація концептів чоловік, жінка в українській фразеології : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.01. Київ, 2010. 23 с.
Фещенко Ю. І. Ідіоматичний простір «homo socialis» у сучасній англійській мові: лінгвокогнітив- ний та комунікативно-функціональний аспект : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.04. Київ, 2007. 21 с.
Ліщук Т. Д. Концепт «людина» у працях вітчизняних лінгвістів. Актуальні проблеми філології та перекладознавства. 2014. Вип. 7. С. 97–103.
Дубрівна А. П. Особливості українського аванґардного руху та його значення у формуванні абстрактного мистецтва України. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2017. Вип. 31. С. 109–120.
WikiArt.org – енциклопедія візуальних мистецтв. URL: https://www.wikiart.org (дата звернення: 13.06.2025).







