CONCEPTUALIZATION OF SHEVCHENKO IMAGE IN THE LYRICS OF DMYTRO KREMIN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-212-39

Keywords:

Taras Hryhorovych Shevchenko, Dmytro Dmytrovych Kremin, idiostyle, onymosphera, combination of anthroponyms, poetic text, wandering philosopher

Abstract

The article is devoted to the study of anthroponym combinations in the lyrics of the famous Ukrainian poet Dmytro Dmytrovych Kremin. The relevance of the study is determined by the attention of modern philology to the problem of studying the onymosphere of poetic idiostyle. The proper names used by Dmytro Kremen form the onymic space of his work, which presents the names of bright characters and famous toponyms. Thanks to many scientific developments the interest of linguists in the problem of using proper names in a literary text is constantly increasing. Linguists Y. Karpenko, A. Krytenko and many others study the stylistic functions of onymics in a literary text. Linguists M. Berezhna, K. Holoborodko, A. Romanchenko, O. Skolozdra, Y. Shebeshtyan pay attention to the following problems: the relationship between the onomasticon of a literary text and the real world; linguopoetic interpretation of anthroponyms in the poet's linguistic picture of the world; literary onomastics and its role in forming the structure of a literary text. The study of combinations of anthroponyms in poetic texts is a relevant way to study the onymic space of the work and the author's poetic idiostyle. The purpose of the article is to characterize the artistic and semantic content of the Shevchenko concept in the poetic works of Dmytro Dmytrovych Kremin. The material for the article was fragments of his poems. The study of parts of the poetic works of Dmytro Dmytrovych Kremin, in which the combination of the name Shevchenko with other anthroponyms is noticeable, demonstrates that the lyricist combines the names of famous historical figures, highlighting some common feature: wisdom, mercy, rebellion against slavery, the ability to create innovations, self-knowledge, the desire to fight for the independence and future of Ukraine, the desire to save the people from evil. Kremin believes that all these features are collected in Shevchenko. Anthroponyms are the names of poets, writers, philosophers, historical and state figures – in combination with the name of Shevchenko, they are called those who are for Dmytro Dmytrovych an outstanding personality, similar in inner world and moral and ethical principles.

References

Селіванова О.О. Лінгвістична енциклопедія / за ред. Богданович Г. Ю. та ін. Полтава: Довкілля. К., 2010. 844 с.

Derik M. The problem of rendering anthroponyms ‘speaking names’ in literature translation. Записки з ономастики. Вип. 18. 2015. С. 179–188.

Літературознавча енциклопедія: У двох томах. Т. 2 / Авт.-уклад. Ю.І. Ковалів. К.: ВЦ «Академія», 2007. 624 с.

Торчинський М.М. Структура, типологія і функціонування онімної лексики української мови: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філол. наук: 10.02.01. Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, Інститут філології. К., 2010. 35 с.

Янчура Д. функціональне навантаження онімів та проблема становлення метамови літературної ономастики. Лінгвістичні дослідження. Випуск 47. 2018. С. 108–112.

Карпенко О.Ю. Про літературну ономастику та її функціональне навантаження. Записки з ономастики. Вип. 4. Одеса: Астропринт, 2000. С. 68–74.

Карпенко Ю.О. Власні назви в художній літературі. Наукові записки. Вип. 37. Серія: Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2001. С. 170−172.

Критенко А.П. До теорії власних назв. Ономастика. Київ, 1966. С. 18−21.

Бережна М.В. Антропонімія дитячої літератури жанру фентезі. Нова філологія: зб. наук. пр. Запоріжжя: ЗНУ, 2007. № 27. 333 с.

Голобородько К.Ю. Ідіостиль Олександра Олеся: лінгвокогнітивна інтерпретація: [монографія]. Харків: Харківське історико-філологічне товариство, 2010. 527, [1] c.

Романченко А.П. Ономастичний простір літературної казки Всеволода Нестайка. Записки з ономастики: зб. наук. пр. Одеса: Астропринт. Вип. 14. 2011. С. 161−171.

Сколоздра О.Р. Літературно-художня ономастика як предмет дослідження у вищій школі. Вісник Львів. ун-ту. Серія: Філологічна. Львів: Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. 2010. Вип. 50. С. 355−360.

Шебештян Я.М. Виражальні можливості літературно-художньої зоохімії. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. 2005. № 12. С. 71−73.

Кремінь Д.Д. Замурована музика: лірика, симфонії, поеми. Київ: Ярославів Вал, 2011. 400 с.

Кремінь Д. Сльози Сухого Фонтану. Лірика – Миколаїв: Видавець Шамрай П. М., 2014. 72 с.

Кремінь Д. Мовчання волхвів. Ужгород: Видавництво «Ґражда», 2013. 864 с.

Кремінь Т. Віршований дискурс новітньої української літератури Дмитра Кременя. Українська література в загальноосвітній школі. 2013. № 9. С. 11–14. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ulvzsh_2013_9_4.

Кремінь Дмитро. Полювання на дикого вепра: поезії. Вітчизна. 2006. № 1-2. URL: http://vitchyzna.ukrlife.org/1_2_06kremin.htm

Schmidt, Jerry Dean; (2003). Harmony Garden. Routledge. ISBN 978-0-7007-1525-1

Лампада над Синюхою : альб.-антол. / А.Д. Антонюк, Д.Д. Кремінь ; літ. ред. Т.Д. Кремінь. Миколаїв : Атол, 2007. 216 с. : іл.

Published

2025-04-10

How to Cite

Yurieva, Z. A. (2025). CONCEPTUALIZATION OF SHEVCHENKO IMAGE IN THE LYRICS OF DMYTRO KREMIN. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (212), 260–266. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-212-39