LEXICAL FEATURES OF ADVERTISING TEXTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-212-34

Keywords:

advertising text, slang, neologism, dialectism, function, Instagram, Facebook

Abstract

The article examines the functions of lexical means in advertising texts. Using the material of advertisements published on the social networks Instagram and Facebook, the role of slang, neologisms and dialectisms in achieving a pragmatic goal is clarified. The task of the advertising text – to attract the attention of the audience, to cause a sequence of emotions, a desire to become a consumer of a certain product or service, to purchase a product – determines the active use of extra-literary lexical units. Slang in advertising texts, especially those placed on Instagram, is a means of manipulative technology, imitation of oral conversational speech, approaching the consumer, his intellectual and cultural level. As emotionally and expressively connoted units, slang allow brands to communicate in the «language of the audience», in particular young people, creating a feeling of speed and dynamism. In order to implement the communicative-pragmatic orientation of advertising messages, to emphasize the originality and modernity of the advertised product, neologisms are often used on Instagram and Facebook. The use of neologisms is a reaction to modern trends and technological progress. New words created or reinterpreted for advertising a particular product or service give them relevance. The use of neologisms creates the effect of novelty, modernity and allows you to more quickly motivate the addressee to take the appropriate action – to purchase the offered product. An important role in achieving the pragmatic goal in advertising is played by dialectisms, which are introduced into the text to reproduce the local flavor, localize the depicted, and emphasize the authenticity of the advertised product or service. Dialectal language units also perform an expressive function, serve as a means of forming a unique style, determine the brand identity through authentic lexical content, and create an emotional connection with traditions.

References

Островська Людмила. Прагматичний потенціал атрибутивних конструкцій у рекламному тексті. Лінгвістичні студії. 2019. Випуск 38. С. 23–29.

Арешенкова О. Ю. Комунікативно-прагматичні та стилістичні параметри рекламного тексту: дис. … канд. філол. наук: 10.02.01. Кривий Ріг, 2016. 230 с.

Крутько Т. В. Реалізація прийому протиставлення у текстах реклами. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологічна. 2013. Вип. 29. С. 99–101.

Щербак О. В. Продуктивні типи семіотичних кодів в українській комерційній телерекламі. Записки з українського мовознавства. 2016. Вип. 23. С. 261–270.

Лиса Н.С. Лінгвопрагматичні аспекти рекламного знака. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія мовознавство. 2000. № 1. С. 164–169.

Городецька І. В. Стилістичні фігури як засіб маніпулятивного впливу в рекламі косметичних засобів. Наукові записки національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна»: збірник наукових праць. Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2015. Вип. 53. С. 72–74.

Романюк С. К. Прагмалінгвістичний аспект рекламного дискурсу. Слов’янський вісник: зб. наук. праць. Серія «Філологічні науки». Рівне: Редакційно-видавничий центр Рівненського інституту слов’янознавства Київського славістичного університету, 2009. Вип. 8. С. 151–156.

Зелінська О. І. Лінгвальна характеристика українського рекламного тексту: автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.02.01. Харків, 2002. 17 с.

Гузенко С. В. Синтаксис рекламного дискурсу: автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.02.01. Київ, 2010. 20 с.

М’яснянкіна Л. Синтаксична специфіка рекламного дискурсу. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2017. Вип. 42. С. 299–306.

Тюфкій Є. С. Синтаксис української реклами: структурна та семантична типологія : автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.02.01. Дніпро, 2012. 20 с.

Іванова І. Б. Еволюція лінгвостилістики рекламного дискурсу в мовному просторі України: автореф. дис. … д-ра філол. наук: 10.02.0. Київ, 2017. 40 с.

Кузебна В. В., Зозуля О. В. Лексичні особливості віртуальних рекламних текстів (на матеріалі реклами всесвітньо відомих брендів). World Science Multidisciplinary Scientific Edition. № 6(34), Vol. 8, June 2018. P. 25–30.

Sabbagh K., El-Darwiche B., Friedrich R. Maximizing the impact of digitization. N.Y.: PwC, 2012. 32 p.

Нестерович В. Ф. Виборча кампанія: словник сленгових термінів та виразів. Київ : Видавництво Ліра-К, 2020. 648 с.

Facebook та Instagram: порівняння платформ. URL: https://itforce.ua/blog/facebook-instagramporivniannia-platform/

Безугла Т. А. Лінгвопрагматичні та стилістичні властивості рекламного дискурсу. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2013. № 1052, Вип. 74. С. 31–36.

Весоловський О. В., Петришак Б. Я. Неологічна лексика в мові німецької реклами. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2023. № 63. С. 11–13.

Published

2025-04-10

How to Cite

Sibruk, A. V., & Dubyk, K. M. (2025). LEXICAL FEATURES OF ADVERTISING TEXTS. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (212), 230–235. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-212-34