POETICS OF NATURE TOPOSES IN THE LYRIC CYCLE “LOVE IN THE HUMAN WAY” BY AGATHANGEL KRYMSKY
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-212-30Keywords:
A. Krymsky, lyrics, modernism, narrator, intertextuality, literary reception, nature toposAbstract
The article is devoted to the understanding of the poetics of nature topos in the cycle “Love in a Human Way” from the lyrical collection “Palm Branch” by Agathangel Krymskyi. The research reveals the specificity of the lyrical hero-cosmopolitan as a traveller to places known to him before in pursuit of his own thoughts; the poetic strategies of integrating topos into the poetic cycle “Love in a Human Way” are also traced. The study of A. Krymskyi’s original poems in the context of the fin de siècle literary era (the end of the 19th – beginning of the 20th century) is relevant, as it allows us to form a general idea of the specificity of the system of images and symbols, the themes and problems of the works of the era of Ukrainian modernism. The topic of the lyrics of the “turn of the century” usually unfolds in the plot of a person’s ascent to a “transcendental shelter” through the paths of three elements – water, earth and air. The world of the lyrical hero is conventionally divided into “high” and “down to earth”, which are expressed by special nature topos of mountains, forests, sea and earth. Universal nature topos in the creative consciousness of A. Krymskyi do not always correspond to generally established ideas about them, since they are largely connected with the lyricist’s own life experience, and not with typical images. Mountains for the lyrical hero A. Krymskyi are a space of selfreflection, beauty, they establish a connection with God. The steppe in the author’s reception coincides with its traditional perception in Ukrainian literature and is closely connected with the healing of the soul, the search for one’s own roots. The poetics of the topos of the sea contrasts with traditional folklore ideas about the element of water. Understanding the poetics of nature topos in the cycle “Love in a Human Way” makes it possible to assert that the lyrics of Agathangel Krymskyi is in tune with the canons of the literary era of the late 19th – early 20th centuries, enriching the traditional topic with new meanings, the source of inspiration for which being primarily the author's own life experience.
References
Бабішкін О. К. Агатангел Кримський: літературний портрет. Київ : Дніпро, 1967. 114 с.
Тєлєжкіна О., Кір'янова О. Художньо-виражальні засоби в мовно-поетичній палітрі Агатангела Кримського: типологія і функції. Культура слова. 2021. № 95. С. 174–183.
Поляруш Н. С., Хоцянівська І. В. Агатангел Кримський – багатогранна творча особистість. Modern researches in philological sciences : Collective monograph. Riga : Izdevnieciba «Baltija Publishing», 2020. С. 323–338.
Галич О. А. Теорія літератури : підручник для студ. філол. спец. вищ. закладів освіти. Київ : Либідь, 2001. 486 с.
Павличко С. Д. Теорія літератури. Київ : Основи, 2002. 679 с.
Ткач Л. М., Рибалко І. В. Літературознавчий аспект категорії «топос» на прикладі української літератури fin de siècle. 2015. Філологічні науки. Young Scientist. № 1 (16). С. 186–189.
Динниченко Т. А. Типологія форм інтертекстуальності у французькій модерністській прозі (на матеріалі творів Андре Жіда) : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.01.06. Київ, 2016. 21 с.
Галич О. А. Теорія літератури : підручник для студ. філол. спец. вищ. закладів освіти. Київ : Либідь, 2001. 486 с.
Доній Т. М. Архетипи і топоси постмодерністської поезії України та США : дис. … канд. філол. наук : 10.01.05. Київ, 2018. 230 с.
Ісіченко І. Жорновий камінь серця: зі спостережень над метафорикою Григорія Сковороди. Слово i Час. 2022. № 5 (725). С. 3–16.
Моклиця М. В. Модернізм як структура : філософія, психологія, поетика. Ред.-вид. відділ Волинського держ. ун-ту ім. Лесі Українки. Луцьк. 2002. 391 с.
Кримський А. Ю. Пальмове гілля : екзотичні поезії / редактор Г. Т. Сингаївська. Київ : «Дніпро», 1971. 371 с.
Кримський А. Ю. Твори в п’яти томах ; за ред. І. К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1973. Т. 5. Кн. 2 : Листи з Сірії та Лівану (1896–1898). 335 с.
Колінько О. Мариністика у світовій літературі: теоретичні виміри і художньо-естетичні домінанти. Актуальні питання гуманітарних наук. Мовознавство. Лiтературознавство. 2019. Вип. 26. Т. 1. С. 111–118.
Приліпко І. Л. Особливості топосу степу в прозі Олеся Гончара. Science and Education a New Dimension. Philology. 2019. Vol. VII (58). С. 58–64.
Тихолоз Н. «Той ліс – зразок ще первісного світа…» (Ліс у життєтворчості Івана Франка). Іван Франко: дух, наука, думка, воля : Матеріали Міжнародної наукової конференції, присвяченої 150-річчю від дня народження І. Франка, м. Львів, 27 вер. – 1 жовт. 2006 р. Львів, 2008. Т. 1. С. 660–676.






