CULTURAL COMPETENCE IN THE CONTEXT OF THE TRAINING OF FOREIGN LITERATURE TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077.2020.187.106

Keywords:

competence approach, cultural competence, foreign literature, cultural markers and codes

Abstract

The purpose of the article is an attempt to find out the peculiarities of practical implementation of the competence approach which is aimed at the formation of cultural competence in the process of studying foreign literature at philological faculties. In the article is observed that while studying the course "History of Foreign Literature" students of philology are involved in the conceptualization of the world literary process as a long-term intercultural polylogue, which necessitates the formation of cultural competence. It is revealed that the cultural paradigm of modern philological education involves establishing connections between all participants of the educational process on the basis of the principle of social partnership, integration of humanitarian knowledge and practical skills of students in order to form willingness and ability to solve scientific and methodological problems in the process. The authors emphasize that the cultural competence of future teachers of foreign literature is characterized by the availability of knowledge about the specifics of the development of the world literary process, the historical and cultural context and the willingness to deepen them; to use this cultural knowledge in the process of communication; the desire to enrich the reading experience, etc. It is established that the practical constructs of formation of cultural competence in future teachers of philology in the process of studying the course "History of Foreign Literature" are: selection of illustrative materials and introduction of background knowledge, expansion of students' historical and cultural thesaurus by appeal to historical and cultural studies symbolism, artistic traditions and other cultural codes of different people and more. This approach contributes to enrich the spiritual world of students through a harmonious combination of the achievements of different nations with the socio-cultural values of their ethnic group.

References

Галенко А. Культурологічна компетентність у структурі професійних компетентностей студентів філологічних спеціальностей. Науковий вісник Донбасу. 2012. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_4_25 (дата звернення: 18.01.2020).

Грицик Н. Компоненти культурологічної компетенції майбутнього вчителя іноземної мови. Наукові записки. Кіровоград, 2010. Вип. 89 (2). – С. 279–282.

Журба С. Інтерпретація проблеми «втраченого покоління» у світовій та українській літературах. Літератури світу: поетика, ментальність і духовність. Кривий Ріг, 2013. Вип. 1. – С. 188–197.

Ковпік С. Тематичний словник-довідник з українознавства : навчальний посібник для студентів. Київ : Акцент, 2007. – 90 с.

Костик Є. Лінгвокультурологічний підхід до вивчення текстів країнознавчого характеру студентами немовних факультетів. Теоретична і дидактична філологія. 2013. Вип. 15.– С. 29–38.

Кравченко-Дзондза О. Культурологічна компетентність майбутнього вчителя в контексті культурологічної парадигми освіти. Молодь і ринок. 2018. № 8 (163).– С. 90–94.

Освіта. Стратегія України 2030. Київ, 2019. 35 с. URL: https://www.slideshare.net/UIFuture/2030-148758034?fbclid=IwAR138DX6lK6RESD3E9cjOZcWVGzwngsnaseckjxAhBWN0Ye9jBH_p6PJad8 (дата звернення: 19.01.2020).

Радкіна В., Мельниченко Г. Індивідуальне читання іноземною мовою як засіб формування лінгвокультурологічного поля студента. Одеський лінгвістичний вісник. 2017. № 10. Том 2. – С. 139–142.

Яременко Н., Коломієць Н. Історія зарубіжної літератури. Епоха Середніх віків та Відродження : навчальний посібник. Кривий Ріг, 2012. – 184 с.

Action plan for the International Decade for the Rapprochement of Cultures (2013-2022). URL:https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000226664 (дата звернення: 19.01.2020).

Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. URL: https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld (дата звернення: 19.01.2020).

Published

2019-06-25

How to Cite

KOLOMIETS, N., & YAREMENKO, N. (2019). CULTURAL COMPETENCE IN THE CONTEXT OF THE TRAINING OF FOREIGN LITERATURE TEACHERS. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (187), 665–670. https://doi.org/10.32782/2522-4077.2020.187.106