DEVELOPMENT OF STUDENTS' COMMUNICATIVE COMPETENCE DURING THE TEACHING OF THE COURSE "PROFESSIONAL UKRAINIAN LANGUAGE"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-211-7

Keywords:

text aspects, typology of educational texts, text functions, criteria for selecting educational materials

Abstract

The article focuses on the issues of developing communicative competence in higher education students. It analyzes the content and structure of the course "Professional Ukrainian Language," its goals, and principles of organization. The specific features of an integrated approach to the development of professional communication skills in future specialists are examined. The content of communicative-competence-based, learner-centered, and professionally-oriented approaches during the study of the "Professional Ukrainian Language" course is described. It is noted that interdisciplinary integration ensures the connection of the course with general and specialized disciplines, taking into account the communicative needs of the students. Integration is viewed as a unified whole of both the content component (traditional knowledge and skills) and the procedural component (practical experience), which together ensure activity-based learning. It has been determined that the connection with general and specialized disciplines is achieved through the inclusion of integrative topics and terms related to the specific professional field of the students. As a procedural component, the professional-communicative educational aspect also includes methods, techniques, and principles that enable effective interdisciplinary integration in lessons and contribute to the students' effective linguistic training. It is justified that knowledge of language norms across all sections of linguistic science forms the foundation for competent professional speech. Professional communication primarily relies on ensuring linguistic knowledge and skills, mastery of speech techniques, and the use of non-verbal measures. The article analyzes a system of exercises and provides recommendations for improving speech competence across different sections of language. It explores the specifics of a communicative approach to developing professional speech in higher education students, outlines the functions of texts, and defines principles for selecting and categorizing educational texts in the "Professional Ukrainian Language" course. It is noted that the developed methodological system organizes the language preparation process for future professionals based on the triad "language – profession – personality". According to this triad, the internal logic of the course delivery is not only to provide students with knowledge about the language and its culture but also to reveal its cross-disciplinary nature, demonstrating the importance of these skills for their future profession. The course aims to teach students how to apply this knowledge and skills in specific, professionally meaningful situations.

References

Дроздова І.П Проблеми визначення комунікативних потреб для формування україномовної компетенції іноземних студентів закладів вищої освіти України. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв'язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. 2019. Том 35. С. 48–58.

Гаценко І. Розвиток мовних компетенцій майбутніх фахівців юридичного профілю у процесі вивчення дисципліни «Фахова українська мова». Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. № 34. C. 87–92.

Мамчур Л.І. Перспективність і наступність у формуванні комунікативної компетентності учнів основної школи [Текст] : монографія; Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. Умань : Сочінський [вид.], 2012. 449 с.

Рябошапко І.А.; Шкарапута Л.М. Активізація творчого підходу управлінського персоналу під час прийняття рішень при інтерактивному навчанні. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Збірник наукових праць /Ред.кол. Н.В.Гузій (відповідальний редактор) та ін. Вип. 11 (21). К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010. 234 с.

Гаценко І. О. Основні аспекти викладання дисципліни "Фахова українська мова" для студентів технічних спеціальностей. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Філологія. Соціальні комунікації. 2020. Т. 31(70), № 4(1). С. 18–22.

Дроздова І.П. Текстоцентричний підхід до розвитку професійного мовлення в навчанні студентівнефілологів української мови за професійним спрямуванням. Зб. наук. праць. Педагог. науки. Херсон: Вид-во ХДУ. 2012. № 60. С. 200–204.

Панькевич О. О. Методика викладання дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням»: комунікативний підхід. Освіта та педагог. наука. 2016. № 2 (165). С. 20–25.

Published

2024-12-30

How to Cite

Kovalova, I. O. (2024). DEVELOPMENT OF STUDENTS’ COMMUNICATIVE COMPETENCE DURING THE TEACHING OF THE COURSE "PROFESSIONAL UKRAINIAN LANGUAGE". Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (211), 51–57. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-211-7