REPRESENTATION OF THE MAIN CHARACTER LIFE IN THE OLGA TOKARCZUK’S STORY "OPEN YOUR EYES, YOU ARE ALREADY DEAD"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-53

Keywords:

escapism, psychologism, subjectivism, flash fiction, short stories

Abstract

Olga Tokarczuk is one of the most critically acclaimed and successful writers in Poland; in 2019, she was awarded the 2018 Nobel Prize in Literature as the first Polish female prose writer. The research paper analyzes Olga Tokarczuk’s story “Open your eyes, you are already dead”, one from 19 stories of “Playing on Many Drums” collection. The current study aims to fill a gap in existing scientific literature regarding Olga Tokarczuk’s flash fiction. We have researched the peculiarities of the Polish author’s artistic modeling of the main character’s life in the story “Open your eyes, you are already dead”. The significance of this paper lies in the fact that researching the authors’ writing manner will help to understand her creative idea and its verbal realization in the form of a literary work. We have used a complex approach by using elements of biographical, genealogical, typological, hermeneutic, comparative and structural-semiotic methods of literary analysis. As a result of the research, it was determined that the latest world literature, in particular Polish, is permanently focused on modeling the life of a modern person. Olga Tokarczuk’s story “Open your eyes, you’re already dead” represents the life story of an average person with her subjective experience, the author is looking for the motives, causes and consequences of the psychological state in which she lives. They have made her a person with an unbalanced soul, she hasn’t any value orientations and skills of civilized communication with the world, the main character is unable to adequately assess herself and her immediate environment. The splitting of the character’s consciousness, her permanent escapism is the background on which the Polish author builds the story. Confusion, the inability to overcome the gap between reality and the fictional text of the detective novel that S. reads, between fictional and actually real, deprives the main character of joy and a sense of happiness, fullness of life, her real world is devoid of brightness and immersed in mundanity, and artistic reality in the analyzed story does not depend on real reality. The reality is presented through the prism of its heroine’s perception Olga Tokarczuk’s story “Open your eyes, you’re already dead”. Thus, we observe the dominance of the subjective picture of the world.

References

Брега Л. О. Гендерна природа психологізму у творах О. Забужко та О. Токарчук : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. філол. наук : 10.01.05. Бердянськ, 2016. 20 с.

Даниленко В. Покоління національної депресії. ІМЕННИК: Антологія дев’яностих. Київ : Смолоскип, 1997. С. 248–262.

Денисюк І. Розвиток української малої прози ХІХ – поч. ХХ століття. Львів: Науково-видавниче товариство «Академічний Експрес», 1999. 276 с.

Журба С. Погляд крізь час: спогади як художня форма репрезентації пам’яті в романах «Країна гіркої ніжності» Володимира Лиса й «Останні історії» Ольги Токарчук. Літератури світу: поетика, ментальність і духовність. 2021. Вип. 15. С. 21-36. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lspmd_2021_15_4.

Журб С. Художній хронотоп роману «Останні історії» Ольги Токарчук. International scientific and practical conference «Philological sciences, intercultural communication and translation studies: an experience and challenges» : conference proceedings. 2021. April 23-24. P. 120 – 123.

Калинюшко О. Амбівалентний герой у збірці оповідань Ольги Токарчук «Гра на багатьох барабанчиках». Scripta manent: молодіжний науковий вісник Інституту філології та журналістики. 2014. C. 86–88.

Калинюшко О. Жанрові модифікації травелогу в романі Ольги Токарчук «Бігуни». Молодий вчений. 2014. №6 (2). C. 88–92.

Калинюшко О. Роман О. Токарчук «Бігуни»: час і подорож в інформаційному суспільстві. Молода наука Волині: пріоритети та перспективи досліджень. 2014. Т. 3. C. 130–133.

Клушина А., Васейко Ю. Концепт руху в романі Ольги Токарчук «Бігуни»: функціонально-семантичний аналіз. Scripta manent : молодіжний науковий вісник факультету філології та журналістики. 2019. C. 15–16.

Колінько М. В. Двері як метаморфоза зустрічі культурних світів. Світогляд. Філософія. Релігія. 2016. Вип. 11. С. 111–119.

Лавринович Л. Художня інтерпретація ідеї часопростору в романі О. Токарчук «Prawiek i inne czasy». Наукові записки [Національного університету «Острозька академія»]. Сер. : Філологічна. 2012. Вип. 28. С. 128–149. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2012_28_15.

Лавринович Л. Б. Моделі міфопоетичного часопростору в романах Ольги Токарчук «Правік та інші часи» та Софії Андрухович «Фелікс Австрія». Філологічний олімп. 2017. № 2 (9). URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/15540?locale=en

Мохначова О.В. Трилер в основі жанрової стратегії О. Токарчук («Веди свій плуг понад кістками мертвих», «Дім денний, дім нічний», «Дивовижні історії»). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2021. № 47. Т. 3. С. 43–46.

Полторацька А. Я. Екоцентрична парадигма твору О. Токарчук «Веди свій плуг понад кістками мертвих». Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. 2020. Вип. 2(9). С. 26–36.

Токарчук О. Гра на багатьох барабанчиках. Львів : Літопис, 2004. 310 с.

Шепелюк В., Вишневська О. Феміністичний аспект творчості Ольги Токарчук (на матеріалі оповідання «Profesor Andrews w Warszawie»). Scripta manent: молодіжний науковий вісник факультету філології та журналістики. 2019. С. 121–123.

Czapliński P., Sliwinski P. Literatura polska: 1976-1998. Kraków: Wydawnictwo literackie, 2000. 428 s.

Fliszewska O. Przestrzeń w twórczości Olgi Tokarczuk. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica. 2005. 7/1. S. 515–532.

Larenta A. Labirynt jako przestrzeń mityczna w "Biegunach" Olgi Tokarczuk. Białostockie Studia Literaturoznawcze. 2014. 5. S. 341–356.

Mizerkiewicz T. C. Olga Tokarczuk i przekraczanie granic. Lektura hillmanowska. Ruch Literacki. 2022. S. 389–407.

Nakhlik O. (2020). O krok do Nobla i krok po nim–recepcja twórczości Olgi Tokarczuk na Ukrainie. Postscriptum Polonistyczne. 2020. 25(1). S. 147–162.

Published

2024-03-26

How to Cite

Tymoshchuk, N. M. (2024). REPRESENTATION OF THE MAIN CHARACTER LIFE IN THE OLGA TOKARCZUK’S STORY "OPEN YOUR EYES, YOU ARE ALREADY DEAD". Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (208), 366–372. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-53