SPEECH CULTURE OF MODERN ADVERTISING SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-33Keywords:
culture of speech, specialist, advertising activity, advertising specialist, professional communicationAbstract
The current state of broadcasting culture in Ukrainian television and radio is considered. The most common mistakes in Ukrainian advertising texts are analyzed. The samples for improving the broadcasting culture of radio and television journalists are presented. After all, an advertising text is the result of the work of specialists in many fields of knowledge, from philologists and linguists to copywriters and psychologists. However, in Ukraine, attention is rarely paid to the primitiveness and illiteracy of advertising texts. It is noted that the language of advertising should meet the following criteria: compliance with language norms, correct translation of foreign words or idioms, the minimum amount of text should contain the maximum amount of useful and convincing information, and, of course, one should not forget about ethical and moral norms. The purpose of the article is to try to develop an individual approach to the culture of speech and the peculiarities of constructing modern advertising texts. The conclusions note that the language culture of modern advertising has shortcomings that should be addressed. The analysis of advertising texts reveals a sometimes low cultural and linguistic level of the studied texts. This is a consequence of the influence of the parallel functioning of two languages in society, and hence the insufficient linguistic competence of those who work on the creation of advertising texts. Adherence to the language culture of advertising will help to attract consumers and clients, as well as to succeed in the marketing sphere. Every educated person should adhere to the culture of their language and avoid language mistakes. In order for an advertising specialist to be able to work and communicate in public, he or she must have not only a certain general cultural, educational and professional background, relevant psychophysiological traits, but also the necessary level of rhetorical culture, which includes knowledge, skills and abilities of content and linguistic and cultural training [14, 15].
References
Абрамович С. Д., Чікарьова М. Ю. Мовленнєва комунікація: підруч. Київ: Центр навч. л-ри, 2004. 472 с.
Грицюта Наталія. Проблеми мовної естетики реклами. Стиль і текст. 2010. № 11. С. 82–96.
Дерпак О. Ефективність реклами: мовні особливості. Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика. 2010. № 8. С. 24–33.
Зелінська О.І. Лінгвальна характеристика українського рекламного тексту: автореф. дис. на здобуття наук ступеня канд філол. наук 10.02.01 «Українська мова». Харків. 2002. 17 с.
Зірка В. В. Мовна парадигма маніпулятивної гри в рекламі: автореф.дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філол. наук: спец. 10.02.02; НАН України Ін-т мовознав. ім. О. О.Потебні. Київ, 2005. 32 с.
Іванченко А. О. Тлумачний словник української мови. Харків: Фоліо, 2001. 540 с.
Козаков Г. Саботаж: актуальні проблеми культури ефірного мовлення. Теле- та радіожурналістика. № 8. 2011. С. 144–154.
Лиса Н. С. Струкурні та лінгвопрагматичні особливості рекламного знака (на матеріалі англомовної реклами): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / Львівський національний ун-т ім. І.Франка. Львів, 2003. 18 с.
Маркітан В. Культура мовлення сучасної реклами [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.rusnauka.com/2_KAND_2012/ Economics/ 6_99162.doc.htm
Обритько Б. А. Реклама і рекламна діяльність. Київ, 2009. 240 c.
Пономарів О. Про мову реклами [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ponomariv-kulturaslova.wikidot.com/mova-reklamy.
Савенко С. О. Роль рекламної інформації про суспільно-політичні зміни в українському суспільстві. Бібліотечний вісник. 2011. № 3. С. 44–49.
Сорба А. Культура мови сучасної реклами, конференція [Електронний ресурс]. Режим доступу: rusnauka.com.ua
Tymkova, V., Lebedieva, N. Formation of future manager’s professional communicative culture. Актуальні питання іноземної філології : наук. журн. / редкол. : І. П. Біскуб (гол. ред.) та ін. Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки (2022). № 16, С. 193–199.
Tymkova V.A., Lebedieva N.A. Linguistic portrait of specialists in public administration. Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. Збірник наукових праць, 2022. №55. С. 93–97.