"BOOKS FOR CHILDREN AND ADULTS": BORYS HRYNCHENKO’S BEING IN THE CANON
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-11Keywords:
canon, Borys Hrinchenko, children’s literature, short storiesAbstract
The analysis of literary studies shows the dominance of review topics with a prevalence of the contextual approach. The works of Borys Hrinchenko remain included in the educational canon. To add to that, the same text is included by different authors of curricula for students of different age groups. This leads to the problematic question: «What is the phenomenon of Borys Hrinchenko’s artistic word for children?» Literary critics most often mention his knowledge of children’s psyche and his skilful depiction of artistic detail. However, understanding the essence of the canon and its functions shows that this is not enough. Therefore, the purpose of this study is to outline various defining aspects of Borys Hrinchenko’s life experience, as well as the markers of the artistry of the writer’s short fiction, which were discovered after rereading the works, which together ensure the works’ longevity in the canon. To achieve this goal, we will use biographical and textual approaches, as well as the method of receptive aesthetics. Thus, it was found out that in his work «On the Question of the Children’s Reading Magazine in the National Zemstvo School» Borys Hrinchenko clearly stated that there were no works addressed exclusively to children. According to the writer, works can be addressed either to adults or to adults and children simoltaniously. In order for a work to successfully find its recipient, one needs not only knowledge of its portrait but also publishing experience. The power of artistic influence should be seen in the actual subject matter, dynamic conflict, eloquent symbolism, the pacing of the narrative at the climax (an appropriately chosen tempo), visualisation of artistic details, etc. Some of the theses of the article are tested in the monograph by Virchenko T., Kozlov R. The Defiant. The Facets of Borys Hrinchenko’s fate. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University, 2023, p. 372.
References
Академія в честь Бориса Грінченка. Народний голос. 1910. Ч. 34. 25 мая.
Блум Г. Західний канон: книги на тлі епох / пер. з англ. під загальною редакцією Р. Семківа. Київ : Факт, 2007. 720 с.
Вовк О. Концепція української дитячої літератури в естетичній системі Бориса Грінченка. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. 2022. № 56. С. 179–182.
Грінченко Б. До питання щодо журналу для дитячого читання в Земській народній школі. Грінченко Б. Зібрання творів. Педагогічна спадщина у 2 кн. Кн. 1. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2013. С. 181–201.
Грінченко Б. Видання коштом Івана Череватенка і премії його імени. Лїтературно-Науковий Вістник. 1901. Т. 13. Кн. 3. С. 193–194.
Грінечнко Б. Хатка в балці. Київ : «Рух», 1927. 48 с.
Грінченко Б. Екзамен. Київ : «Рух», 1927. 16 с.
Грінченко Б. Без хліба. Черкаси : «Сіяч», 1917. 24 с.
Грінченко Б. Кавуни. Харків : Книгоспілка, 1927. 16 с.
Загірня М. Школи, де вчителював Борис Грінченко. Спогади. Луганськ, 1999. С. 27–85.
«Епоха Грінченка: просвіта, нація, ідентичність» (XVI щорічні Грінченківські читання) : програма Всеукраїнської наукової конференції до 160-річчя від дня народження Бориса Грінченка. 8 грудня 2023 року. Київ, 2023. 16 с.
Ковбасенко Ю. Мала проза Бориса Грінченка у педагогічному та художньо-естетичному вимірах. Грінченківські етюди. «Україна! В цьому слові для мене все». Київ : АКМЕ ГРУП, 2019. С. 168–173.
Левчик Н. Борис Грінченко. Історія української літератури у 12 т. Т. 7 : Література 80–90-х років XIX століття. Кн. 1. Київ : Наукова думка, 2020. С. 433–458.
Модельна навчальна програма «Українська література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) / Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб, Т. Б. Качак, В. В. Кизилова, Л. М. Овдійчук, С. О. Дячок, В. М. Макаренко. Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/1NJyC96_f3hglHcWCTP6Q2ixXJv3ehlxb/view
Модельна навчальна програма «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, І. А. Тригуб, О. А. Слижук, К. Ю. Молодик. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Intehrovanyy.kurs.literatur-ukr.ta.zarubizhn-7-9.kl.Yatsenko.ta.in.26.07.2023-1.pdf
Павлишин М. Канон та іконостас : літературно-критичні статті. Київ : Видавництво «Час», 1997. 447 с.
Павлишин М. Ольга Кобилянська: прочитання. Харків : Акта, 2008. 358 c.
Пісочинець Д. На дружню могилу. Мої спомини та вражіння. Над могилою Бориса Грінченка. Автобіографія, похорон, спомини, статті. Київ, 1910. С. 14–36.
Пчілка Олена. Умови Грінченкової праці. Рідний край. 1911. Вип. 7–8. С. 2–15.
Українська література: програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 10–11 класи (рівень стандарту) / Р. Мовчан (голова робочої групи). Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/ukr.lit.-10-11.-riven-standartu.docx
Чайченко В. Іван Череватенко. Зоря. 1894. Ч. 2. С. 43–44.