THE PROBLEM OF DETERMINING A SYSTEM-FORMING FACTOR IN LINGUISTICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-27

Keywords:

system, subsystem, supersystem, system-forming factor.

Abstract

The article is devoted to the problem of determining the system-forming factor of language subsystems and the language system as a whole. This issue has not been sufficiently investigated in modern linguistics. Scientific research aims to determine the elements of each language level, their interrelationships, and hierarchical and synergistic conditioning. The object of the research is the language system consisting of subsystems. The subject of the research is the system-forming factor at each language level. The main method used is the system analysis method. The purpose of the article is to find and determine the system-forming factor of the language system as a whole, as well as in relation to each subsystem. Special attention is paid to the application of interdisciplinary approaches used in the study of this issue. The author highlights the relationship between linguistics and related fields, such as system analysis, typology, philosophy of language, and cognitive linguistics, in order to gain a deeper understanding of the essence of the system-forming factor. The article singles out eight hierarchically determined language subsystems. For the first time, a functional approach was applied to define system-forming factors of the phonetic-phonological, morphemic, word-forming, lexical-semantic, paradigmatic, morphological, syntactic, and conceptual subsystems of the language system. The article not only initiates research on the importance of issues related to the system-forming factor but also stimulates discussions on more detailed aspects of this topic. The perspective of the proposed study is to find universal characteristics at each level of the language with further application of these findings in the development of foreign language learning methods. The article will interest philological scientists, students of linguistic universities, and specialists in system analysis.

References

Зельницький А. Системоутворюючі фактори педагогічної системи закладів вищої військової освіти. Військова освіта. 2020. № 1 (41). С. 136–146.

Сурмін Ю.П. Теорія систем і системний аналіз. Київ : МАУП, 2003. 368 с.

Мова як система : навчальний посібник / В.А. Глущенко, Ю.В. Ледняк, В.М. Овчаренко, І.М. Рябініна, К.А. Тищенко. Слов’янськ : Вид-во Б.І. Моторіна, 2018. 180 с.

Потебня О. Думка й мова (фраґменти). Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. Львів, 1996. 633 с.

Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика : термінологічна енциклопедія. Полтава : Довкілля-К, 2006. 716 с.

Бережна С.М. Системний аналіз в лексикології в аспекті навчання іноземців. Мова. 2022. № 37. С. 21–26.

Романчиков В.І. Основи наукових досліджень : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 254 с.

Ковтюх С.Л. Сучасна українська літературна мова (Фонетика. Фонологія. Морфонологія. Орфоепія. Графіка. Орфографія) : навчально-методичний посібник. Кіровоград, 2014. 288 с.

Кулик О.Д. Словотвірна система української мови: лінгвістичний і методичний аспекти. Молодий вчений. 2017. № 1 (41). С. 448–452.

Ковтюх С.Л. Сучасна українська літературна мова (Вступ. Лексикологія. Фразеологія. Лексикографія) : навчально-методичний посібник. Кіровоград, 2011. 232 с.

Гайденко Ю. Структурний компонент лексичного значення слова та його зв’язок із прагматичним. Південний архів. Серія «Філологічні науки». 2017. Випуск LXVIІІ. С. 158–162.

Кочерган М.П. Загальне мовознавство : підручник. 3-тє видання. Київ : Видавничий центр «Академія», 2010. 463 c.

Jackendoff R. Semantics and Cognition. Cambridge M.A. : The MIT Press, 1984.

Published

2024-01-10

How to Cite

Oriekhov, K. (2024). THE PROBLEM OF DETERMINING A SYSTEM-FORMING FACTOR IN LINGUISTICS. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (207), 185–189. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-27