METAPHOR FORMATION IN MEDIA DISCOURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-26

Keywords:

mass media, metaphor, secondary names, mass communication, jargon, journalism, mass media content.

Abstract

In the modern scientific paradigm, metaphor plays a prominent role, being analysed in the fields of philosophy, logic, rhetoric, psychology, literature, linguistics, etc. It is considered an important stylistic tool, an artistic technique, and at the same time a universal way of thinking and understanding the world. The Ukrainian information space of the first twenty years of the twenty-first century has undergone significant changes due to the modern processes of globalisation, democratisation and liberalisation of society, political transformations, military operations in the country and other factors. A number of important features of media texts of the early twenty-first century include the activation of elements of colloquial style, sometimes slang vocabulary, the use of secondary names that fulfil not only informative but also communicative and pragmatic roles, allow for a more emotional and expressive presentation of information, attract the recipient’s attention, persuade him or her to take your side, and create a tone of relaxed communication. The language of the mass media absorbs changes in the lexical and semantic system, reflects the functional and stylistic dynamics of well-known lexical units correlated with certain styles, reveals the problems of mastering new variants of meaning and their penetration into different stylistic spheres. Modern Ukrainian mass media are a significant resource for researching the Ukrainian language. By examining the functioning of vocabulary within the media, we can trace the relationship between language, societal development, and vocabulary influence. In addition to the general characteristics of all tropes, scholars place particular emphasis on metaphors as they play a crucial role in enhancing language and conceptualising reality. Currently, there are numerous studies on the operations of secondary designations of this kind in the media. This article presents an outline of the most significant ones, highlights the primary areas of metaphor research, and details the most frequent classifications suggested by Ukrainian linguists.

References

Андрейченко О.І. Вибори вчора, сьогодні, завжди… (метафора на позначення поняття «вибори» у мові сучасних ЗМІ). Культура слова. 2010. № 72. С. 107–112. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/12909.

Зайцева В.В., Ковальчук М.С. Політична метафора в масмедійному дискурсі (на матеріалі українськомовного газетного тексту). Ukrainian sense. 2018. № 1. С. 202–219. URL: file:///Users/mac/Downloads/210-Article%20Text-368-1-10-20190625%20(2).pdf.

Ільченко О.А. Метафора як засіб евфемізації мови ЗМІ. Південний архів (філологічні науки). 2019. № 79. С. 72–75.

Ільченко О. Аксіологічна маркованість сучасної масмедійної метафори. Філологічний часопис. 2019. Вип. 1. URL: https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2019.169368.

Красавіна В.В. Метафора як засіб експресивізації заголовка в сучасних інтернет-ЗМІ. Modern philology: relevant issues and prospects of research : Conference proceedings, October 20–21. Lublin : Baltija Publishing, 2017. S. 185–187. URL: erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/3132.

Мандич Т.М. Мілітарна метафора у спортивному медіадискурсі. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2020. Т. 31 (70). № 3. ч. 1. С. 27–32.

Масімова Л.Г. Тропи візуального тексту масмедіа. Інтегровані комунікації. 2016. Вип. 1. С. 60–65. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/integcommu_2016_1_12.

Мельник П.Ю. Нове метафоричне мислення в газетній спортивній журналістиці. 2014. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1062.

Мірошниченко І.Г. Тропи як засоби лаконічності та виразності в стислих текстах українських масмедіа. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Лінгвістика». 2018. С. 61–65. URL: http://eadnurt.diit.edu.ua/bitstream/123456789/11003/3.

Овсієнко А.С. Метафора в масмедійному дискурсі. Лексика українських масмедіа : монографія / за ред. М. Навальної. Переяслав-Хмельницький : Видавництво «КСВ», 2019. С. 161–168.

Одинецька Л.В. Метафора з концептосферою «вибори» в мові українського публіцистичного дискурсу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2016. Вип. 62. С. 257–260. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2016_62_95.

Поліщук О.П., Свінціцька О.І. Інфосфера України: особливості масмедійного дискурсу у контексті естетичної інформації. Історія. Філософія. Релігієзнавство. 2008. № 2. С. 56–59.

Полупан О.В. Особливості функціонування метафоричних моделей в економічному дискурсі масмедіа. Вчені записки Таврійського національного університету імені І.В. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2018. Т. 29 (68). № 4. С. 111–115. URL: http://www.philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2018/4_2018/22.pdf.

Серебрянська І.М. Метафоризація освіти в мові ЗМІ (соціоморфні моделі). Українське мовознавство : міжвідомчий науковий збірник. Харків: Вид-во І.С. Іванченка, 2018. Вип. 2 (48). С. 112–117.

Таран А.А. Сучасна метафора як засіб мовної експресії. Вісник Черкаського університету. Серія «Філологічні науки». 2018. Вип. 2. С. 93–98. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchuF_2018_2_15.

Тронь О.А., Тхір М.Б. Засоби вираження вторинної номінації у медіа та політичному дискурсах. Мова і культура. 2008. Вип. 11. Т. III (115). C. 212–218.

Химинець М.Д. Соціоморфна метафора в сучасних газетних текстах. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія «Філологічні науки». 2015. Вип. 38. С. 347–350.

Шиляєва Т. Метафоричні моделі в християнських інтернет-виданнях. Тext et culture. Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2018. Вип. 1. С. 87–91. URL: http://hdl.handle.net/123456789/919.

Downloads

Published

2024-01-10

How to Cite

Ovsiіenko A. (2024). METAPHOR FORMATION IN MEDIA DISCOURSE. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (207), 180–184. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-26