FUNCTIONING OF TONIC VERSE SIZES IN THE POETRY BY SERHIY ZHADAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-22

Keywords:

вірш, метрика, поліметрична конструкція, перехідна метрична форма, тонічна система віршування, дольник, тактовик

Abstract

У статті висвітлені спостереження щодо функціонування та взаємодії тонічних розмірів у поезії С. Жадана на матеріалі збірки «30 віршів про любов і залізницю» (2023). Схарактеризовані співвідношення образів любові й залізниці, вказане їхнє місце у творчості автора. Осмислений принцип відбору віршів, що увійшли до видання, а також підкреслена подібність із попередніми поетичними книгами. Визначено версифікаційну різноманітність складу збірки, в якій зафіксовані зразки верлібру, тактовиків, дольників, а також перехідних метричних форм (ПМФ) та поліметричних конструкцій (ПК), що мають чіткі кількісні характеристики (ПМФ – від 10% до 25%, ПК – більше 25%, метрична вставка – до 10% тексту). Спільними рисами поезій С. Жадана й драматичного жанру (народний вертеп) є використання ПК, що зумовлене монологічним та діалогічним мовленням. Встановлено, що визначення перехідних метричних форм та поліметричних конструкцій у межах тонічної системи поряд з акцентним віршем є дискусійним питанням, що потребує теоретичних уточнень. Проілюстровані рідкісні для творчості С. Жадана поєднання силабо-тоніки й тоніки, які найчастіше співіснують на межі дольника й трискладових класичних розмірів. Зазначені формальні засоби, що поєднують різні метри у цілісний текст (підхоплення, анафора, рима). Зазначені найчастотніші форми дольника серед Дк3 і Дк4. Зроблено спробу встановити зв’язок між змінами у метрико-ритмічних, строфічних характеристиках текстів та мотивом руху (горизонтальним, вертикальним, метафоричним) на конкретних прикладах з вибраних поезій. Наведено міркування щодо кореляції тривалості дії або ж швидкості переміщення ліричного персонажа з довжиною віршованого рядка в досліджуваній поетичній збірці. Підмічено збільшення строфи за рахунок скорочення рядка, що також може бути вмотивоване особливостями змістового й експресивного навантаження твору.

References

Гаврилюк Н. Літературний псалом: Сергій Жадан. Слово і час. 2017. № 7. С. 31–35.

Гаврилюк Н. Український поліметричний вірш. Київ : Фенікс, 2009. 250 с.

Гаврилюк Н. Український поліметричний вірш: тенденції розвитку. Слово і Час. 2006. № 11. С. 11–19.

Дзюба І. Чорний романтик Сергій Жадан. Київ : «Либідь», 2017. 112 с.

Жадан С. 30 віршів про любов і залізницю: поезія. Львів : Видавництво Старого Лева, 2023. 88 с.

Костенко Н. Авангардистський тип українського дольника (Дк3, Дк4): метрика й ритміка. Слово і час. 2013. № 8. С. 97–111.

Костенко Н. Українське віршування ХХ століття : навчальний посібник. 2-ге вид., випр. та доп. Київ : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2006. 287 с.

Літературна дефіляда. Сучасна українська критика про сучасну українську літературу. Бібліотека «ЛітАкценту». Київ : Темпора, 2012. 544 с.

Поліщук Я. Гібридна топографія. Місця й не-місця в сучасній українській літературі. Чернівці : Книги – ХХІ, 2018. 272 с.

Український дольник : колективна монографія / за ред. Н.В. Костенко ; упор. О.М. Собачко. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2013. 432 с.

Ходаківська Я. Ритмічна структура тонічного вірша Сергія Жадана. 2018. С. 216–221.

Published

2023-11-17

How to Cite

Tsivinska, Y. (2023). FUNCTIONING OF TONIC VERSE SIZES IN THE POETRY BY SERHIY ZHADAN. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (206), 148–153. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-22