TYPOLOGY OF DEFINITIONS OF THE DOCTOR’S PROFESSIONAL IMAGE IN MODERN UKRAINIAN SCIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-21

Keywords:

professional image, doctor, medicine, definition, typology

Abstract

The general development of society necessarily leads to taking into account the individual needs of consumers of any product or service. In turn, this causes the need to form and maintain an appropriate professional image of a person or organization that interacts with clients. These trends are fully manifested in such an important field, as medicine. Definitions of professional image and its semantic content offered by researchers differ significantly. Thus, the article typologizes the definitions of the professional image of a doctor in modern Ukrainian science. The conducted analysis revealed that the existing definitions of the professional image of a doctor can be classified into five main groups: 1) definitions of a definitive nature; 2) definition of a descriptive nature; 3) definition through a simple enumeration of the components of a doctor’s professional image; 4) definition through the enumeration of components with their details; 5) definition through a structured enumeration of the components of a professional image. Examining the concept of image based on the materials of Ukrainian-language dictionaries, we came to the conclusion that it can be characterized as an artificially formed image of a subject or an object of action, which has an additional semantic load and is intended for regulated perception by the individual psyche and the public. Based on this definition, as well as taking into account the analysis of existing definitions of the professional image of a doctor, we formulated our own definition: the professional image of a doctor is a specially formed image of a doctor, aimed at creating a positive impression on patients, colleagues and the public as a whole. The most significant components are: 1) professional competence; 2) communicative competence; 3) value orientations. The best professional image requires a high level of all three components.

References

Боярська Л.М. Імідж лікаря як показник рівня довіри пацієнта. Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині) : збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (Запоріжжя, 24–25 лютого 2022 р.). Запоріжжя : ЗДМУ, 2022. С. 117–120.

Бронікова С. Практики комунікативної культури в медичному закладі. Пацієнт-центрований підхід. Київ, 2020. 72 с.

Вороненко Ю.В., Шекера О.Г. Актуальні питання психіатрії у практиці сімейного лікаря. Київ : Заславський О.Ю., 2018. 144 с.

Ждан В.М., Кітура Є.М., Бабаніна М.Ю. Формування професійного іміджу майбутнього лікаря. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : збірник статей VII Міжнародної науково-практичної конференції (Полтава, 24–25 листопада 2022 р.). Полтава : Астрая, 2022. С. 3–6.

Лобова А.В. Імідж персоналу як фактор конкурентоспроможності підприємств медичних послуг. Економіка і менеджмент 2020: перспективи інтеграції та інноваційного розвитку : збірник наукових праць Міжнародної науково-практичної конференції (Дніпро, 2–3 квітня 2020 р.). Дніпро : Біла О.К., 2020. Т. 7. С. 51–53.

Малик Н.В. Деякі психологічні аспекти взаємовідносин сімейного лікаря і пацієнта. Сімейна медицина. 2016. № 2(64). С. 25–26.

Небилиця О.А. Особливості формування іміджу медичних закладів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2014. Вип. 8(2). С. 110–113.

Пасічник І.П. Проблеми професійного іміджу майбутнього лікаря. Кредитно-модульна система організації навчального процесу у вищих медичних навчальних закладах України на новому етапі : матеріали Х ювілейної Всеукраїнської навчально-наукової конференції з міжнародною участю (Тернопіль, 18–19 квітня 2013 р.). Тернопіль, 2013. Ч. 2. С. 611–613.

Піддубна А.А. Сутність принципів поваги та справедливості у медичній діяльності. URL: https://www.bsmu.edu.ua/blog/sutnist-princzipiv-povagi-ta-spravedlivosti-u-medichnij-diyalnosti/.

Уварова О.О., Сікорська О.О. Уміння самоорганізації у майбутніх лікарів як умова формування професійного іміджу. Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині) : збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (Запоріжжя, 24–25 лютого 2022 р.). Запоріжжя : ЗДМУ, 2022. С. 90–91.

Філюк Л.М. Компаративний аналіз дефініцій поняття «імідж»: за матеріалами українськомовних словників. Причорноморські філологічні студії. 2023. Вип. 2. С. 35–41.

Черешнюк Г.С., Черешнюк Л.В. Організаційні основи загальної практики – сімейної медицини. Вінниця : ВНМУ ім. М.І. Пирогова, 2013. 183 с.

Шигонська Н. Сучасні тенденції професійної підготовки медичних працівників в Україні. Актуальні проблеми професійно-педагогічної освіти та стратегії розвитку : збірник наукових праць / За заг. ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : Видавництво ЖДУ, 2006. С. 70–73.

Published

2023-11-17

How to Cite

Filiuk, L. (2023). TYPOLOGY OF DEFINITIONS OF THE DOCTOR’S PROFESSIONAL IMAGE IN MODERN UKRAINIAN SCIENCE. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (206), 143–147. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-21