THE PECULIARITIES OF FORMATION OF STUDENTS-PHILOLOGISTS’ FOREIGN LANGUAGE DISCOURSE COMPETENCE IN DISTANCE LEARNING ENVIRONMENT

Authors

Keywords:

discourse competence, discourse, student, foreign language, distance learning.

Abstract

The article deals with peculiarities of formation of students-philologists’ foreign language discourse competence in distance learning environment. The notion “foreign language discourse competence” and its components, which include specific knowledge (linguistic knowledge of the organization of different types of discourse and extralinguistic knowledge of intercultural communication, communication situations and context) and skills (to recognize linguistic features of the discourse, to take into account intercultural features of communication where the discourse unfolds, to identify markers of different types of a discourse, to compose, design, produce (orally and in writing) lexically, grammatically and stylistically correct discourses of different types within the communicative situation, taking into account the extralinguistic factors of communicants). Specific traits of distance learning are determined and the types of tasks are proposed and substantiated for the successful formation of students-philologists’ foreign language discourse competence in distance learning environment. Among the tasks for the successful formation of discourse competence the following types which can be organized and completed in distance learning regime with more efficiency than in traditional learning are singled out: search for synonyms, antonyms, hyponyms and hyperonyms for the formation of lexical skills of discourse; analysis of parallel constructions, ellipses, grammatical means of text coherence (conjunctions, pronouns, adverbs, articles, numerals, adjectives) to form grammatical skills of discourse; combination of individual paragraphs into a coherent discourse; elaboration and development of the introduction / main part / conclusions of the written or oral communication, etc.

References

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики / Ф. С. Бацевич. – К.: Академія, 2004. – 342 с.

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти : вивчення, викладання, оцінювання / [науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С.Ю. Ніколаєва] – К.: Ленвіт, 2003. – 273 с.

Кучерява О.А. Формування дискурсивної компетенції студентів філологічних факультетів вищих навчальних закладів: Автореф. дис. канд. пед. наук. – Одеса, 2008. – 28 с.

Маслова Т. Формування дискурсивної компетенції у навчанні англійської мови для спеціальних цілей http://www.kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/09_%20Maslova_formuvannya.pdf / (дата звернення 5.10.2021).

Саєнко Н. С. Розвиток дискурсивної компетенції в іншомовній комунікації у студентів технічних спеціальностей http://www.kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/saenko_rozvytok_ dyskursyvnoi.pdf / (дата звернення 4.10.2021).

Сукаленко Н. И. Об отсутствии эпистемологии в гуманитарных науках и о диффузности понятия дискурс / Н.І. Сукаленко // Вісник Харківського національного університету №500. Серія філологія. Вип. 33. – Харків, 2001. – С. 254.

Bachman, J. (1990). English Language Acquisition in Second Language Environment, New York : Akademik Press. – С. 29.

Online Webster dictionary. URL: https://www.merriam-webster.com / (дата звернення 10.10.2021).

Published

2023-03-31

How to Cite

HLADKA, O. (2023). THE PECULIARITIES OF FORMATION OF STUDENTS-PHILOLOGISTS’ FOREIGN LANGUAGE DISCOURSE COMPETENCE IN DISTANCE LEARNING ENVIRONMENT. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (202), 118–123. Retrieved from https://journals.cusu.in.ua/index.php/philology/article/view/20