THEORETICAL BASICS OF THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF POLISH LANGUAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-11

Keywords:

information and communication technologies, Internet resources, digital technologies, Polish teacher

Abstract

Recently, new priorities for the development of education have been determined in Ukraine, therefore the process of its modernization has actively begun, taking into account modern challenges in the information and technological environment. The integration of Ukraine into the world and European community actualizes the task of training future teachers of the Polish language who are well versed in information and communication technologies of education. The article defines the concept of «information and communication technologies», characterizes the elements that include ICT in its conceptual scope, reveals the main characteristics of information and communication technologies, considers the features of the formation of generations X, Y, Z and Alpha, describes their psychological features. It is noted that in the current conditions of education development, it is important to take into account the characteristics of modern schoolchildren who are digital natives, that is, the generation that grew up surrounded by gadgets and digital technologies, and therefore the use of digital and multimedia technologies in Polish language lessons is natural and understandable a tool for them. It has been proven that training using information and communication technologies has many advantages, among which the main ones are the individualization of training; variability of application at different stages of training; improvement of the process of perception and assimilation of educational material; possible ways of determining the sequence of learning based on the analysis of students' errors; formation of students' self-esteem and creation of conditions for independent and individual work. The use of computers and Internet resources in the process of learning the Polish language expands the worldview of students, increases the intensity of learning, promotes the formation and development of creative abilities, the ability to use software tools as a tool for cognitive activity, the formation of knowledge of the basics of information culture, and provides comprehensive control of the educational process.

References

Гресь А., Фатєєва В. Особливості застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі вивчення іноземної мови. Наукові праці. Педагогіка. Випуск 258. Том 270, 2016. С. 108–111.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п#Text (дата звернення: 18.09.2023).

Державний стандарт вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (дата звернення: 18.09.2023).

Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 18.09.2023).

Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 18.09.2023).

Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні». URL: https://www.president.gov.ua/documents/537-v-5433 (дата звернення: 18.09.2023).

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. URL: http://www.khotiv-nvk.edukit.kiev.ua/Files/downloads/zagalnoyevrop_rekom.pdf (дата звернення: 18.09.2023).

Конституція України. URL: https://ccu.gov.ua/sites/default/files/commemorative_constitution_2021. pdf (дата звернення: 18.09.2023).

Концепція мовної освіти в Україні. URL: https://vseosvita.ua/library/koncepcia-movnoi-osviti-v-ukraini-462720.html (дата звернення: 18.09.2023).

Струтинська О. Особливості сучасного покоління учнів і студентів в умовах розвитку цифрового суспільства. Open educational e-environment of modern University. № 9. 2020. С. 146–158.

Kołodziejczyk E., Rożniakowska-Kłosińska M. Technologie informacyjno-komunikacyjne a oczekiwania i umiejętności użytkowników bibliotek akademickich - na przykładzie biblioteki Politechniki Łódzkiej. Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu. Materiały V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej. 14–16 września 2015, Białystok. S. 243–256.

Siemińska-Losko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej. Adam Marszałek. Toruń, 2007. 218 с.

Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants From On the Horizon. MCB University Press, Vol. 9. No 5. October, 2001. URL: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (дата звернення: 16.09.2023).

Published

2023-11-17

How to Cite

Lukina, L. (2023). THEORETICAL BASICS OF THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF POLISH LANGUAGE. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (206), 78–82. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-11