ARTISTIC SPECIFIC OF THE IMAGE IN THE POEMS OF MYKOLA VINHRANOVSKYI
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-2Keywords:
artistic image, lyrical hero, polysemanticity, multidimensionality, associativity, oxymoron.Abstract
The article analyzes the peculiarities of the artistic image in Mykola Vinhranovskyi’s poetry. A complex of features characteristic of an artistic image is elaborated, such as polysemanticity, multidimensionality, associativity, and emotionality in their interdependence, is meaningful. The uncertainty of the semantic core activates the associative potential of the artistic image. Its multidimensionality is usually generated by the symbiosis of two semantic cores: “woman” and “acacia” (“Senioryto Acatsiie…”), “woman" and “Motherland” (“Nobody Loves You Like That...”). The development of associations produced by an artistic image provides a plastic transformation of the subject series into a metaphorical one: the essential features of acacia are also read as characteristics of a woman (“Senioryto Acatsiie…”). A special artistic effect arises as a result of the author’s reinterpretation of traditional, folklore and mythological symbols according to the principle of antithesis. In verlibre “I Boarded the Wrong Plane”, the idea of unrequited love is embodied by the image of an airplane with one wing, genetically related to the folklore symbol of ideal love between a man and a woman – a pair of birds. The author’s artistic decisions, in particular the creation of an image using the realities of the mechanized world, reflect the changes in the worldview concept of the sixties – the destruction of the harmony of man and nature, the search for new landmarks in the world of civilization, the revision of the value hierarchy, the role and place of man in the world. Vinhranovskyi’s innovation is an original creative continuation of Ukrainian folklore, mythological and literary traditions. At the same time, the artist makes use of image-making algorithms characteristic of the sixties.
References
Бахтіарова Т.В. Поетична творчість М. Вінграновського 60–80-х років : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.01. Херсон, 2007.
Богдан С.М. Архетипні образи і міфологеми у поезії Миколи Вінграновського. Наукові записки НаУКМА. 2009. Т. 98: Філологічні науки. С. 65–70.
Вінграновський М. Вибрані твори. Київ : Дніпро, 1996. 463 с.
Гальчук О. Світ інтимної лірики М. Вінграновського і київських неокласиків: порівняльний аналіз. Науковий вісник Миколаївського державного університету. Вип. 14. Філологічні науки. Збірник наукових праць. Миколаїв : МДУ, 2007. С. 26–33.
Гризун А. Сугестивна лірика: проблематика і жанрові особливості. Слово і час. 2003. № 12. С. 28–33.
Дзюба І. Чарівник слова. Українське слово : хрестоматія української літератури та літературної критики: в 3 книгах / упоряд.: В. Яременко, Є. Федоренко. Кн. 3. Київ : Рось, 1994. С. 330–336.
Драч І. Вибрані твори: в 2 т. Т. 1: Поезії / передм. Л. Новиченка. Київ : Дніпро, 1986. 351 с.
Калинець І. Слово триваюче: поезії. Харків : Фоліо, 1997. 539 с.
Костенко Л. Вибране / ред. М.Н. Москаленко. Київ : Дніпро, 1989. 559 с.
Куца Л.П. Настроєва парадигма «дитячої» поезії Миколи Вінграновського. Débats scientifiques et orientations prospectives du développement scientifique: collection de papiers scientifiques «ΛΌГOΣ» avec des matériaux de la I conférence scientifique et pratique internationale (Vol. 4), Paris, 5 février 2021. Vinnytsia– Paris : Plateforme scientifique européenne & La Fedeltà, 2021. С. 36–39. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/ id/eprint/34607/1/R_Makhachashvili_Logos_v4_61_65_2021_IF.pdf (дата звернення: 8.06.2023).
Ревякіна Н. Жива душа поезії Миколи Вінграновського. Вивчаємо українську мову та літературу. 2017. № 9. С. 31–33.
Салига Т. «Люблю тебе, глибокий саде мій!»: герменевтика образів М. Вінграновського. Дзвін. 2013. № 1. С. 123–131.
Салига Т. М Вінграновський: «…Не одійде мій голос, голос мій не відлюбиться…». Слово і час. 2012. № 1. С. 17–29.
Семчишин Д.В. Версифікація Миколи Вінграновського (метрика, ритміка) : дис. … кандидата філолог. наук (доктора філософії) : 10.01.06. Чорноморський національний університет імені Петра Могили, Миколаїв, 2018. 262 с.
Симоненко В. Берег чекань. Поезія. Щоденник. Спогади / вибір і коментарі, передм. Івана Кошелівця. Вид. 2-е, доповнене. Мюнхен : Сучасність, 1973. 310 с.
Старовойт Л.В. Поетика лірики Миколи Вінграновського. Літературна Миколаївщина : навчальний посібник до курсу «Літературне краєзнавство» для студентів філологічних спеціальностей. Миколаїв, 2014. С. 113–125.
Старовойт Л.В. Розмаїття строфічної палітри лірики Миколи Вінграновського. Літературна Миколаївщина : навчальний посібник до курсу «Літературне краєзнавство» для студентів філологічних спеціальностей. Миколаїв, 2014. Миколаїв, 2014. С. 125–133.
Тарнашинська Л. Гармонія парадоксів як художнє надзавдання: Микола Вінграновський. Українське шістдесятництво: профілі на тлі покоління (історико-літературний та поетикальний аспекти). Київ : Смолоскип, 2010. С. 248–264.
Фоміна Л. Суб’єктні форми вираження авторської свідомості в ліриці Миколи Вінграновського. Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства : збірник наукових праць. Вип. 15. Держ. вищ. навч. заклад «Ужгород. нац. ун-т» / відп. ред. І.В. Сабадош. Ужгород, 2011. С. 281–286.