ВОЄННА СИМВОЛІКА УКРАЇНИ (2022–2025): ФОЛЬКЛОРНА ГЕНЕЗА, ТИПОЛОГІЯ, ФУНКЦІОНАЛЬНЕ НАВАНТАЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-16Ключові слова:
воєнна символіка, фольклор, архетип, мем, культурна генеза, функція, гібридна війна, сучасна українська література, поезія війниАнотація
Статтю присвячено міждисциплінарному аналізу воєнної символіки, що сформувалася в українському культурному просторі впродовж російсько-української війни 2022–2025 років. У роботі запропоновано розглядати цю символіку як складну семіотичну систему, що виникає у відповідь на національну травму та водночас спирається на глибоко вкорінені фольклорні архетипи. Проаналізовано трансформацію ключових образів – зокрема таких, як Привид Києва, Свята Джавеліна, Пес Патрон, меметичні фігури (NAFO, таро-гадання), популярні пісні («Bayraktar»), знакові топоніми (Острів Зміїний, Азовсталь, Бахмут) – з точки зору їхньої онтологічної природи, функціональної ролі та культурної генези.У статті розроблено тришарову типологію воєнної символіки, яка включає: 1) класифікацію за онтологічними ознаками (антропоморфні, зооморфні, фітоморфні, техноморфні, артефактні, геотопонімічні, вербальні); 2) функціональні ролі символів (терапевтична, мобілізаційна, сакральна, комеморативна, освітня, пародійно-захисна); 3) культурну генезу образів (традиційна, цифрова, гібридна). Такий підхід дозволяє впорядкувати великий обсяг емпіричного матеріалу та продемонструвати, як символи працюють у режимі швидкої реакції на соціальну і військову кризу.Особливу увагу приділено паралелям між новітніми образами та традиційною фольклорною символікою (наприклад, Привид Києва – характерник; Свята Джавеліна – Богородиця-Заступниця; Патрон – тотемний охоронець; Bayraktar – сакралізована зброя; Азовсталь – міфологізоване місце сили). У дослідженні поєднано методи контент-аналізу цифрових медіа (TikTok, YouTube, Telegram) та аналізу сучасних літературних творів, що репрезентують воєнну символіку, у поєднанні з фольклористичним, семіотичним, культурологічним підходами. Простежено структури циркуляції образів, їхнє меметичне поширення, ритуалізацію в цифровому середовищі та інституціалізацію в публічній культурі (поштові марки, мурали, вишиванки, офіційна символіка).Стаття є першою спробою запропонувати системну карту воєнної символіки як гібридного культурного феномену, що синтезує елементи традиційної народної культури, цифрових медіа та емоційно-терапевтичних механізмів. Актуалізовано питання ролі фольклору в інформаційній війні, у процесах колективного реагування, символічної травмотерапії та формування культурної пам’яті в умовах затяжного воєнного конфлікту.
Посилання
Lévi-Strauss C. Structural Anthropology. New York: Basic Books, 1963. 324 p.
Malinowski B. Magic, Science and Religion and Other Essays. Boston: Beacon Press, 1948. 274 p.
Lotman Y. The Semiosphere. Translated by Ann Shukman. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1976. 106 p.
Привид Києва. Як народилась легенда, яка підняла дух українців.BBC News Україна. 02.05.2022. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-61291455
Грицаюк Ю. Козаки-характерники: магія крізь реальність. Матеріали X Всеукраїнської студентської науково-технічної конференції, Том 2. Тернопіль : ТНТУ імені Івана Пулюя, 2017. С. 200–201. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/21746/2/X_VSNTK_2017v2_Hrytsaiuk_Yu-The_cossacks_sorcerers_200-201.pdf
Картечева Ю. Психологічний образ характерників [Текст] : етно-національний зріз. Дніпропетровськ : Грані, 2014. № 6. С. 61–65.
Соловйова Ю. Козацький ідеал як засіб формування національної свідомості (на матеріалі історичних пісень та балад). Традиційна культура в умовах глобалізації. Харків : Точка, 2015. С. 211–215.
Гориславець В. Я вірю, Привид Києва живий! Електронний ресурс. Чернігівська обласна бібліотека для дітей. 08.09.2023. URL: https://chernihiv-lib.org.ua/news/koli_dusha_bolit_za_ukrajinu_virshi_vijni_dobirka_virshiv_narodzhenikh_z_pochatkom_rosijsko_ukrajinskoji_vijni/2023-09-08-4023
Дмитрів К. Привид у небі. Електронний ресурс. Поетичний клуб. URL:: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=945766
Бугай Н. Білим Янголом називаю… Електронний ресурс. Чернігівська обласна бібліотека для дітей. 12.09.2022. URL: https://chernihiv-lib.org.ua/news/koli_dusha_bolit_za_ukrajinu_virshi_vijni_dobirka_virshiv_narodzhenikh_z_pochatkom_rosijsko_ukrajinskoji_vijni/2022-09-12-3367
Washington Post. How the St. Javelin meme raised a million dollars for Ukraine. 18.09.2022. URL: https://www.washingtonpost.com/world/2022/09/18/ukraine-war-meme-fundraising/
Гордієнко Д. Становлення та розвиток культу Покрови Пресвятої Богородиці в Середньовічній Україні. УІНП «Історія Української Православної Церкви», Харків : Фоліо, 2019.
Нікітенко М. На зорі християнського Києва. Лаврський альманах: Києво-Печерська лавра в контексті української історії та культури. Вип.10, спецвипуск 4. Наукова монографія. К. : ВІПОЛ, 2003. 104 с.
Калитко К. А що ж тобі Богородиця говорила Електронний ресурс. URL: http://maydan.drohobych. net/?p=128823
Байрактар – українська військова пісня. [YouTube-відео]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=YrWqw-wAFxA&ab_channel=PavloBlazhkevych
100 найвідоміших образів української міфології / В. Завадська, Я. Музиченко, О. Таланчук, О. Шалак. Київ : Орфей, 2002.
Темченко А. Міфологема подорожі в локативних конструкціях лікувальних текстів українців. Народна творчість та етнологія, 2020, № 3. С. 45–62.
Милорадович В. Українська відьма: нариси з укр. демонології / упоряд., пер., передм. О. Таланчук ; худ. оформ. І. Вишинського. Київ : Веселка, 1993. 61 с.
Весна О. Віщий сон. Електронний ресурс. URL: https://oksanavesna.com/virshi
Горова Л. Буде тобі, враже. Електронний ресурс. URL: http://maydan.drohobych.net/?p=122224
Гнатюк В. Знадоби до української демонології. Львів : НТШ, 1904.
Сорочук Л. Міфологічний простір в етнокультурі українців. Українознавчий альманах. 2011. Вип. 5. С. 175–178.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






