ІНТЕРСЕКЦІЙНІСТЬ СЕКСУАЛЬНОСТІ ТА РЕЛІГІЙНИХ ТРАДИЦІЙ У КВІР-РОМАНІ РАКЕША САТЬЯЛА “BLUE BOY”
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-43Ключові слова:
квір-ідентичність, індуїзм, сексуальність, релігійні традиції, інтерсекційність, азійсько-американська література, квір-романАнотація
Cтаттю присвячено дослідженню інтерсекційності аспектів сексуальності та релігії у квір-романі Ракеша Сатьяла “Blue Boy” (2009). У розвідці запропоновано спробу літературної інтерпретації квір-мотивів у релігійно-культурному контексті США 1990-х років. Розглянуто історичні передумови й культурні тенденції, що сприяли появі перших репрезентацій квір- та азійсько-американських ідентичностей у літературі США.Окреслено такі ключові теоретичні поняття, як квір і концепція інтерсекційності, а також проаналізовано особливості культурного, мистецького й релігійного контекстів індійського та індійсько-американського досвіду.У статті досліджено поняття інтерсекційності та окреслено цілі такого підходу у академічному дискурсі. Центральну увагу приділено аналізу образу оповідача квір-роману – Кіран Шарма, юного американця індійського походження, який проживає в Огайо і намагається самоідентифікуватися, вивчаючи свою квір-ідентичність та індуїстську віру. У творі Кірану вдається об’єднати свою духовність і сексуальність за допомогою символічної трансформації у індуїстського бога Крішну. Розглянуто лейтмотиви тілесності, ґендерної експресії (макіяж, сукні, тощо), дискримінаційних практик (булінг, шеймінг) і релігійних традицій. Також особливу увагу приділено культурним кода і художнім вимірам самоідентифікації головного героя, зокрема репрезентації сімейних стосунків, збереження культурних елементів та літературної інтерпретації самопізнання головного персонажу. У результаті дослідження з’ясовано, як перетинаються квір- та релігійна ідентичності крізь призму інтерсекційності; окреслено теоретичні межі і потенціал концепції інтерсекційності; переосмислено релігію як спосіб прийняття квір-ідентичності, а не заперечення чи взаємовиключення. Виокремлено провідні художні тропи: фольклорні, індуїстські та попкультурні мотиви, що демонструє різноманіття наративів тексту. Проаналізовано репрезентації тілесності й ґендерного самовираження як ознак квір-сюжету і динаміку внутрішнього самопізнання протагоніста. Здобуті результати демонструють, що художня репрезентація сексуальності та різновидів ідентичностей у азійсько-американській квір-прозі є унікальним прикладом взаємозв’язків, які потребують більш глибокого вивчення крізь призму інтерсекційного аналізу.
Посилання
Eng C. A. Toward the “Uncommonly Beautiful”: Queer-of-Color Youth and “Delectable Deformity” in Rakesh Satyal’s Blue Boy. MELUS. 2018. Vol. 43, no. 4. P. 33–56. https://doi.org/10.1093/melus/mly038.
Rasagam M., Pillai S. Interpolating South Asian Transnational Heritage: Allegory in South Asian Diasporic Metropolitan Young Adult Fiction. South Asian Transnational Heritage. 2016. Vol. 1, no. 12. P. 41–60.
Jeffers A. Means of Escape, Means of Invention: Hindu Figures and Black Pop Culture in Rakesh Satyal's Blue Boy. South Asian Review. 2015. Vol. 36, no. 3. P. 81–95. https://doi.org/10.1080/02759527.2015.11933035.
Murphy C. The Literal And Symbolic Use of Fire in Rakesh Satyal's Blue Boy. The Bloomsbury Introduction to Postcolonial Writing: New Contexts, New Narratives, New Debates / comp. by H. Saeed. London, 2018. https://doi.org/10.5040/9781474240116.ch-015.
Naomi Z. Intersectionality: A Philosophical Framework. Oxford University Press, Incorporated, 2024.
Beale F. Double Jeopardy: To Be Black and Female. Words of Fire: An Anthology of African American Feminist Thought, ed. by Beverly Guy-Sheftall. New York : New Press, 1995. P. 146–155. (1st publ. 1970)
Михайлюк А. Художня репрезентація сексуальності й ідентичності у квір-романі Оушена Ванґа «On Earth We’re Briefly Gorgeous» Синопсис: текст, контекст, медіа. 2023. Т. 29, № 4. С. 274–280. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.4.5.
Суковата В. А. Квір-ідентичність у популярній культурі Заходу й України: порівняльний аналіз. Культура України. 2010. № 31. С. 63.
Марчишина А. А. Квір-і транс-ідентичність: вербалізація плюралізованої тендерної дуальності в постмодерністському художньому тексті. Львівський філологічний часопис. 2017. № 1. С. 40.
Молодіна А. Філософсько-культурологічні аспекти концептуалізації квір-ідентичності. Українська культура : минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям: культурологія). 2022. Т. 39. С. 119–127. https://doi.org/10.35619/ucpmk.v39i.507.
Johnson K. L., Ghavami N. At the Crossroads of Conspicuous and Concealable: What Race Categories Communicate about Sexual Orientation. PLoS ONE. 2011. Vol. 6, no. 3. P. e18025. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0018025.
Satyal R. Blue Boy. Kensington Publishing Corporation, 2009.
Adur S. M., Purkayastha B. (Re)Telling traditions: the language of social identity among queer South Asians in the United States. South Asian Diaspora. 2016. Vol. 9, no. 1. P. 1–16. https://doi.org/10.1080/1943819 2.2016.1199456.
Vanita R. Love's Rite. New York : Palgrave Macmillan US, 2005. https://doi.org/10.1057/9781403981608.
Puckett J. A. et al. Relations between gender expression, minority stress, and mental health in cisgender sexual minority women and men. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity. 2016. Vol. 3, no. 4. P. 489–498. https://doi.org/10.1037/sgd0000201.






