МІФОЛОГІЧНИЙ ПІДТЕКСТ ОПОВІДАННЯ «СЕРПЕНЬ» Б. ШУЛЬЦА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-39Ключові слова:
Бруно Шульц, Велика Богиня, деміург, міфологічна картина світу, сакральне, трикстер, хтонічнеАнотація
Вітчизняне шульцезнавство останнім часом переживає розквіт і йде міфокритичним шляхом, намагаючись осягнути наскрізні образи, мотиви й колізії творів Б. Шульца. Але сприйняття міфологізму Б. Шульца як індивідуально-авторського і допомагає висвітлити підтекст його творів, і водночас звужує спектр можливостей проникнення у нього, оскільки авторське переважно не потребує розпізнавання, лише описання, а результати описання так само вимагають узагальнень, але ж такі узагальнення вимушено схематизують підхід і не несуть відкриттів. Проте якщо абстрагуватися від розуміння міфологізму Б. Шульца як специфічно авторського і подивитися на нього із загальноміфологічних закономірностей і критеріїв, він може розкритися несподіваними смислами. Метою нашої розвідки є міфокритичний аналіз сюжету першого в книзі «Корицеві крамниці» оповідання «Серпень» із загальноміфологічних підстав і у контексті базової міфологічної картини світу.Оповідання Б. Шульца дивовижні не лише за стилем, а й за сюжетикою, і щоб зрозуміти її, отримати пояснення, що відбувається і чому герої оповідань таки диваки і поводять себе саме таким чудацьким чином, треба з’ясувати їхні міфологічні характери й функції – побачити їхні ролі в міфологічній картині світу.Сюжет оповідання «Серпень» Б. Шульца базується на міфологічній картині світу, яка розподілена на сакральну, профанну і хтонічну зони й представлена найголовнішими своїми фігурами: деміургом, Великою Богинею й трикстером, причому дія відбувається у відсутності деміурга, коли природа без його керівництва залишається сам на сам і над світом панує Велика Богиня плодючості, в таємницю якої стає посвяченим хлопчик-оповідач, що змінює його світорозуміння і робить його майбутнім, наступним деміургом. Зустріч із трикстером у фіналі оповідання підтверджує деміургічні повноваження хлопчика-оповідача.
Посилання
Назарець В. Рецепція творчості Бруно Шульца в українській компаративістиці. Київські полоністичні студії. 2023. Т. 39. С. 293–306.
Павлишин А. Бруно Шульц. Харків : Фоліо, 2020. 124 с.
Субоч-Бялек П., Старонь І. Надкольори і надаромати: Шульц, Мюллер, Блекер / пер. з польс. Т. Павлінчук. Львів : Літопис, 2022. 289 с.
Шульцівський словник / за ред. В. Болецького, Є. Яжембського, С. Росєка; пер. з польс. А. Павлишина. Київ : Дух і Літера, 2022. 504 с.
Малиновський А. Від міських лабіринтів до закамарків підсвідомості («Вулиця Крокодилів» Бруно Шульца). Київські полоністичні студії. 2023. Т. 39. С. 233–251.
Малиновський А. «Цинамонові крамниці» Б. Шульца в контексті феноменологічної концепції простору. Київські полоністичні студії. 2024. Т. 40. С. 415–429.
Маторіна Н. Реалізація літературно-біографічного пізнавального контексту Бруно Шульца. Київські полоністичні студії. 2024. Т. 40. С. 394–414.
Маторіна Н. Професійна ідентифікація митця-універсаліста Бруно Шульца. Київські полоністичні студії. 2023. Т. 39. С. 252–273.
Хайдер Т. Міфопростір «Цинамонових крамниць» Бруно Шульца. Київські полоністичні студії. 2024. Т. 40. С. 585–601.
Фіцовський Є. Регіони великої єресі та околиці: Бруно Шульц і його міфологія / пер. з польс. А. Павлишина. Київ : Дух і Літера, 2010. 544 с.
Шульц Б. Корицеві крамниці / пер. з польс. Л. Герасимчука. Харків : Фоліо, 2022. 189 с.






