МИКОЛА ХВИЛЬОВИЙ У ДІАСПОРНІЙ КРИТИЦІ: РИСИ ПСИХОПОРТРЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-38Ключові слова:
психопортрет, психобіографія, темперамент, внутрішній конфлікт, трагічний романтизм, ліричність, експресіоністичністьАнотація
У статті досліджується постать Миколи Хвильового з позицій психобіографічного підходу. Внаслідок ідеологічної цензури ім’я письменника довгий час залишалося під забороною, що призвело до втрати або приховування значної частини біографічних і архівних матеріалів. Особливу увагу приділено діаспорній літературній критиці, яка, попри обмеженість джерел, здійснила перші спроби дослідження психопортрету митця. У центрі аналізу праці таких дослідників, як О. Ган, Д. Донцов, Г. Костюк, Є.Маланюк, які акцентували на темпераменті, внутрішніх конфліктах, естетичних засадах і світоглядних дилемах Хвильового.Щедрий матеріал для створення психопортрету письменника дав, зокрема, О. Ган, котрий у своїй праці першим розповів про родину митця й простежив витоки його темпераменту (бентежність і пристрасність).Такі поведінкові риси були притаманні його дідові по материній лінії і батькові.Г. Костюк презентував міркування щодо войовничості Миколи Хвильового, яка насамперед асоціюється з його публіцистичною творчістю (памфлети), участю в літературній дискусії. Критик зауважує, що це була не войовничість, а швидше героїзм, що живився трагічним романтизмом як світоглядною домінантою. Дослідниками визначено й описано ключові риси особистості письменника: холеричність, романтичність, народолюбство, вітаїстичність, аристократизм духу, національний інстинкт, візіонерство. Особлива увага приділена конфлікту між національним і революційним (соціалістичним, ідеологічним) у його світогляді. Цей світоглядний конфлікт позначився на художній парадигмі Миколи Хвильового, зокрема сформував специфічний наративний дискурс його творчості – трагічний романтизм. Аналіз діаспорних студій здійснено з опорою на методологію психопортретування, запропоновану С. Михидою, що дозволяє встановити зв’язок між особистісними рисами митця і художніми особливостями його прози. У статті систематизовано здобутки діаспорної критики в контексті осмислення особистості Хвильового, що дозволяє сформувати основу для подальших досліджень його творчості крізь призму психоаналітичного та культурно-історичного підходів.
Посилання
Яблонська О. Микола Хвильовий у діаспорних дослідженнях українського літературознавства: 1947 рік. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/3405/1/khvylovyi.pdf
Хаперська М.В. Микола Хвильовий в оцінці вітчизняної та зарубіжної критики. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/46589115.pdf
Михида С. Психопоетика українського модерну: проблема реконструкції особистості письменника. Монографія. Кіровоград: «Поліграф – Терція», 2012. 349 с.
Ган О. Трагедія Миколи Хвильового. Видавництво «Прометей». 77 с.
Теліга О. Партачі життя. Микола Хвильовий. Твори у 5-ти томах. Т. 5., 1986. С. 15–39.
Донцов Д. Українсько-совєтські метаморфози. Дві літератури нашої доби. «Гомін України». 1958. С. 93–108.
Донцов Д. Микола Хвильовий. Микола Хвильовий. Твори у 5-ти томах. Т. 5., 1986. С. 439–464.
Костюк Г. До нового трактування біографії Миколи Хвильового. Микола Хвильовий. Твори у 5-ти томах. Т. 5., 1986. С. 15–39.
Маланюк Є. Нотатники (1936–1968). Київ: видавництво «Темпора», 2008. 335 с.
Маланюк Є. Книга спостережень. Статті про літературу. Київ: Дніпро, 1997. 430 с.
Маланюк Є. Книга спостережень. Проза. У 2-х т. Т2. Торонто: «Гомін України», 1966. 480 с.
Маланюк Є. Книга спостережень. Проза. У 2-х т. Т1. Торонто: «Гомін України», 1962. 527 с.






