ІМАЖОНІМИ УКРАЇНСЬКОГО АВАНГАРДУ: СЕМАНТИКА, ЗВ’ЯЗОК ІЗ КОНЦЕПТАМИ МИСТЕЦЬКОГО ДИСКУРСУ

Автор(и)

  • Д. В. Козловська Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва та дизайну імені Михайла Бойчука https://orcid.org/0000-0002-5731-5375

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-11

Ключові слова:

імажонім, семантика, домінувальний концепт, лексема, кольоратив

Анотація

У статті проведено аналіз семантичного навантаження імажонімів – одного з малодосліджених онімних розрядів. Дослідження, що охоплює імажоніми українського авангарду початку ХХ століття, здійснено з огляду на специфічність назв творів образотворчого мистецтва цієї течії та неоднозначність сприйняття мови авангардистських творів. Закцентовано увагу на виявленні зв’язків між семантикою імажонімів і домінувальними концептами живописного дискурсу «напрям», жанр», «колір». Продемонстровано корелювання семантичного наповнення назв картин із концептуальним простором мистецтва. Наголошено на поглибленні розуміння винятковості авангардного живопису завдяки образному потенціалу концептуально наповнених лексем, уміщених в імажоніми. Спостережено, що пропріальні одиниці, виконуючи номінативну та смислову функції, часто компенсують розпливчастість сенсу творів, відсутність системності й логічності вираження естетичного змісту, притаманну авангардизму. Зауважено, що імажоніми постають невід’ємною частиною твору образотворчого мистецтва, оскільки сприйняття глядача сфокусоване одночасно й на зображеному з його концептуальними характеристиками, й на назві картини. Імажоніми скласифіковано за видами вміщених у них лексем або похідних від них у межах зв’язку їхньої семантики з трьома заявленими концептами.Також зафіксовано поєднання в імажонімах двох і більше різних лексем, семантично пов’язаних із концептами живописного дискурсу. Такі міжпарадигматичні зв’язки слів посилюють розуміння цілісності змісту художнього полотна. В імажонімах відбито бажання митців-авангардистів відзначити належність творів до певного напряму з огляду на несприйняття соціумом нової течії з її творчими експериментами, зовнішньою формальною новизною, епатажністю, незвичним способом передачі дійсності. Розглянуто також імажоніми, семантика яких пов’язана з концептом «колір». У цих назвах відбивається колористична стихія авангардизму з її вируванням барв, мозаїчністю, колажуванням та іншими елементами гри з кольором. Описано семантичну наповненість авангардистської імажонімії.

Посилання

Цілина М. М. Українська імажонімія ХХ–ХХІ ст. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 58. С. 282–285.

Цілина М. М. Імажонімія Тараса Шевченка (мовно-структурний вимір). Шевченкознавчі студії. 2018. Вип. 21. С. 221–226.

Гонца І. С., Григоренко Т. В. Імажоніми в польському мистецькому дискурсі: номінація і сенс. Вісник науки та освіти. 2025. № 2 (32). С. 216–227.

Васильєва О. О. Структурні типи англомовних ідеонімів. Мова. 2016. № 26. С. 66–71.

Карпенко О. Ю., Васильєва О. О. Мотиваційний аналіз англомовних артіонімів. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2019. Вип. 71. Ч. І. С. 199–211.

Торчинський М. М. Власні назви нематеріальних об’єктів: структура, диференційні ознаки, перспективи дослідження. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Сер.: Мовознавство. 2017. № 1 (27). С. 299–303.

Христенко Л. Хто такий Давид Бурлюк та як він пов’язаний із Сумщиною. Суспільне Суми. 21 липня 2022. URL: https://suspilne.media/sumy/262057-hto-takij-david-burluk-ta-ak-vin-povazanij-iz-sumsinou/ (дата звернення: 19.04.2025)

Іншаков А. Є. Теоретичні засади дослідження колірної лексики в мовознавстві. Філологічні студії. Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 2013. Вип. 9. С. 188–195.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Козловська, Д. В. (2025). ІМАЖОНІМИ УКРАЇНСЬКОГО АВАНГАРДУ: СЕМАНТИКА, ЗВ’ЯЗОК ІЗ КОНЦЕПТАМИ МИСТЕЦЬКОГО ДИСКУРСУ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (213), 90–97. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ І ОНОМАСТИЧНІ СТУДІЇ