КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ ОБРАЗУ ШЕВЧЕНКА В ЛІРИЦІ ДМИТРА КРЕМЕНЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-212-39Ключові слова:
Тарас Григорович Шевченко, Дмитро Дмитрович Кремінь, ідіостиль, онімосфера, сполучення антропонімів, віршований текст, мандрівний філософАнотація
Статтю присвячено дослідженню сполучень антропонімів у ліриці відомого українського поета Дмитра Дмитровича Кременя. Актуальність дослідження визначена увагою сучасної філології до проблеми вивчення онімосфери поетичного ідіостилю. Власні назви, які вживає Дмитро Кремінь, формують онімний простір його творчості, в якому представлені імена яскравих персонажів і відомих топосів. Завдяки багатьом науковим розробкам постійно підвищується зацікавленість лінгвістів до проблеми використання власних назв у художньому тексті. Лінгвісти Ю. Карпенко, А. Критенко та багато інших вивчають стилістичні функції онімів у художньому тексті. Мовознавці М. Бережна, К. Голобородько, А. Романченко, О. Сколоздра, Я. Шебештян приділяють увагу наступним проблемам: співвідношення ономастикона художнього тексту та реального світу; лінгвопоетична інтерпретація антропонімів у мовній картині світу поета; літературна ономастика та її роль у формуванні структури художнього тексту. Дослідження сполучень антропонімів у віршованих текстах є актуальним шляхом для вивчення онімного простору твору та поетичного ідіостилю автора. Мета статті – охарактеризувати художньо-семантичне наповнення концепту Шевченко в поетичних творах Дмитра Дмитровича Кременя. Матеріалом для статті послужили фрагменти його віршів. Дослідження частин поетичних творів Дмитра Дмитровича Кременя, у яких помітно з’єднання імені Шевченка з іншими антропонімами, демонструє, що лірик з’єднує імена відомих історичних постатей, виділяючи їх якусь спільну рису: мудрість, милосердя, бунтарство проти неволі, спроможність cтворити інновації, самопізнання, прагнення боротися за незалежність і майбутнє України, бажання врятувати народ від зла. Кремінь вважає, що всі ці риси зібрані в Шевченку. Антропоніми – це імена поетів, письменників, філософів, історичних та державних постатей – називають у сполученні з ім’ям Шевченка тих, хто є для Дмитра Дмитровича видатною особистістю, схожою за внутрішнім світом і морально-етичними принципами.
Посилання
Селіванова О.О. Лінгвістична енциклопедія / за ред. Богданович Г. Ю. та ін. Полтава: Довкілля. К., 2010. 844 с.
Derik M. The problem of rendering anthroponyms ‘speaking names’ in literature translation. Записки з ономастики. Вип. 18. 2015. С. 179–188.
Літературознавча енциклопедія: У двох томах. Т. 2 / Авт.-уклад. Ю.І. Ковалів. К.: ВЦ «Академія», 2007. 624 с.
Торчинський М.М. Структура, типологія і функціонування онімної лексики української мови: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філол. наук: 10.02.01. Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, Інститут філології. К., 2010. 35 с.
Янчура Д. функціональне навантаження онімів та проблема становлення метамови літературної ономастики. Лінгвістичні дослідження. Випуск 47. 2018. С. 108–112.
Карпенко О.Ю. Про літературну ономастику та її функціональне навантаження. Записки з ономастики. Вип. 4. Одеса: Астропринт, 2000. С. 68–74.
Карпенко Ю.О. Власні назви в художній літературі. Наукові записки. Вип. 37. Серія: Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2001. С. 170−172.
Критенко А.П. До теорії власних назв. Ономастика. Київ, 1966. С. 18−21.
Бережна М.В. Антропонімія дитячої літератури жанру фентезі. Нова філологія: зб. наук. пр. Запоріжжя: ЗНУ, 2007. № 27. 333 с.
Голобородько К.Ю. Ідіостиль Олександра Олеся: лінгвокогнітивна інтерпретація: [монографія]. Харків: Харківське історико-філологічне товариство, 2010. 527, [1] c.
Романченко А.П. Ономастичний простір літературної казки Всеволода Нестайка. Записки з ономастики: зб. наук. пр. Одеса: Астропринт. Вип. 14. 2011. С. 161−171.
Сколоздра О.Р. Літературно-художня ономастика як предмет дослідження у вищій школі. Вісник Львів. ун-ту. Серія: Філологічна. Львів: Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. 2010. Вип. 50. С. 355−360.
Шебештян Я.М. Виражальні можливості літературно-художньої зоохімії. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. 2005. № 12. С. 71−73.
Кремінь Д.Д. Замурована музика: лірика, симфонії, поеми. Київ: Ярославів Вал, 2011. 400 с.
Кремінь Д. Сльози Сухого Фонтану. Лірика – Миколаїв: Видавець Шамрай П. М., 2014. 72 с.
Кремінь Д. Мовчання волхвів. Ужгород: Видавництво «Ґражда», 2013. 864 с.
Кремінь Т. Віршований дискурс новітньої української літератури Дмитра Кременя. Українська література в загальноосвітній школі. 2013. № 9. С. 11–14. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ulvzsh_2013_9_4.
Кремінь Дмитро. Полювання на дикого вепра: поезії. Вітчизна. 2006. № 1-2. URL: http://vitchyzna.ukrlife.org/1_2_06kremin.htm
Schmidt, Jerry Dean; (2003). Harmony Garden. Routledge. ISBN 978-0-7007-1525-1
Лампада над Синюхою : альб.-антол. / А.Д. Антонюк, Д.Д. Кремінь ; літ. ред. Т.Д. Кремінь. Миколаїв : Атол, 2007. 216 с. : іл.