ПОЕТИКА ТОПОСІВ ПРИРОДИ В ЛІРИЧНОМУ ЦИКЛІ «КОХАННЯ ПО-ЛЮДСЬКОМУ» АГАТАНГЕЛА КРИМСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-212-30Ключові слова:
А. Кримський, лірика, модернізм, наратор, інтертекстуальність, літературна рецепція, топоси природиАнотація
Стаття присвячена осмисленню поетики топосів природи у циклі «Кохання по-людському» з ліричної збірки «Пальмове гілля» Агатангела Кримського. У науковій розвідці розкрито специфіку ліричного героя-космополіта як мандрівника давно відомими йому місцями в гонитві за власними думками, простежено поетичні стратегії інтеграції топосів до поетичного циклу «Кохання по-людському». Вивчення оригінальних поезій А. Кримського в контексті літературної доби fin de siècle (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) є напрочуд актуальним, адже надає змогу скласти загальне уявлення про специфіку системи образів і символів, тематику та проблематику творів доби українського модернізму. Топіка лірики «зламу віків» зазвичай розгортається у фабулу сходження людини до «трансцендентного прихистку» шляхами трьох стихій – води, землі та повітря. Світ ліричного героя умовно поділений на «високе» та «приземлене», що виражаються особливими природними топосами гір, лісів, моря та землі. Універсальні топоси природи у творчій свідомості А. Кримського не завжди відповідають загальновстановленим уявленням про них, оскільки багато в чому пов’язані із власним життєвим досвідом лірика, а не типовими образами. Гори для ліричного героя А. Кримського є простором саморефлексії, краси, вони встановлюють зв’язок із Богом. Степ у рецепції автора збігається з традиційним його сприйняттям в українській літературі і тісно пов’язаний зі зціленням душі, пошуками власного коріння. Поетика топосу моря контрастує із традиційними фольклорними уявленнями про стихію води. Осмислення поетики топосів природи у циклі «Кохання по-людському» надає можливість стверджувати, що лірика Агатангела Кримського звучить в каноні літературної доби кінця ХІХ – початку ХХ ст., збагачуючи традиційну топіку новими сенсами, джерелом натхнення для яких є передусім власний життєвий досвід автора.
Посилання
Бабішкін О. К. Агатангел Кримський: літературний портрет. Київ : Дніпро, 1967. 114 с.
Тєлєжкіна О., Кір'янова О. Художньо-виражальні засоби в мовно-поетичній палітрі Агатангела Кримського: типологія і функції. Культура слова. 2021. № 95. С. 174–183.
Поляруш Н. С., Хоцянівська І. В. Агатангел Кримський – багатогранна творча особистість. Modern researches in philological sciences : Collective monograph. Riga : Izdevnieciba «Baltija Publishing», 2020. С. 323–338.
Галич О. А. Теорія літератури : підручник для студ. філол. спец. вищ. закладів освіти. Київ : Либідь, 2001. 486 с.
Павличко С. Д. Теорія літератури. Київ : Основи, 2002. 679 с.
Ткач Л. М., Рибалко І. В. Літературознавчий аспект категорії «топос» на прикладі української літератури fin de siècle. 2015. Філологічні науки. Young Scientist. № 1 (16). С. 186–189.
Динниченко Т. А. Типологія форм інтертекстуальності у французькій модерністській прозі (на матеріалі творів Андре Жіда) : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.01.06. Київ, 2016. 21 с.
Галич О. А. Теорія літератури : підручник для студ. філол. спец. вищ. закладів освіти. Київ : Либідь, 2001. 486 с.
Доній Т. М. Архетипи і топоси постмодерністської поезії України та США : дис. … канд. філол. наук : 10.01.05. Київ, 2018. 230 с.
Ісіченко І. Жорновий камінь серця: зі спостережень над метафорикою Григорія Сковороди. Слово i Час. 2022. № 5 (725). С. 3–16.
Моклиця М. В. Модернізм як структура : філософія, психологія, поетика. Ред.-вид. відділ Волинського держ. ун-ту ім. Лесі Українки. Луцьк. 2002. 391 с.
Кримський А. Ю. Пальмове гілля : екзотичні поезії / редактор Г. Т. Сингаївська. Київ : «Дніпро», 1971. 371 с.
Кримський А. Ю. Твори в п’яти томах ; за ред. І. К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1973. Т. 5. Кн. 2 : Листи з Сірії та Лівану (1896–1898). 335 с.
Колінько О. Мариністика у світовій літературі: теоретичні виміри і художньо-естетичні домінанти. Актуальні питання гуманітарних наук. Мовознавство. Лiтературознавство. 2019. Вип. 26. Т. 1. С. 111–118.
Приліпко І. Л. Особливості топосу степу в прозі Олеся Гончара. Science and Education a New Dimension. Philology. 2019. Vol. VII (58). С. 58–64.
Тихолоз Н. «Той ліс – зразок ще первісного світа…» (Ліс у життєтворчості Івана Франка). Іван Франко: дух, наука, думка, воля : Матеріали Міжнародної наукової конференції, присвяченої 150-річчю від дня народження І. Франка, м. Львів, 27 вер. – 1 жовт. 2006 р. Львів, 2008. Т. 1. С. 660–676.