ХУДОЖНЯ РЕЦЕПЦІЯ КРИМУ У ТВОРЧОСТІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ ТА АДАМА МІЦКЕВИЧА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-211-17

Ключові слова:

Леся Українка, Адам Міцкевич, «Кримські відгуки», «Кримські спогади», «Кримські сонети», поезія, сонет

Анотація

Статтю присвячено порівняльному аналізу ліричної поезії Лесі Українки та Адама Міцкевича, а саме аналізу частини їхнього поетичного доробку, де знайшли своє втілення індивідуальні враження авторів від подорожі до Криму. Метою статті є аналіз художніх особливостей поетичних циклів «Кримські спогади», «Кримські відгуки» Лесі Українки і «Кримські сонети» Адама Міцкевича. Аналіз поезій Лесі Українки та Адама Міцкевича здійснено у таких аспектах: обставини відвідування Криму обома авторами, особливості творення художнього простору Криму (екзотичні краєвиди, природній ландшафт і мариністика), специфіка творення антитези рідний край – чужина, художня майстерність образів кримських татар, місцевий фольклор, художня функція ліричного героя. Автор статті визначає причину звернення А. Міцкевича до сонету, спроби передати враження від мандрівки до Криму саме у цьому поетичному жанрі. У роботі визначено два важливих на змістовому рівні художні простори – рідний край і чужина. Простежується, що в обох поетів, не відбувається протиставлення цих просторів за ознакою ворожості / доброзичливості стосовно ліричного героя. У Лесі Українки протиставлення рідний край – чужина не маркується відчуттям відірваності ліричної героїні від рідного краю, а у Адама Міцкевича воно набуває особливого значення у поєднанні із мотивом туги за рідною землею. Обидва поети захоплювалися екзотичною природою Криму. У творчості обох авторів вагомого значення набуває морський пейзаж, який постає маркером внутрішніх переживань, борінь ліричних героїв. Природа Криму, ландшафтні образи слугують вираженням захоплення ліричними героями красою Криму. Обоє тут, на півострові, відчували зневіру (Леся Українка перебувала під гнітом думок про хворобу, Адам Міцкевич не мав надії на повернення у рідний край). Цей факт обґрунтовує силу звучання мотиву смерті у їхніх поезіях: у Лесі Українки – дочасної смерті, у Адама Міцкевича – смерті на чужині, хай і прекрасній, але не рідній стороні. Зацікавленість історичним минулим, архітектурою, фольклором та побутом є спільною рисою, однак Леся Українка при зображенні образу кримської татарки використовує народно-пісенні прийоми. Для Адама Міцкевича важливим постає переосмислення місцевої легенди, де головною героїнею постає його землячка. Для ліричних героїв поезій Лесі Українки і Адама Міцкевича природа Криму виступає джерелом натхнення, творчості, пізнання, а в часи зневіри стає порятунком.

Посилання

Ковбасенко Ю. Адам Міцкевич, Олександр Пушкін, Тарас Шевченко: візія національної ідентичності, місце в літературному каноні. Тeka komisji polsko-ukraińskich związków kulturowych (ХІІІ), 2019. С. 33–52.

Астаф’єв О. Втрачений Крим: «Кримські сонети» Адама Міцкевич. URL: https://zolotapektoral.te.ua/втрачений-крим-кримські-сонети-ада/

Якубчак Н. Кримські перегуки: подорожні цикли Лесі Українки й Адама Міцкевича. Магістеріум. Випуск 29. Літературознавчі студії. 2007. С. 97–100.

Українка Леся. Зібрання творів : у 12 т. Т. 1. Поезії. Київ : Наукова думка, 1975. 448 с.

Лапко О. Крим у художній рецепції Лесі Українки та Якова Щоголева. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. 2023. № 61. С. 160–164.

Міцкевич А. Вибрані твори : в двох томах. Том 1. / переклади з польської за редакцією Максима Рильського. Київ: Державне видавництво художньої літератури. Київська обласна друкарня, 1955. 420 с.

Вервес Г. Адам Міцкевич. Життя і творчість. К. : Дніпро, 1979. 140 с.

Українка Леся. Повне академічне зібрання творів : у 14 т. Т. 11. Листи (1876–1896) Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2011. 597 с.

Подолей Л. Настроєвий діапазон мариністичних циклів Лесі Українки «Подорож до моря» та «Кримські спогади». Філологічний вісник: збірник наукових праць. 2016. № 2: Творчість Лесі Українки в контексті світової культури. С. 102–128.

Вечірко О. Художній світ «Кримських сонетів» Адама Міцкевича: методичний аспект. Наукові записки. Серія «Філологія». Випуск 165. 2018. С. 458–462.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Хома, К. М. (2024). ХУДОЖНЯ РЕЦЕПЦІЯ КРИМУ У ТВОРЧОСТІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ ТА АДАМА МІЦКЕВИЧА. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (211), 117–123. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-211-17