БОЖЕВІЛЛЯ І СМЕРТЬ РЕЧЕЙ В ОПОВІДАННІ ОЛЬГИ ТОКАРЧУК «КОНСЕРВИ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-31

Ключові слова:

магічний реалізм, химерна проза, відчуженість, речовість, межовість, божевілля, смерть.

Анотація

У статті розглянуто речовий світ оповідання сучасної польської письменниці, лауреатки Нобелівської премії у галузі літератури 2018 року Ольги Токарчук. Найчастіше творчість письменниці зараховують до традиції «магічного реалізму», але насправді наративні стратегії Ольги Токарчук – це суміш постмодерних і барокових рис, прийомів науково-популярної та філософської, гуманістичної фантастики. Стаття присвячена важливій складовій художнього світу Ольги Токарчук – речовому світу оповідання «Консерви» зі збірки «Химерні оповідання» (2020). Назва книжки надзвичайно точно характеризує її зміст, адже 11 оповідань, вміщені у збірці, складно назвати звичайними чи реалістичними. Вони залишають по собі дивакувате, химерне враження від відкритих фіналів, незавершених подій, невловних сенсів. Однією з найвиразніших рис творчості Ольги Токарчук є чуйність – тонке відчуття світу, його рухів та змін. Крім того, критики також відзначають антропологічність її письма – передусім вона прагне збагнути людину. Цікаво (і дещо парадоксально), що для наближення до людини та таємниць її особистості, письменниця часто звертається до прийому відчуження. Зустріч з Чужим, з Іншим – це спосіб пізнання не лише нового і незнайомого про світ, але і про себе самого. Важливою домінантою творчості є також поняття «межа», «межовість» як те, що маркує стан переходу і змін. Подорожі, переміщення у просторі і часі, життя у прикордонні – це звичний хронотоп для прози письменниці. Мандрівники і втікачі, блукачі і паломники – всі вони по-своєму шукають себе у русі, через подолання відстаней у часі і просторі. Тему межовості продовжують також важливі для авторки мотиви – божевілля і смерті. Вони втілюються у прозі авторки в різних формах та на різних стадіях, але в цілому позначають стан між ладом і безладом, між нормальним і ненормальним, між розумом і безумом – і, звісно, між буттям і небуттям. Утім, втілювати межовість і перехідність – властивість не тільки топосів і локусів, але й речей і предметів. Зокрема, речі, що оточують героїв оповідання «Консерви», супроводжують їх від моменту життя і до смерті, розкривають їхній внутрішній світ, стають символічними чи смислотворчими у процесі втілення авторського задуму. Вони допомагають висловити і оприявнити важливі домінанти авторського світогляду – межовість, божевілля і смертність. Банки із материними заготовками стають не лише формою існування пам’яті про неї, про її любов, охайність і кулінарні захоплення, але також і свідченням її поступового божевілля, змін і зрушень у свідомості нещасної і самотньої жінки. Консерви перетворюються на символ і відображення материнської турботи, але й токсичної, трагічної співзалежності, що, зрештою, стає причиною отруєння і смерті головного героя. 

Посилання

Фрагменти нобелівської лекції Ольги Токарчук: «Те, що не розказане, перестає існувати, вмирає». Сulture.pl. 2019. URL: https://culture.pl/ua/stattia/olha-tokarchuk-te-shcho-ne-rozkazane-perestaye-isnuvatyvmyraye

Сливинський О. Ольга Токарчук. Досконалість неточних форм. Нова Польща. 24 січня 2022 року. URL: https://novapolshcha.pl/article/olga-tokarchuk-doskonalist-netochnikh-form.

Романцова Б. За що Ольга Токарчук отримала Нобелівську премію. Український Тиждень. 11 жовтня 2019 року. URL: https://tyzhden.ua/za-shcho-olha-tokarchuk-otrymala-nobelivsku-premiiu.

Артеменко Н. Маркес польського Правіку, Друг читача, 2009, URL: https://vsiknygy.net.ua/

Kowalcze-Pawlik A. Madwoman at Large: Prophetic Anger and Just Revenge in Olga Tokarczuk’s Drive Your Plow over the Bones of the Dead. The Polish Review. Vol. 66. No. 2, 2021.

Aleksandrowicz M. Towards a Tender, Decolonial, Feminine Universality in Olga Tokarczuk’s Flights (цитується за Huss, Joanna Trzeciak, The Literature Landscape of Olga Tokarczuk, 2021).

Anders J. Primeval and Other Times by Olga Tokarczuk: the ‘Tender narrator’ and the perils of myth. The Polish Review. Vol. 66. No. 2, 2021.

Trzeciak-Huss J. The Literature Landscape of Olga Tokarczuk. The Polish Review. Vol. 66. No. 2. 2021. URL: https://scholarlypublishingcollective.org/uip/tpr/article-abstract/66/2/3/284143/Introduction-Approaching-Olga-Tokarczuk

Токарчук О. Химерні оповідання. Київ. Tempora. 2020. С.39–45.

Бубнов О. «Пуповина» (The Cord), 2018, URL: https://www.youtube.com/watch?v=Cc0fS3fwL8E.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-20

Як цитувати

Манойлова, О. М. (2024). БОЖЕВІЛЛЯ І СМЕРТЬ РЕЧЕЙ В ОПОВІДАННІ ОЛЬГИ ТОКАРЧУК «КОНСЕРВИ». Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (209), 207–211. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-31