СТРАТЕГІЇ ВПЛИВУ В НІМЕЦЬКОМОВНИХ ОНЛАЙН-ГАЗЕТАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-41

Ключові слова:

медіавплив, комунікативні стратегії, комунікативні тактики, маніпулювання, сугестія, персуазія, аргументація

Анотація

У статті досліджуються стратегії і тактики комунікативного впливу, які використовують автори сучасних німецькомовних інтернет-газет, а саме маніпулятивні, сугестивні, персуазивні та аргументативні. Емпіричним матеріалом для дослідження слугували тексти з німецьких, австрійських та швейцарських газет на тему «Зернова угода між Україною та Росією». З-поміж маніпулятивних стратегій встановлено тактики глобалізації, універсальних тверджень, посилання на авторитети, узагальнення, перебільшення, повторення, фрагментації загальної картини, а також чимало прикладів використання евфемізмів. Сугестивні стратегії, які здебільшого мають неусвідомлений вплив на реципієнтів, реалізуються через тактики конкретності й образності ключових слів, емоційної перенасиченості, риторичних запитань і зворотнього порядку слів. Персуазивні стратегії спрямовані на свідоме переконання реципієнта й репрезентовані тактиками позитивної оцінки, негативної оцінки, емоційності, повторення важливої інформації, створення позитивного образу майбутнього, усунення сумнівів, попередження, контраргументації, інтертекстуальності, невизначеності, а також представлені через такі мовні засоби як концептуальні метафори, метонімії, модальні конструкції з модальними дієсловами та підсилювальними прикметниками. За допомогою аргументативних стратегій логічно й ефективно змінюються переконання реципієнтів, зокрема шляхом використання тактик інформування, подання фактологічної інформації, посилання на авторитетну думку, посилання на джерело інформації, цитування першоджерел, візуалізацію. Порівняльний кількісний аналіз стратегій впливу в німецьких, австрійських та швейцарських інтернет-газетах показав, що найчастіше використовуються стратегії аргументації та переконання. З цього можна зробити висновок, що поєднання раціонального та емоційного має високий потенціал впливу в німецькомовному лінгвопросторі.

Посилання

Дмитрук О. В. Маніпулятивні стратегії в сучасній англомовній комунікації (на матеріалі текстів друкованих та Інтернет-видань 2000–2005 років). Дис. … к.філол.н. 10.02.04 – германські мови. 2006. 229 с.

Корольова Н. О. Вступ до лінгвістичної прагматики : навчально-методичний посібник для студентів та магістрантів. Івано-Франківськ : Видавець Кушнір Г. М. 2021. 156 с.

Компанцева Л. Технології сугестивної лінгвістики в мобілізації мережевих спільнот. Психолінгвістика. 2016. Вип. 19 (2). С. 94–107.

Кошарна А. Персуазивність новинних повідомлень у диґіталізованих мас-медіа. Кваліфікаційна робота. Київ, 2022. 150 с.

Селіванова О. О. Мовленнєвий вплив в комунікативній взаємодії. Психолінгвістика. 2012. Вип. 10. С. 223–229. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psling_2012_10_31 (дата звернення 08.01.2024).

Стасюк Т. Технології мовного впливу як компонент сучасної комунікації. Українська мова. 2010. № 1. С. 82–87.

Шевченко Л.І., Дергач Д.В., Сизонов Д.Ю. Медіалінгвістика: словник термінів і понять. За ред. Л.І. Шевченко. К.: ВПЦ «Київський університет», 2014. 380 с.

Antosik J. Die Macht der Worte : Wie Sprache uns beeinflusst und manipuliert. URL : https://uepo.de/2012/11/24/die-macht-der-worte-wie-sprache-uns-beeinflusst-und-manipuliert (Datum der Bewerbung 08.01.2024).

Beer A. Strategien der Argumentation. Thesis for Magister Artium. Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität zu Bonn. 2010. DOI : 10.13140/2.1.4366.4969

Chomsky N. Top 10 Media Manipulation Strategies. URL : https://www.autocraticforthepeople.com/2012/07/noam-chomsky-top-10-media-manipulation.html (data of application 08.01.2024).

Gogelia N. Persuasive Strategie im Pressediskurs am Beispiel der publizistischen Texte von Marion Gräfin Dönhoff. Germanistische Studien. Hrsg. von L. Kezba-Chundadse, F. Schmöe. Tbilissi, Dortmund: Verlag „Universal“, 2010. N. 10. S. 44–52.

Klemm M. Rhetorik und Massenmedien: Information, Persuasion, Agitation und Propaganda. Handbuch Politische Rhetorik. Berlin, Boston: De Gruyter, 2020, P. 525-546. https://doi.org/10.1515/9783110331516-025

Palasic N. Persuasive Strategien und Sprachelemente im politischen Wahlkampf in Österreich. Dissertation. Wien, 2014. 396 S.

Reuters Institute Digital News Report 2022. Hrsg. von N. Newman, R. Fletcher, C.T. Robertson, K. Eddy, R.K. Nielsen. Oxword : Reuters Institute for the Study of Journalism. 2022. 164 p.

Schwarz-Friesel M., Marx K., Damisch S. Persuasive Strategien der affektiven Verunsicherung im aktuellen Diskurs : Ironisieren, Kritisieren und Beleidigen in öffentlichen Streitgesprächen. Pohl I., Ehrhardt H. (Hrsg.): Sprache und Emotion in öffentlicher Kommunikation. Frankfurt am Main/Berlin/Bern/Bruxelles/New York/Oxford/Wien: Lang, 2012. S. 227–254. (Sprache – System und Tätigkeit 64).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-26

Як цитувати

Piankovska, I. V. (2024). СТРАТЕГІЇ ВПЛИВУ В НІМЕЦЬКОМОВНИХ ОНЛАЙН-ГАЗЕТАХ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (208), 271–276. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-41