«КНИЖКИ ДЛЯ ДІТЕЙ І ДЛЯ ДОРОСЛИХ»: БУТТЯ БОРИСА ГРІНЧЕНКА В КАНОНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-11Ключові слова:
канон, Борис Грінченко, дитяча література, оповіданняАнотація
Аналіз літературознавчих студій засвідчує домінування оглядових тем з переважанням контекстуального підходу. Творчість Бориса Грінченка залишається зарахованою до освітнього канону. Разом із тим, один і той самий текст включається різними авторами програм для вивчення учнями різних вікових груп. Це зумовлює постановку проблемного питання: «У чому феномен художнього слова Бориса Грінченка, адресованого дітям?» Літературознавці здебільшого говорять про знання дитячої психіки та майстерне змалювання художньої деталі. Разом із тим, розуміння сутності канону та його функцій, засвідчує, що цього замало. Тому мета цього дослідження – окреслення різних визначальних аспектів життєвого досвіду Бориса Грінченка, а також маркерів художності малої прози письменника, з’ясованих після перепрочитання творів, що в сукупності забезпечує тривале буття творів у каноні. Для досягнення мети послуговуватимемось біографічним і текстологічним підходами, а також методом рецептивної естетики. Так, було з’ясовано, що в праці «До питання щодо журналу для дитячого читання в Земській народній школі» Борис Грінченко чітко висловився щодо відсутності творів, які адресовані винятково дітям. На думку, письменника, твори можуть бути адресовані або дорослим, або дорослим і дітям водночас. Для того, щоб твір успішно знайшов свого реципієнта, потрібне не лише знання його портрета, а й видавничий досвід. Силу художнього впливу варто бачити в актуальній тематиці, динамічному конфліктові, промовистій символіці, уповільненню оповіді в кульмінаційному моменті (доцільно обраному темпоритмові), візуалізації художніх деталей тощо. Окремі тези статті апробовані в монографії Вірченко Т., Козлов Р. Непокірний. Грані долі Бориса Грінченка. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 372 с.
Посилання
Академія в честь Бориса Грінченка. Народний голос. 1910. Ч. 34. 25 мая.
Блум Г. Західний канон: книги на тлі епох / пер. з англ. під загальною редакцією Р. Семківа. Київ : Факт, 2007. 720 с.
Вовк О. Концепція української дитячої літератури в естетичній системі Бориса Грінченка. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. 2022. № 56. С. 179–182.
Грінченко Б. До питання щодо журналу для дитячого читання в Земській народній школі. Грінченко Б. Зібрання творів. Педагогічна спадщина у 2 кн. Кн. 1. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2013. С. 181–201.
Грінченко Б. Видання коштом Івана Череватенка і премії його імени. Лїтературно-Науковий Вістник. 1901. Т. 13. Кн. 3. С. 193–194.
Грінечнко Б. Хатка в балці. Київ : «Рух», 1927. 48 с.
Грінченко Б. Екзамен. Київ : «Рух», 1927. 16 с.
Грінченко Б. Без хліба. Черкаси : «Сіяч», 1917. 24 с.
Грінченко Б. Кавуни. Харків : Книгоспілка, 1927. 16 с.
Загірня М. Школи, де вчителював Борис Грінченко. Спогади. Луганськ, 1999. С. 27–85.
«Епоха Грінченка: просвіта, нація, ідентичність» (XVI щорічні Грінченківські читання) : програма Всеукраїнської наукової конференції до 160-річчя від дня народження Бориса Грінченка. 8 грудня 2023 року. Київ, 2023. 16 с.
Ковбасенко Ю. Мала проза Бориса Грінченка у педагогічному та художньо-естетичному вимірах. Грінченківські етюди. «Україна! В цьому слові для мене все». Київ : АКМЕ ГРУП, 2019. С. 168–173.
Левчик Н. Борис Грінченко. Історія української літератури у 12 т. Т. 7 : Література 80–90-х років XIX століття. Кн. 1. Київ : Наукова думка, 2020. С. 433–458.
Модельна навчальна програма «Українська література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) / Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб, Т. Б. Качак, В. В. Кизилова, Л. М. Овдійчук, С. О. Дячок, В. М. Макаренко. Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/1NJyC96_f3hglHcWCTP6Q2ixXJv3ehlxb/view
Модельна навчальна програма «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, І. А. Тригуб, О. А. Слижук, К. Ю. Молодик. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Intehrovanyy.kurs.literatur-ukr.ta.zarubizhn-7-9.kl.Yatsenko.ta.in.26.07.2023-1.pdf
Павлишин М. Канон та іконостас : літературно-критичні статті. Київ : Видавництво «Час», 1997. 447 с.
Павлишин М. Ольга Кобилянська: прочитання. Харків : Акта, 2008. 358 c.
Пісочинець Д. На дружню могилу. Мої спомини та вражіння. Над могилою Бориса Грінченка. Автобіографія, похорон, спомини, статті. Київ, 1910. С. 14–36.
Пчілка Олена. Умови Грінченкової праці. Рідний край. 1911. Вип. 7–8. С. 2–15.
Українська література: програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 10–11 класи (рівень стандарту) / Р. Мовчан (голова робочої групи). Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/ukr.lit.-10-11.-riven-standartu.docx
Чайченко В. Іван Череватенко. Зоря. 1894. Ч. 2. С. 43–44.