КОГНІТИВНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-10

Ключові слова:

когнітивний підхід, комунікативна компетентність, мовна особистість, майбутній учитель української мови

Анотація

У пропонованій статті Анатолій Висоцький та Світлана Романчук аналізують одну із складників професійно-мовної компетентності майбутніх учителів української мови – комунікативну компетентність. Вони зазначають, що її формування можливе завдяки застосуванню когнітивного підходу. Автори детально висвітлюють історіографію та семантичне окреслення термінопоняття «комунікативна компетентність». У праці охарактеризовано когнітивний підхід як такий, що здатний підготувати фахівця нового покоління у розрізі повномасштабного вторгнення Росії в Україну 24 лютого 2022 року. Майбутній учитель української мови повинен відповідати викликам часу. Тому в науковому дослідженні обґрунтовується думка про те, що педагог несе велику відповідальність перед собою, суспільством і Богом за формування в підростаючого покоління відповідних знань, умінь і навичок. Анатолій Висоцький і Світлана Романчук обґрунтовують різні підходи до визначення комунікативної компетентності. Також у статті проаналізовано її види: вербальну та невербальну; визначено три її функції: комунікативну, перцептивну й інтерактивну. Оскільки майбутній учитель української мови – виразник високодуховної культури, який презентує себе як мовну особистість, у праці подано дефініції цього термінопоняття. У науковій праці автори, акцентуючи уваги на доцільності використання когнітивного підходу під час формування комунікативної компетентності майбутніх учителів української мови, пропонують розпочати з ознайомлення з поняттям «концепт». Автори підсумовують, що застосування когнітивного підходу під час формування комунікативної компетентності сприяє адаптації мовної особистості учителя української мови до змін в українському суспільстві, зумовлених соціально-політичними чинниками, зокрема російсько-українською війною.

Посилання

Кремень В.Г. Освіта і наука України: шляхи модернізації (факти, роздуми, перспективи). Київ. Грамота, 2003.

Romanchuk, S., Sytko, O., Karpik, M., Skoreiko-Svirska, I., & Isakova, Y. (2023). The role of cognitive linguistics in developing students’ communicative competence and forming their linguistic personality. Multidisciplinary Science Journal, 5, 2023ss0511. P.1-8. https://doi.org/10.31893/multiscience.2023ss0511

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф.. СЮ. Ніколаєва. Київ: Ленвіт, 2003. 273 с.

Єжижанська Т. С., Осадча М. П. Проблеми формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Культура і соціальні комунікації. 2012. Вип. 3. С. 23–31.

Корніяка О.М. Розвиток комунікативної компетентності особистості в сучасному соціокомунікативному просторі. Матеріали ІІ Всеукраїнського психологічного конгресу, присвяченого 110 річниці від дня народження Г.С.Костюка (19-20 квітня 2010 року). Київ. ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2010. Т.І. С. 140–145.

Пузь І. В., Шевченко О. М. Значення комунікативної компетентності у професійному становленні майбутніх психологів. Психологічний часопис. 2018. № 4. С. 149–164.

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підруч. Київ : ВЦ “Академія”, 2009. 376 c.

Формування мовної особистості на різних вікових етапах: монографія / [за заг. редакцією А. Богуш]. Одеса: ПНЦ АПН України, 2008. 272с.

Мацько Л. Аспекти мовної особистості у проспекції педагогічного дискурсу. Дивослово. 2006. № 7. С. 2–4.

Пентилюк М.І., Горошкіна О.М., Нікітіна А.В. Основи когнітивної методики навчання української мови. file:///C:/Users/Dell/Downloads/838-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-1452-1-10-20190418.pdf

Черезова І.О., Чумак В.В. Комунікативна компетентність в системі професійної підготовки вчителя початкової школи. file:///C:/Users/Dell/Downloads/559-763-1-PB.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-26

Як цитувати

Висоцький, А. В., & Романчук, С. М. (2024). КОГНІТИВНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (208), 78–83. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-10