ЖІНОЧИЙ ПОРТРЕТ ЯК ЗАСІБ ХАРАКТЕРОТВОРЕННЯ У ТВОРЧОСТІ ВОЛОДИМИРА ДАНИЛЕНКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-9

Ключові слова:

портрет, характеротворення, Володимир Даниленко, проза, постмодернізм, іронічність.

Анотація

У статті розкрито особливості жіночого портретування як засобу характеротворення у прозі Володимира Даниленка. З’ясовано, що у творах В. Даниленка жіночі портрети є важливим засобом образотворення, адже розкривають характер героїнь, манеру поведінки, визначають їх життєвий досвід чи професійну спрямованість. Вони є засобом типізації та характеристикою збірних портретів жінок зі спільною професією (манекенниці, прибиральниці, судді), віковою групою (підлітки чи жінки поважного віку) чи мешканками певної місцевості. Автор у жіночому портретуванні обирає індуктивний шлях характеротворення: пропонуючи описи окремих героїнь, він узагальнює образи, позначені певним рівнем стереотипності щодо жінок певної професії чи роду занять. Зазначено, що погляд на жінок у творах має суб’єктивний характер, адже вони зображені з позиції лише одного персонажа. Традиційним для індивідуального стилю автора є наявність іронічності у змалюванні та характеристиці жіночих образів. Іронія виступає своєрідним критичним оглядом жіночих стереотипів і суспільних очікувань. Письменник, використовуючи цей художній прийом, висвітлює суперечність та амбівалентність жіночого досвіду, підкреслюючи його складність і непередбачуваність. Використання іронії у розкритті жіночого характеру дозволяє автору створювати неоднозначні образи, які розкривають психологію та характер особистості. Оскільки портрет героя у прозовому творі є текстовою категорією, сутність якої полягає у комплексному зображенні людини як художньої єдності фізичного, соціального та психологічного компонентів, то портрет самого героя у творі автор відображає комплексно відповідно до твердження, що риси зовнішності відображають особливості внутрішнього світу персонажа, його характер.

Посилання

Александренко В. Портрет як засіб характеротворення образів у малій прозі Дмитра Марковича. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Літературознавство. 2015. № 42. С. 50–53.

Громяк Р., Ковалів Ю. Літературознавчий словник-довідник. Київ : ВЦ «Академія», 1997. 752 с.

Даниленко В. Грози над Туровцем: Родинні хроніки. Львів : Піраміда, 2014. 370 с.

Даниленко В. Клуб «Старий Пегас». Львів : ЛА «Піраміда», 2019. 252 с.

Даниленко В. Маски Діани Стогодюк. Київ : ВЦ «Академія», 2021. 256 с.

Даниленко В. Тіні в маєтку Тарновських : повісті. Львів : Піраміда, 2012. 180 с.

Осьмак Н., Бикова Т. Онейричний простір художньої прози Володимира Даниленка: сни і сновидіння як культурний текст. Challenges and achievements of European countries in the area of philological researches: Collective monograph. Vol. 2. 2020. P. 132–150.

Семенчук І. Портрет у художньому творі. Київ : Дніпро, 1965. 74 с.

Сізова К. Людина у дзеркалі літератури: трансформація принципів портретування в українській

прозі ХІХ – початку ХХ ст. : монографія. Київ : Наша культура і наука, 2010. 320 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-10

Як цитувати

Гудована, Н. (2024). ЖІНОЧИЙ ПОРТРЕТ ЯК ЗАСІБ ХАРАКТЕРОТВОРЕННЯ У ТВОРЧОСТІ ВОЛОДИМИРА ДАНИЛЕНКА. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (207), 62–67. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-9