ТИПОЛОГІЗАЦІЯ ДЕФІНІЦІЙ ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ ЛІКАРЯ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ НАУЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-21Ключові слова:
професійний імідж, лікар, медицина, дефініція, типологізаціяАнотація
Загальний розвиток суспільства з необхідністю призводить до врахування індивідуальних потреб споживачів будь-якого продукту чи послуги. Своєю чергою це спричиняє необхідність формування і підтримки відповідного професійного іміджу людини чи організації, що взаємодіє з клієнтами. Зазначені тенденції повною мірою проявляються у такій важливій сфері, як медицина. Запропоновані дослідниками визначення професійного іміджу і його смислової наповненості суттєво розрізняються. Таким чином, у статті здійснено типологізацію дефініцій професійного іміджу лікаря у сучасній українській науці. Проведений аналіз виявив, що наявні визначення професійного іміджу лікаря можуть бути класифіковані за п’ятьма основними групами: 1) визначення дефінітивного характеру; 2) визначення описового характеру; 3) визначення через просте перерахування складників професійного іміджу лікаря; 4) визначення через перерахування складників із їхньою деталізацією; 5) визначення через структуроване перерахування складників професійного іміджу. Розглядаючи поняття іміджу за матеріалами українськомовних словників, ми дійшли висновку, що він може бути охарактеризований як штучно сформований образ суб’єкта чи об’єкта дії, що має додаткову смислову навантаженість і призначений для регульованого сприйняття індивідуальною психікою та громадськістю. Базуючись на цій дефініції, а також з урахуванням проведеного аналізу наявних визначень професійного іміджу лікаря, ми сформулювали власне визначення: професійний імідж лікаря – це спеціально сформований образ лікаря, орієнтований на створення позитивного враження у пацієнтів, колег та громадськості загалом. Найбільш значущими компонентами при цьому є: 1) професійна компетентність; 2) комунікативна компетентність; 3) ціннісні орієнтації. Найкращий професійний імідж вимагає наявності високого рівня всіх трьох компонентів.
Посилання
Боярська Л.М. Імідж лікаря як показник рівня довіри пацієнта. Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині) : збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (Запоріжжя, 24–25 лютого 2022 р.). Запоріжжя : ЗДМУ, 2022. С. 117–120.
Бронікова С. Практики комунікативної культури в медичному закладі. Пацієнт-центрований підхід. Київ, 2020. 72 с.
Вороненко Ю.В., Шекера О.Г. Актуальні питання психіатрії у практиці сімейного лікаря. Київ : Заславський О.Ю., 2018. 144 с.
Ждан В.М., Кітура Є.М., Бабаніна М.Ю. Формування професійного іміджу майбутнього лікаря. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : збірник статей VII Міжнародної науково-практичної конференції (Полтава, 24–25 листопада 2022 р.). Полтава : Астрая, 2022. С. 3–6.
Лобова А.В. Імідж персоналу як фактор конкурентоспроможності підприємств медичних послуг. Економіка і менеджмент 2020: перспективи інтеграції та інноваційного розвитку : збірник наукових праць Міжнародної науково-практичної конференції (Дніпро, 2–3 квітня 2020 р.). Дніпро : Біла О.К., 2020. Т. 7. С. 51–53.
Малик Н.В. Деякі психологічні аспекти взаємовідносин сімейного лікаря і пацієнта. Сімейна медицина. 2016. № 2(64). С. 25–26.
Небилиця О.А. Особливості формування іміджу медичних закладів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2014. Вип. 8(2). С. 110–113.
Пасічник І.П. Проблеми професійного іміджу майбутнього лікаря. Кредитно-модульна система організації навчального процесу у вищих медичних навчальних закладах України на новому етапі : матеріали Х ювілейної Всеукраїнської навчально-наукової конференції з міжнародною участю (Тернопіль, 18–19 квітня 2013 р.). Тернопіль, 2013. Ч. 2. С. 611–613.
Піддубна А.А. Сутність принципів поваги та справедливості у медичній діяльності. URL: https://www.bsmu.edu.ua/blog/sutnist-princzipiv-povagi-ta-spravedlivosti-u-medichnij-diyalnosti/.
Уварова О.О., Сікорська О.О. Уміння самоорганізації у майбутніх лікарів як умова формування професійного іміджу. Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині) : збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (Запоріжжя, 24–25 лютого 2022 р.). Запоріжжя : ЗДМУ, 2022. С. 90–91.
Філюк Л.М. Компаративний аналіз дефініцій поняття «імідж»: за матеріалами українськомовних словників. Причорноморські філологічні студії. 2023. Вип. 2. С. 35–41.
Черешнюк Г.С., Черешнюк Л.В. Організаційні основи загальної практики – сімейної медицини. Вінниця : ВНМУ ім. М.І. Пирогова, 2013. 183 с.
Шигонська Н. Сучасні тенденції професійної підготовки медичних працівників в Україні. Актуальні проблеми професійно-педагогічної освіти та стратегії розвитку : збірник наукових праць / За заг. ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : Видавництво ЖДУ, 2006. С. 70–73.