КОНСТАНТИ БУТТЯ ЛЕКСИКОЮ РИБАЛЬСТВА Й МОРЕПЛАВСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-20Ключові слова:
українськомовний художній дискурс, концепт БУТТЯ, лексика рибальства, лексика мореплавства, розгорнуті метафори, екзистенційний зміст.Анотація
У статті досліджено особливості семантичного наповнення та омовлення (лінгвалізації) в українськомовному художньому дискурсі найважливіших категорій людського буття (ситуацій, коли людина намагається віднайти й усвідомити сенс життя) крізь призму реалій рибальства і мореплавства. У творах Олександра Довженка, Юрія Яновського, Леоніда Тендюка, Сергія Осоки, в українськомовних перекладах творів Джозефа Конрада, Ернеста Гемінґвея у чуттєвому змалюванні загальнолюдських цінностей фігурують (як я́дра розгорнутих авторських метафор, як визначники, навколо яких побудовано цілісні образи) назви я́тір, ві́чка (сітки), лин, сом, ю́ шка, забрести́, скида́ється (риба), очере́т, шторм, прихі́д, відхі́д, рейс, пе́ленг, я́кір, порт, па́рус, бу́хта, бриз, штормови́й ві́тер, пришварто́ваний, бом-брам-рея, вітри́ло, па́луба, корма́ тощо. Аналіз українськомовних оригінальних і перекладних текстів з рибальською і мореплавською лексикою засвідчив вагу позначуваних цими назвами реалій для індивідуально-авторського художньо-образного осмислення найважливіших категорій людського буття: «хвиля, у яку зупиняється час», «ще не розкрита таємниця», «ловити потилицею краєчки сонця», «вечір <…> наловив собі линів на юшку», «соми вже скидались у Десні між зірками», «у двох морях її синіх очей», «під моїми парусами виросли молоді кораблі – сини», «щось таке ж свіже, як перший легенький бриз», «Всесвіт напинає зоряне вітрило» тощо. Проаналізований матеріал засвідчив: розгорнуті письменницькі метафори з рибальською і мореплавською термінологією мають глибокий екзистенційний зміст (щастя, пошук щастя, любов, туга, страждання, смерть…) та естетичну довершеність, що має спонукати дослідників до подальшого досліджування засобів лінгвалізації чуттєвих образів людського буття в художніх текстах з «рибальсько-мореплавським» образним підґрунтям.
Посилання
Бавус Т. Мовний образ як компонент мовно-національної та індивідуально-авторської картин світу. Вісник Львівського університету. Серія «Філологічна». 2016. Вип. 63. С. 242–247.
Гемінґвей Ернест. По кому подзвін : роман / переклад з англійської Андрія Савенця. Львів : Видавництво Старого Лева, 2021. 608 с. 3. Довженко О. П. Зачарована Десна. Кіноповісті. Оповідання. Київ : Дніпро, 1969. 590 с.
Козачинська В. В. Людське буття в обширі антиномій. Філософські обрії. 2023. № 46. С. 8–16.
Конрад Джозеф. Дзеркало моря. Особова справа / переклад з англійської Андрія Бондаря. Київ : Темпора, 2021. XLVI. 426 с.
Конрад Джозеф. Межа тіні ; Тайфун / переклад з англійської Ольги Фири, Миколи Рошківського. Київ : Знання, 2019. 286 с.
Конрад Джозеф. Фальк. Емі Фостер. Завтра / переклала з англійської Олена О’Лір. Львів : Астролябія, 2018. 224 с.
Мар’ямов Олександр. Береги дванадцяти вод. Київ : Темпора, 2017. 552 с.
Міняйло Н. Мариністична метафора кохання в українськомовному прозовому дискурсі. Український світ у наукових парадигмах : збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Харків : ХНПУ; ХІФТ, 2023. Вип. 10. С. 139–141.
Міняйло Р. «Майстер корабля» Юрія Яновського: чуттєве живописання загальнолюдського лексикою мореплавства. Український світ у наукових парадигмах : збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Харків : ХНПУ; ХІФТ, 2023. С. 142–145.
Міняйло Р. В., Міняйло Н. В. Метафорична персоніфікація в українськомовних перекладах прози Джозефа Конрада. Записки з українського мовознавства. 2022. Вип. 29. С. 186–196.
Осока Сергій. Нічні купання в серпні : коротка проза. 2‑ге вид., зі змінами і доповненнями. Львів : Видавництво Старого Лева, 2022. 272 с.
Рильський М. Т. Поезії. Київ : Радянський письменник, 1976. 303 с.
Тендюк Л. М. Смерть в океані : Повість та оповідання. Київ : Веселка, 1990. 293 с.
Яновський Юрій. Майстер корабля : роман. Київ : Знання, 2020. 175 с.