ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦЯ У СФЕРІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-17Ключові слова:
професійна компетентність, комунікативна компетентність, риторична компетентність, риторичні знання, риторичні вміння.Анотація
У статті теоретично обґрунтовано доцільність виділення риторичної компетентності як складника професійно-педагогічної компетентності, проаналізовано різні підходи до визначення сутності й структури риторичної компетентності. Установлено, що риторичні вміння є професійно необхідними для майбутнього спеціаліста, а риторична освіта сприяє розвитку цілої системи особистісних якостей молодої людини: культури мислення, мовлення, поведінки, спілкування, виконавської майстерності, емоційної культури. На основі аналізу тлумачень поняття «риторична компетентність» різні науковці з’ясували, що риторична компетентність – це поєднання теоретичної та практичної готовності фахівця до продукування текстів різного типу відповідно до мети й ситуації публічного мовлення, умілого використання риторичних засобів з метою впливу на адресата в процесі мовної комунікації, риторичного й особистісного самовдосконалення. У процесі дослідження виділено структурні компоненти риторичної компетентності: риторичні знання, уміння, набір необхідних якостей особистості, відповідні ціннісні орієнтації, досконале володіння мовленнєвою стратегією і тактикою, уміння керувати комунікативним процесом і здійснювати бажаний вплив на аудиторію. Зазначено, що для ефективного здійснення професійно-риторичної діяльності майбутньому фахівцю необхідно розвивати свої риторичні вміння й навички, серед яких найбільш важливими є вміння аналізувати тексти, висловлювати й аргументувати власні думки про зміст і форму вираження; сприймати висловлювання різних стилів і типів мовлення; будувати власні висловлювання монологічного й діалогічного характеру; давати оцінку тексту, його змісту й формі; володіти видами та жанрами красномовства й впливати на аудиторію; виступати з власними повідомленнями, критично оцінювати їх, редагувати. Проаналізовано особливості та шляхи формування риторичної компетентності майбутніх учителів фізичної культури/тренерів у процесі вивчення курсу «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Запропоновано систему вправ і завдань, що сприяє опануванню риторичних відомостей і формуванню професійно важливих мовно-риторичних умінь студентів.
Посилання
Бондар С.П. Термінологічний аналіз понять «компетенція» і «компетентність» у педагогіці: їх сутність та структура. Освіта та управління. 2007. Т. 10. № 2. С. 95–99.
Голуб Н.Б. Риторична компетентність учнів старших класів як показник сучасної мовної культури. Компетентнісний підхід у неперервній освіті / за ред. І.Г. Єрмакова. Донецьк : Каштан, 2012. С. 140–147.
Голуб Н.Б. Риторична компетентність учнів старших. Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2011 рік. Київ, 2012. С. 137–138.
Голуб Н.Б. Ідеал сучасного вчителя: мовно-риторичний аспект. URL: http://eprints.zu.edu. ua/1603/1/25.pdf.
Карпенко О.Г. Зміст та структура професійної компетентності соціального працівника. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2006. № 4. С. 54–59.
Корчова О.М. Риторична компетентність як складник професійної підготовки соціальних педагогів. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія «Педагогічні науки». 2013. Вип. 22. С. 23–29.
Мамчур Л.І. Формування мовно-риторичної компетентності майбутнього вчителя-словесника. Проблеми підготовки сучасного вчителя. Умань, 2013. Вип. 8. Ч. 2. 366 с.
Мацько Л.І., Мацько О.М. Риторика. Київ, 2006. 311 с.
Нищета В.А. Риторична компетентність учнів загальноосвітніх шкіл як педагогічна проблема. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2010. № 11. С. 96–98.
Пентилюк М.І. Роль тексту у формуванні риторичних умінь і навичок учнів. URL: http://ekhsuir. kspu.edu/handle/123456789/1421.
Первушина А.В. Формування риторичних умінь у майбутніх соціальних педагогів : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2002. 22 с.