ПСИХОЛІНГВІСТИЧНІ ПАРАМЕТРИ СПРИЙНЯТТЯ ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЇ МОВНОГО КОНТРАСТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-38Ключові слова:
мовний контраст, психолінгвістика, рецепція, інтерпретація, когнітивна модель, мовна креативністьАнотація
У статті здійснено психолінгвістичне осмислення мовного контрасту як когнітивного механізму, що бере участь у формуванні смислу, акцентуванні інформації, емоційному впливі на реципієнта та закріпленні повідомлення в памʼяті. Мета статті – виявлення психолінгвістичних параметрів сприйняття й осмислення контрастивних конструкцій у процесі мовленнєвої діяльності.З’ясовано, що психолінгвістичний механізм утворення контрасту становить складний багаторівневий процес, що включає концептуальне конструювання, реалізацію мовленнєвої інтенції, лексико-синтаксичне оформлення, а також задіяння памʼяті й механізмів контекстного передбачення. Він водночас посилює семантичне навантаження висловлення й підвищує його комунікативну дієвість; виконує функції смислового розмежування, естетичної виразності та стимулювання інтерпретаційної активності реципієнта. На основі актуальних психолінгвістичних студій описано етапи рецепції контрасту: від первинного перцептивного сприйняття до когнітивного структурування й афективного реагування. Обґрунтовано роль контрасту у фокусуванні уваги, активації ментальних репрезентацій, формуванні мовної інтуїції та когнітивному акцентуванні. Увагу зосереджено на психолінгвістичних аспектах контрасту в тексті – його здатності порушувати очікування, провокувати когнітивну активність завдяки зіставленню полярних концептів, формувати асоціативні зв’язки та сприяти глибшій інтерпретації художнього повідомлення. З’ясовано особливості інтерпретації контрасту в художньому мовленні як засобу інтенсифікації змісту, естетичного впливу та провокації нестандартного осмислення.У статті окреслено вплив контрасту на процеси мовленнєвого прогнозування та швидкість реакції, а також на емоційну обробку на підсвідомому рівні.Дослідження цього феномену відкриває нові горизонти не лише для поглиблення психолінгвістичної теорії, а й для її практичного втілення в галузях освіти, мовленнєвої комунікації, творчого письма та міжкультурного діалогу. На подальших етапах вивчення контрасту як психолінгвістичної категорії перспективним є аналіз креативного використання контрасту в художньому мовленні.
Посилання
Israel M., The pragmatics of polarity, in: Horn L. R., Ward G. (eds.), The Handbook of Pragmatics. Oxford : Blackwell. 2004. рp. 701–723.
Lakoff G., Johnson М. Metaphors We Live By. University of Chicago Press, 1980. 244 р.
Federmeier K. D., Kutas M. A rose by any other name: long-term memory structure and sentence processing. Journal of Memory and Language. 1999. Vol. 41. No. 4. рp. 469–495.
Kutas M., Hillyard S. A. Reading senseless sentences: brain potentials reflect semantic incongruity. Science. 1980. vol. 207. no. 4427. pp. 203–205.
Nieuwland M. S., Van Berkum J. J. A. Discourse-based word anticipation during language processing: prediction or priming? Discourse Processes. 2006. Vol. 45. No. 2. рp. 119–157.
Otten M., Van Berkum J. J. A. Discourse-based anticipation: electrophysiological evidence from the visual world paradigm. Brain Research. 2009. vol. 1251. рp. 92–102.
Sanford A. J., Molle J., Emmott C., Maintaining global coherence in narrative comprehension: the role of anomalous statements. Memory & Cognition, 2011. Vol. 39. No. 5. рp. 850–861.
Altmann U., Bohrn I. C., Lubrich O., Menninghaus W., Jacobs A. M. The power of emotional valence– from cognitive to affective processes in reading. Frontiers in Psychology. 2012. vol. 3, article 11, pp. 1–15.
Beaver D. I., Clark B. Z. Sense and Sensitivity: How Focus Determines Meaning, Oxford : Blackwell Publishing, 2008. 294 p.
Gentner D., Namy L. L. Comparison in the development of categories. Cognitive Development, 1999. Vol. 14. No. 4, рp. 487–513.
Waxman S. R., Markow D. B., Words as invitations to form categories: evidence from 12- to 13-month- old infants. Cognitive Psychology. 1995. Vol. 29. No. 3. Pp. 257–302.
Sperber D., Wilson D. Précis of Relevance: Communication and Cognition. Behavioral and Brain Sciences, 1987. 10(4), рр. 697–710.
Hunt R. R., Worthen, J. B. (eds.). Distinctiveness and Memory. New York : Oxford University Press, 2006. 320 p.
Schmidt S. R. Can we have a distinctive theory of memory? Memory & Cognition, 1991. Vol. 19. No. 6, рp. 523–542.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






