ПРИВАТНІ ПРИСВЯТИ В УКРАЇНСЬКОМУ ПИСЬМЕНСТВІ 1920Х–1930Х РОКІВ: ВІД ДАРУ ДО СИМВОЛІЧНОГО КАПІТАЛУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-26Ключові слова:
присвята, дедикаційний заголовок, літературне поле, українська література 1920–1930 років, дар, дарообмін, символічний капіталАнотація
У статті проаналізовані зміни структури й функцій приватних присвят і дедикаційних заголовків у літературному полі 1930-х років порівняно з 1920-ми. Актуальність студії зумовлена потребою оновлення методологічних підходів до вивчення присвят в українському літературознавстві, а також поглиблення уявлень про особливості функціонування цього паратекстового елемента у творах українських письменників 1920–1930 років. Об’єктом вивчення були присвяти й дедикаційні заголовки, виявлені у творах українських письменників доби «розстріляного відродження».Порівнюючи тенденції розвитку українського письменства 1920-х і 1930-х років, можна відзначити прямий вплив суспільно-політичних процесів на дедикаційні формули, мотиви й форми присвячування. Культивування колективізму, пріоритету громадського над особистим зумовило зменшення кількості приватних присвят (зі 100 у літературному полі 1920-х, до 68 у літературному полі 1930-х). У творах українських письменників 1920-х років вони були емоційним виявом приязні, вдячності, любові до батьків, брата, сестри, дружини, коханої, дітей, друзів. Наприкінці 1920х – на початку 1930х років на хвилі «призову ударників» у літературу вливаються молоді письменники-аматори – комсомольці й партійці, колишні робітники й селяни, які у своїй масі стали свідомими ретрансляторами партійних настанов. Це помітно вплинуло на характер присвят. Члени родини у творах молодих, ідеологічно заангажованих авторів стають адресатом присвяти лише в тому випадку, якщо вони є активними учасниками «соціалістичного будівництва». Приватні присвяти 1930-х рр. емоційно стриманіші, лаконічніші, інколи містять вказівку на статус адресата (напр., «Братові Андрію, – комсомольцеві», «Червоногвардійцеві – брату Юркові присвячую»).В умовах політичної «турбулентності» й системного переслідування інакодумців присвячування стало небезпечним актом, адже від звинувачень у неблагонадійності, антирадянський агітації чи шпигунській діяльності не був застрахований ніхто. Іменна присвята могла стати доказом знайомства з «ворогом народу», підставою для надуманих звинувачень, тож письменники частіше застосовували неконкретизовані й колективні присвяти, напр.: «Другові», «Товаришеві», «Жінці – громадянину Соціалістичної Вітчизни, жінці-другові, жінці-матері з любов’ю присвячую цей труд», «Батькам» тощо. У літературному полі 1920-х років приватні присвяти можна трактувати як приклад дару, натомість у 1930-ті роки у творчості апологетів соціалістичного реалізму вони перетворюються на «символічний капітал», який можна конвертувати в премії, посади, звання, матеріальні цінності.
Посилання
Genette G. Seuils. Paris: Éditions du Seuils, 1987. 254 p.
Markiewicz H. Jak się dawniej dedykacje pisały. Teksty Drugie. 2002. № 4. Р. 216–229. URL: surl.li/diwuib.
Rodriguez-Loro N. The female dramatic dedication in the restoration period (1660–1714). Sevilla, 2019. 351 р. URL: https://idus.us.es/items/45768197-e885-4b31-bde1-95161926fa9b.
Александрова Г. «Великі» і «другорядні» письменники: взаємодія рядів і рівнів. Філологічні семінари. 2011. Вип. 14. С. 58–64. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fils_2011_14_9.
Литвиненко А. Антропологія дарообміну як феномен культури. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка Карого. 2022. Вип. 31. С. 148–154.
Воруський В. Легенда. Червоний шлях. 1926. № 10. С. 20–22.
Азарх Р. Народження. Червоний шлях. 1928. № 11. С. 90.
Федорів У. Соцреалістичний канон в українській літературі: механізми формування та трансформації. Львів : Львівський національний університет ім. І. Франка, 2016. 227 с.
Рева І. По той бік себе: соціально-психологічні та культурні наслідки Голодомору і сталінських репресій. Київ : К.І.С, 2019. 271 с.
Бейлін П. Моїй матері. Глобус. 1930. № 4. С. 61.
Хархун В. Соцреалістичний канон в українській літературі: генеза, розвиток, модифікації. Ніжин : ТОВ «Гідромакс», 2009. 508 с.
Пронченко М. Братові. Зоря. 1931. № 1. С. 15.
Дорошко П. Батькові. Червоний шлях. 1936. № 1. С. 69–70.
Мазуркевич О., Дячук, В. Звичаєві норми етикету в традиційній культурі українців. Київ : Ліра-К, 2015. 218 с.
Теслюк Р. Зміна соціальних ролей українського селянства внаслідок колективізації та голодомору-геноциду 1932–1933 років. Український соціум. 2023. Вип. 3 (86). С. 26–40.
Bourdieu, P. The rules of art: Genesis and Structure of the Literary Field, tr. by S. Emanuel. Stanford, Stanford University Pres, 1995. 408 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






