ТАРАС І ЛИКЕРА: ВІДОМА ІСТОРІЯ У ВЕРСІЯХ РОМАННОЇ ШЕВЧЕНКІАНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-19Ключові слова:
Тарас Шевченко, Ликера Полусмак, шевченкіана, роман, образи, інтерпретації, домисел, вимисел, сюжетАнотація
Стаття є частиною системного дослідницького проєкту про інтимно-любовні дискурси в українській літературній шевченкіані, зокрема в романній прозі. Відзначено, що творча інтерпретація взаємин Тараса Шевченка з Ликерою Полусмак, попри наявність численних документально-спогадових джерел і художньо-документальних творів про ті взаємини, потребує ширших, системніших студіювань. Зауважено, що саме у «великій» прозі, повістях і романах, досліджувана тема найширше та різногранно втілена, причому у творах, писаних у різні часові періоди, простежені певні еволюційні тенденції. Послідовно в статті проаналізоване художнє втілення історії в романістиці 1960-х років (роман О. Іваненко, Б. Вадецького), дилогії Вас. Шевчука «Син волі» (1980-ті) й низці романів 1990–2010-х (твори Г. Тарасюк, А. Цвід, В. Чемериса та ін.). Зазначено, що на особливості художнього втілення історії взаємин Шевченка і Полусмаківни вплинули, по-перше, «адресованість» твору (романи О. Іваненко ‒ «для середнього і старшого шкільного віку»), по-друге, що особливо важливо, творча свобода письменників (романи років незалежності України). Особливу увагу звернуто на інтерпретацію досліджуваної історії в дилогії Вас. Шевчука «Син волі», де вона виписана художню вартісно, із глибокою психологізації образів і колізій. У романах 2010-х років письменники значно ширше вдалися до вимислів і домислів у втіленні теми, до змалювання інтимно-любовних картин і сцен, але кожен із авторів по-особливому. Указано також на певне зниження художності в новітніх романах, порівняно, скажімо, з дилогією Вас. Шевчука, на певний надмір авторського суб'єктивізму в домислових операціях. Водночас виснувано, що аналізовані романи стали помітним внеском в усю шевченкіану та в художнє осмислення конкретної історії в житті Тараса Шевченка.
Посилання
Шагінян М. Тарас Шевченко / Перекл. В.Іванисенко. Київ : «Дніпро». 1970. 254 с.
Реп’ях С. Марево (Т.Г. Шевченко і жінки). Есе. Чернігів. 1993. С. 77–135.
Ковтун Ю. Кохані жінки Шевченка. Тарасові музи. Київ : «Україна». 2004. 207 с.
Козак М. Дано любить, терпіть, страждать... Драма особистого життя Тараса Шевченка. Луцьк : Волинська книга. 2007. 100 с.
Ткаченко А. Спокуса і спокута: фактажне та етичне тло «Ликериного циклу». Літературна Україна. 2003. 19 червня.
Ткаченко А. Інтимний цикл Тараса Шевченка: реальне тло і романтичні візії. Наукові записки Київського національного університету ім. Т. Шевченка. т. ХІІІ. Київ. 2004. С. 57–68.
Поліщук В. Тема «Ликериного каяття» перед пам’яттю Шевченка у спогадах, студіях, творчих інтерпретаціях. Шевченкознавчий збірник. Вип. 1(27). Київ: ВПЦ «Київський університет». 2024. с. 106–128.
Шкурупій Ґ. Повість про гірке кохання поета Тараса Шевченка. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=14945 (дата звернення 21.07.2019).
Іваненко О. Тарасові шляхи. Київ : «Веселка». 1982. 743 с.
Єнджеєвич Є. Українські ночі, або Родовід генія: роман. / Перекл. з польської В. Іванисенка. Львів : ЛДКФ «Атлас». 1997. 443 с.
Вадецкий Б. Полнозвучность: роман. Москва : Советский писатель.1964. 644 с.
Шевчук Вал. Син волі: роман у двох книгах. Київ : Дніпро. 1989. 715 с.
Тарасюк Г. Зоре моя вечірня, або Пророк і Марія: роман-версія. Київ : Дніпро. 2015. 424 с.
Цвід А. Як русалки місяць ловлять: Роман-перформанс Роман-перформанс у картинах та етюдах. Кохані жінки Тараса Шевченка. Трилогія. Книга друга. Київ : ТОВ «Видавництво «Прометей». 2017. 368 с.
Чемерис В. Тарас Шевченко: сто днів кохання: роман. Харків : «Фоліо». 2017. 347 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






